• Anonym (Tessan)

Är vår familj onormal?

Jag är genuint nyfiken på om min familj på något sätt är konstig. Vi har haft många problem i livet och vi får regelbundet koppla in vårt kristeam som vi byggt upp genom åren. 

Det består av tre terapeuter som jobbar som med ett team med varandra. I alla situationer i livet så kopplas dessa personer in. Jag och mina syskon får gå i terapi tillsammans. Ibland är mina föräldrar med. Vi går även enskilt också. Sedan går jag och min man. Min mans son går dit också och så håller dom ihop hela vår familj och vi har det tack vare detta väldigt bra. Vi har även alla samma psykiatriker som då känner oss alla i familjen och har känt oss i tio års tid. 

Sedan har vi även en advokat som liksom har blivit hela familjens advokat som får typ hjälpa oss med allt. Alltifrån till affärer till syrrans vårdnadstvist. När vi har problem så är alltid lösningen att vi ringer Klara eller Joakim. Alltså antingen en terapeut eller advokaten. 

Är vi på något sätt onormala? 

• Svar på tråden Är vår familj onormal?
  • mammatill6

Fattar fortfarande inte. Men ni låter verkligen i behov av hjälp. Och som svar på frågan. Inte noemalt

• Anonym (xxx)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 22:01:23 följande:
    Alltså nu sker ju inga impulsköp av hus och bilar just för att vi inte fattar sånna beslut själva? menar du på fullaste allvar att jag borde ha koll på hur ofta jag går i terapi? Eftersom jag inte längre har det varje tisdag och torsdag utan mer sporadiskt enskilt så är det inget jag tänker på. Jag och min man har separat ekonomi så han kanske går oftare än mig i en period, men det är ju inte jag som betalar. Om jag går med min syster, bror mfl så betalar inte jag även om jag gynnas av mötet. Så nej jag sitter inte och skriver upp detta någonstans. 
    Får inte ihop det. Ringer ni advokaten innan impulsen kommer? 
  • Anonym (Oj)

Varför går du i terapi med dina familjemedlemmar ? 
    Vad handlar "bråken" om ? 

Jag hade nog tagit avstånd till min familj istället för att anlita ett team för att hålla ihop alla. Låter ohållbart om det krävs så mkt. 

• Teresse7

Undrar också va grejen med all denna terapi är ?? 
    Att ni har en terapeut hos er på 24 h.. låter som det uppstår konflikter som måste lösas snabbt av någon utomstående... Eller? 

• Anonym (Tessan)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-09 22:09:32 följande:

Varför går du i terapi med dina familjemedlemmar ? 
    Vad handlar "bråken" om ? 

Jag hade nog tagit avstånd till min familj istället för att anlita ett team för att hålla ihop alla. Låter ohållbart om det krävs så mkt. 

Vi har inga större bråk längre. Men vi är ju uppvuxna i missbruk och dom har ju tagit skada av mitt missbruk och vi får chans att prata ut och stötta varandra och finnas där för varandra utan att någon ska rädda varandra. Hur vi ska förhålla oss till olika saker som att vi fortfarande har en aktiv alkoholist i familjen. Hur ska vi hantera julafton med detta. Stå enade och trygga. Dom går ju enskilt i terapi också för att bearbeta detta. 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-09 22:07:42 följande:
    Får inte ihop det. Ringer ni advokaten innan impulsen kommer? 
    Om någon av oss får en impuls så är svaret på den frågan att ringa Karolin, det finns inget annat svar. Inga beslut får fattas utan hennes inblandning. Och ibland är det både Karolin och Joakim. Husrenovering, prata med Karolin, starta företag, prata med Karolin? 
  • Anonym (Tessan)
    Teresse7 skrev 2025-01-09 22:11:34 följande:

Undrar också va grejen med all denna terapi är ?? 
    Att ni har en terapeut hos er på 24 h.. låter som det uppstår konflikter som måste lösas snabbt av någon utomstående... Eller? 

Vi sitter inte i terapi 24 timmar om dygnet. Vi bråkar inte särskilt mycket heller skulle jag säga även om det i vissa perioder har krisat så också. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 22:15:50 följande:
    Om någon av oss får en impuls så är svaret på den frågan att ringa Karolin, det finns inget annat svar. Inga beslut får fattas utan hennes inblandning. Och ibland är det både Karolin och Joakim. Husrenovering, prata med Karolin, starta företag, prata med Karolin? 

Ni är alltså inte kapabla att själv fatta beslut. 

Vad är det för företag ni driver? 

Vad är din roll i företaget? Är du en av de sjuka?

• Teresse7
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 22:17:09 följande:
    Vi sitter inte i terapi 24 timmar om dygnet. Vi bråkar inte särskilt mycket heller skulle jag säga även om det i vissa perioder har krisat så också. 
    Nej jag har inte påstått ni sitter i terapi i 24 h om dygnet. 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-09 22:19:04 följande:

Ni är alltså inte kapabla att själv fatta beslut. 

Vad är det för företag ni driver? 

Vad är din roll i företaget? Är du en av de sjuka?

Vi driver flera bolag. Jag tillhör en av dom som är sjuka ja. Handlar om en säkerhet. Att skapa trygghet så inte en sjukdom gör att man fattar dåliga beslut. Det är trygghet. Om man inte vet vad bipolaritet och en riktig mani kan innebära förstår jag att man tycker att detta är konstigt. Ingen i familj har varit inne på sjukhus eller haft tvångsvård på tio år nu, med hjälp av vårt team. Vi fungerar väldigt bra men det kräver ju en hel del av oss också och vi behöver ta det försiktigt och vara ansvarsfulla. Många gånger gör vi saker som blir väldigt bra, men tidigare har det varit väldigt dåligt. Nu behöver vi resonera länge 
Svar på tråden Är vår familj onormal?