• Anonym (Tessan)

Är vår familj onormal?

Jag är genuint nyfiken på om min familj på något sätt är konstig. Vi har haft många problem i livet och vi får regelbundet koppla in vårt kristeam som vi byggt upp genom åren. 

Det består av tre terapeuter som jobbar som med ett team med varandra. I alla situationer i livet så kopplas dessa personer in. Jag och mina syskon får gå i terapi tillsammans. Ibland är mina föräldrar med. Vi går även enskilt också. Sedan går jag och min man. Min mans son går dit också och så håller dom ihop hela vår familj och vi har det tack vare detta väldigt bra. Vi har även alla samma psykiatriker som då känner oss alla i familjen och har känt oss i tio års tid. 

Sedan har vi även en advokat som liksom har blivit hela familjens advokat som får typ hjälpa oss med allt. Alltifrån till affärer till syrrans vårdnadstvist. När vi har problem så är alltid lösningen att vi ringer Klara eller Joakim. Alltså antingen en terapeut eller advokaten. 

Är vi på något sätt onormala? 

• Svar på tråden Är vår familj onormal?
  • fornminne
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-10 23:40:01 följande:
    Alla har inte detta. Men om en som är bipolär i släkten ringer en annan person i familjen och säger att den sett värsta huset på hemnet i skärgården, då är kommentaren ring Karolin och Joakim?. Sedan får dom resonera med dig om det huset. Vi lägger över ansvaret på professionella, för vår uppgift är inte att ta hand om varandra. Det handlar ju även om någon börjar prata om en ny Porsche den är sugen på, går det inte genom Joakim och Karolin så kan det gå illa. Vi alla är involverade på ett eller annat sätt i bolagen? om någon spårar påverkar det alla. Om syrran börjar på jobbet spendera pengar hejvilt, typ vi ska göra om inredningen på kontoret, hon ska anlita en arkitekt, ansöker om bygglov och går bananas fullständigt. Alltså vi prata om miljonbelopp, det kanske blir jättefint, men notan är inte av denna värld, det påverkar i alla andra i familjens utdelning! Därför är det viktigt att vi har spärrar för att den personen är skitbra, med gränser. Om man inte förstår problematiken och hur detta påverkar anhöriga då är det synd. 
    Om ni betalar själva och upplägget funkar för er, är väl allt gott och väl. Men hur kan du tro att detta är normalt?

Ni är i alla fall en mycket ovanlig familj. Framförallt kombinationen att ni är så framgångsrika och att det samtidigt behövs ett helt kristeam för att hålla er ovanför ytan.

Så det är svaret på din fråga.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-10 23:31:26 följande:
    Vi har en aktiv alkoholist  familjen? Vi behöver förhålla oss till detta. Hur sätter man en hälsosam gräns. Vill vi träffa den aktiva alkoholisten? 
    Men snälla. Jag har 5 alkoholister i släkten. En med post traumatiskt stressymtom. En med borderline. Jag själv har ständig ångest. 

Vi behöver fortfarande inget kristeam som förklarar när var hur eller med vilka vi ska fira jul. 

De allra flesta människor har nån i sin närhet som har sjukdomar, alkoholism, psykisk ohälsa etc utan att ha ett kristeam runt familjen som måste valla en genom varje beslut i livet. 

Sen går många till vården och ber om hjälp när man mår dåligt. Jag har varit hos läkaren och fått medicin mot ångest. Så kontakt med vården vid psykisk ohälsa är inget klantigt i sig. Det konstiga är att ni har ett team runt familjen som måste gå igenom allt i livet med er. Det är det som är udda. Inte att ni har missbruk och psykisk ohälsa. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-11 01:09:55 följande:
    Men snälla. Jag har 5 alkoholister i släkten. En med post traumatiskt stressymtom. En med borderline. Jag själv har ständig ångest. 

Vi behöver fortfarande inget kristeam som förklarar när var hur eller med vilka vi ska fira jul. 

De allra flesta människor har nån i sin närhet som har sjukdomar, alkoholism, psykisk ohälsa etc utan att ha ett kristeam runt familjen som måste valla en genom varje beslut i livet. 

