• Anonym (Tessan)

Är vår familj onormal?

Jag är genuint nyfiken på om min familj på något sätt är konstig. Vi har haft många problem i livet och vi får regelbundet koppla in vårt kristeam som vi byggt upp genom åren. 

Det består av tre terapeuter som jobbar som med ett team med varandra. I alla situationer i livet så kopplas dessa personer in. Jag och mina syskon får gå i terapi tillsammans. Ibland är mina föräldrar med. Vi går även enskilt också. Sedan går jag och min man. Min mans son går dit också och så håller dom ihop hela vår familj och vi har det tack vare detta väldigt bra. Vi har även alla samma psykiatriker som då känner oss alla i familjen och har känt oss i tio års tid. 

Sedan har vi även en advokat som liksom har blivit hela familjens advokat som får typ hjälpa oss med allt. Alltifrån till affärer till syrrans vårdnadstvist. När vi har problem så är alltid lösningen att vi ringer Klara eller Joakim. Alltså antingen en terapeut eller advokaten. 

Är vi på något sätt onormala? 

• Svar på tråden Är vår familj onormal?
  • Anonym (R)

Med de sakerna i familjen så som bipolära, nyktra alkoholister samt missbrukare så skulle jag säga att jag tycker det är bra att ha detta team som stöd. Det är väldigt ovanligt tycker jag men inte konstigt. Ni behöver förmodligen detta stöd. Kan inte vara helt lätt med alla dessa diagnoser och tror absolut att konflikter mm kan spåra ur. Så svaret på din fråga är att JA det är ovanligt men NEJ ni är inte konstiga. Vad är normalt??

Kanske skulle många familjer med denna problematik behöva ett sådant team. Bra att ni aktivt löser problemen på ett sätt som fungerar för er och håller ihop familjen.

• mammatill6

Alltså jag fattar inte.  Hur ofta går du i terapi? Hur ofta anlitar du advokaten? Vad menar du med att om du och din man upprättar ett avtal mellan er? Vad ställer nintill Med er som kräver advokat regelbundet?

• Anonym (Nå)

Onormalt? Ja
    Men funkar det för er så vem bryr sig om vad som är normalt eller inte?

• Anonym (Tessan)
    mammatill6 skrev 2025-01-09 20:11:32 följande:

Alltså jag fattar inte.  Hur ofta går du i terapi? Hur ofta anlitar du advokaten? Vad menar du med att om du och din man upprättar ett avtal mellan er? Vad ställer nintill Med er som kräver advokat regelbundet?

Idag är det i perioder. Ibland 2 ggr i veckan och ibland är det 1 gång var tredje månad. Affärer ska vi alltid anlita advokat kvar och ibland även psykiatriker?. För att inte missbedömningar ska kunna ske så handlar det om en säkerhetsaspekt. Det handlar om sjukdom där personer kan sluta se hinder och allt är fantastiskt. Så därför har vi advokaten som spärr. 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-09 19:57:46 följande:
    Ja men hur mkt betalar du då? 
    Du menar att jag ska ha koll på detta?? Sedan ska jag ha koll på vad min mans barn gör, vad min man gör, syrran, brosan och så vidare.

Har du koll på varenda saker du gör på ett år? Jag vet att det finns pengar på kontot och att det finns sparade pengar. Det är det enda som är intressant i min värld och att vi mår bra och att saker är stabilt. Vi har inget paketpris direkt. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 20:35:36 följande:
    Du menar att jag ska ha koll på detta?? Sedan ska jag ha koll på vad min mans barn gör, vad min man gör, syrran, brosan och så vidare.

Har du koll på varenda saker du gör på ett år? Jag vet att det finns pengar på kontot och att det finns sparade pengar. Det är det enda som är intressant i min värld och att vi mår bra och att saker är stabilt. Vi har inget paketpris direkt. 
    Hade jag haft en privat terapeut så hade jag garanterat haft hyfsad koll på de utgifterna, mellan tummen och pekfingret åtminstone. Är jättekonstigt att inte ha en aning. 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-09 20:39:27 följande:
    Hade jag haft en privat terapeut så hade jag garanterat haft hyfsad koll på de utgifterna, mellan tummen och pekfingret åtminstone. Är jättekonstigt att inte ha en aning. 
    Nej varför skulle jag ha det? Det kostade dom första åren runt 90-120 tusen dom första 3 åren. Nu är det mindre för min del. 
  • mammatill6
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 20:35:36 följande:

Tror nog de flesta skulle ha koll på hur mycket de lägger på terapi. Anlitar ni psykiatriker vid affärer?
    Men du säger att ni ringer advokaten när någon atällt Till det? Att ha en advokat som firman anlitar när kontrakt ska skrivas och så är ju helt normalt. men på sig lät det som att det va betydligt mer? Att ni använder advokaten regelbundet även privat? Och vis avtal med din make? Utveckla gärna.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Aldrig hört om) skrev 2025-01-09 19:27:19 följande:

Har faktiskt aldrig hört om en familj som behöver kristeam och advokater. Inte ens en enda privatperson i min direkta närhet heller. 

Samma här, har aldrig hört talas om.
  • Anonym (Tessan)
    mammatill6 skrev 2025-01-09 20:46:27 följande:
    Tror nog de flesta skulle ha koll på hur mycket de lägger på terapi. Anlitar ni psykiatriker vid affärer?
    Men du säger att ni ringer advokaten när någon atällt Till det? Att ha en advokat som firman anlitar när kontrakt ska skrivas och så är ju helt normalt. men på sig lät det som att det va betydligt mer? Att ni använder advokaten regelbundet även privat? Och vis avtal med din make? Utveckla gärna.

Ja det behövs psykiatriker för att checka av tillståndet? 
    vid affärer. Det kan handla om när något hänt, men i dagsläget har vi advokater varje vecka. Kan handla om en idé eller småsaker. För oss finns det inte skillnad mellan företag och privat då det påverkar oss personligen oavsett. Jag och min man har avtal mellan oss och jag behöver inte gå in närmre på det. Men det handlar om att den här advokaten är liksom alltid ett knapptryck bort. 

Samma sak med terapeuter. Vi har tillsammans skapat trygghet och bromsar som ger stabilitet.

Att inte ha detta vore katastrof. 

Svar på tråden Är vår familj onormal?