Sen går många till vården och ber om hjälp när man mår dåligt. Jag har varit hos läkaren och fått medicin mot ångest. Så kontakt med vården vid psykisk ohälsa är inget klantigt i sig. Det konstiga är att ni har ett team runt familjen som måste gå igenom allt i livet med er. Det är det som är udda. Inte att ni har missbruk och psykisk ohälsa. 
    Klantigt=konstigt skulle det stå
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-10 22:19:40 följande:

Sedan när det kommer till att spontanköpa landställe så handlar det om att någon kan vara sjuk? om du inte känner till sjukdomen så är det säkert obegripligt. 

Jaså, det är DU!?!?

Det finns bara en FL.användare genom historien som skriver "landställe" om lantställe, skryter hejdlöst om sin ekonomiska braighet och på allvar är tillräckligt onormal för att fråga om något av beteendet är normalt, och som en bonus inte klarar av att besvara inlägg som inte passar.

Lycka till med bok och allt!
  • Anonym (Mja)

Er familj låter extremt dysfunktionell och ni verkar inte bry er om varandra så mycket. Skönt att läsa att pengar inte löser allt. 

• Anonym (Tessan)
    mammatill6 skrev 2025-01-10 23:57:15 följande:
    Men det va tre med sjukdom? Du skrev ju i ts att hela familjen använder terapeuten o advokaten i alla beslut. 

Vi säger såhär Elin i familjen är sjuk och vill starta ett nytt dotterbolag. Hon har en svinbra idé för att det här är en fantastisk idé. 

Carl och Mimmi är inte sjuka och kontaktar därför advokaten för att söka råd kring Elins idé. Advokaten tar in andra personer, processen bromsas upp, Elin hade själv velat starta bolaget idag, men dom andra involveras. Ibland har ju en manisk person briljanta idéer som verkligen är detta. Men det är lättare föd både Carl och Mimmi att låta andra hantera situationen. 

Det gör ju att alla involveras i säkerhetsrutinerna. Sedan är det ju inte så att alla i en familj har en diagnos men många kan ha drag av vissa saker utan att uppfylla kriterierna för en diagnos. Elin kanske har en förmåga att få med sig andra. Hon är ju väldigt övertygande, dom andra ska inte heller smittas av hennes eufori. 

• Anonym (Tessan)
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-11 01:09:55 följande:

Du lever ju med ständig ångest och får medicin mot din ångest. Hade du inte önskat att få samtalsstöd istället om det skulle göra att du slapp ångesten helt? Att flera i din familj hade blivit nyktra istället och att ni kunde kämpa tillsammans? Att personen med borderline skulle tillfriskna från sin borderline och så vidare. 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-11 01:35:31 följande:
    Jaså, det är DU!?!?

Det finns bara en FL.användare genom historien som skriver "landställe" om lantställe, skryter hejdlöst om sin ekonomiska braighet och på allvar är tillräckligt onormal för att fråga om något av beteendet är normalt, och som en bonus inte klarar av att besvara inlägg som inte passar.

Så nu är landställe ett konstigt ord? Vi kan säga sommarhus men lantställe ser jag som ett negativt klingande ord. Som att det är lantligt, att man har utedass och så vidare. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-11 01:35:31 följande:
    Jaså, det är DU!?!?

Jag känner också igen TS sätt att uttrycka sig. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-11 08:27:15 följande:
    Du lever ju med ständig ångest och får medicin mot din ångest. Hade du inte önskat att få samtalsstöd istället om det skulle göra att du slapp ångesten helt? Att flera i din familj hade blivit nyktra istället och att ni kunde kämpa tillsammans? Att personen med borderline skulle tillfriskna från sin borderline och så vidare. 
    Jag kanske visst har gått och pratat med någon. Och det andra i min familj kanske också har gått på terapi etc. Vi löser det dock på lite mer vanligt sätt dvs inte genom ett gemensamt kristeam.

Självklart vill jag att alla i familjen ska må bra. Men det betyder inte att vi måste ha hjälp med hur vi ska fira julafton. 
Svar på tråden Är vår familj onormal?