• Anonym (Tessan)

Är vår familj onormal?

Jag är genuint nyfiken på om min familj på något sätt är konstig. Vi har haft många problem i livet och vi får regelbundet koppla in vårt kristeam som vi byggt upp genom åren. 

Det består av tre terapeuter som jobbar som med ett team med varandra. I alla situationer i livet så kopplas dessa personer in. Jag och mina syskon får gå i terapi tillsammans. Ibland är mina föräldrar med. Vi går även enskilt också. Sedan går jag och min man. Min mans son går dit också och så håller dom ihop hela vår familj och vi har det tack vare detta väldigt bra. Vi har även alla samma psykiatriker som då känner oss alla i familjen och har känt oss i tio års tid. 

Sedan har vi även en advokat som liksom har blivit hela familjens advokat som får typ hjälpa oss med allt. Alltifrån till affärer till syrrans vårdnadstvist. När vi har problem så är alltid lösningen att vi ringer Klara eller Joakim. Alltså antingen en terapeut eller advokaten. 

Är vi på något sätt onormala? 

• Svar på tråden Är vår familj onormal?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 22:25:10 följande:
    Vi driver flera bolag. Jag tillhör en av dom som är sjuka ja. Handlar om en säkerhet. Att skapa trygghet så inte en sjukdom gör att man fattar dåliga beslut. Det är trygghet. Om man inte vet vad bipolaritet och en riktig mani kan innebära förstår jag att man tycker att detta är konstigt. Ingen i familj har varit inne på sjukhus eller haft tvångsvård på tio år nu, med hjälp av vårt team. Vi fungerar väldigt bra men det kräver ju en hel del av oss också och vi behöver ta det försiktigt och vara ansvarsfulla. Många gånger gör vi saker som blir väldigt bra, men tidigare har det varit väldigt dåligt. Nu behöver vi resonera länge 
    Vad för företag har ni? Vilken är din roll?
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-09 22:27:25 följande:
    Vad för företag har ni? Vilken är din roll?
    Spelar det någon roll vad det är för affärer? Vi har allt möjligt verkligen och det kan handla om feeling. 
  • Anonym (Johi)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 22:15:50 följande:
    Om någon av oss får en impuls så är svaret på den frågan att ringa Karolin, det finns inget annat svar. Inga beslut får fattas utan hennes inblandning. Och ibland är det både Karolin och Joakim. Husrenovering, prata med Karolin, starta företag, prata med Karolin? 

Ska ni inte istället ansöka om god man eller boendestöd? Det borde bli mycket billigare för er. 

Å andra sidan förstår jag att ni helst håller kvar vid ett koncept som ni vet fungerar. 

En del har en konstig syn på psykisk sjukdom och missbruk. De tror att det innebär att man är helt galen och tvångsvårdad eller sitter redlös på en parkbänk om dagarna. Så ser det så klart inte ut. Många missbrukare och psykiskt sjuka har arbeten och familj mm. 

Ni är en familj med onormalt stort stödbehov, men det är ju toppenbra att ni hittat ett sätt att hålla er flytande, och förhoppningsvis inte för vidare problemen till nästa generation. 

• Anonym (Johi)

Ni har jävligt mycket pengar, eller hur? Jag tror att det är den biten som blir knepig för oss normalinkomsttagare att förstå. Vi har liksom hemförsäkring för att ha råd med juridisk rådgivning om det någon gång skulle behövas. Ni anlitar advokat lite till vardags och kan utan problem lägga 100 000 på terapi. Så ser liksom inte genomsnittssvenskens ekonomi ut. 

• mammatill6

Jag fattar att man behöver gå i terapi om man haft en trasslig barndom. Men att som ni har det att alla gör k terapi med alla i olika konstellatione, man har en terapeut och advokat som verkar fungera som en förvaltare åt familjen, det är konstigt.
    ni verkar inte ha fått lära er att hantera något alls själv. Hat man funderingar hur julen ska flyta på pratar de flesta med varandra, ni pratar med terapeuten. och alla har väl inte bipolaritet? Förstår fortfarande inte varför advokaten är inblandad i det privata. Affärer fattar jag men inte i privatlivet.
    och jo, de flesta som går i terapi kan nog svara på ett ungefär hur ofta. Även om det inte är varje vecka.
    Mk låter ju som alla är vuxna? Har alla terapeuter regelbundet fortfarande för att bearbeta barndomen?
    du går själv, med syskon, med föräldrar, i hela grupper?   

• Anonym (xxx)

Påminner om andra trådar där TS berättar hur de alltid arbetar, har barnen lite tid i förskolan, men deras arbete pågår nästan dygnet runt. Sättet att beskriva arbetet/ företaget på. Vagt, flytande. Olika företag, handlar om feeling. 

• Anonym (Tessan)
    Anonym (Johi) skrev 2025-01-10 07:41:21 följande:

Ska ni inte istället ansöka om god man eller boendestöd? Det borde bli mycket billigare för er. 

Å andra sidan förstår jag att ni helst håller kvar vid ett koncept som ni vet fungerar. 

En del har en konstig syn på psykisk sjukdom och missbruk. De tror att det innebär att man är helt galen och tvångsvårdad eller sitter redlös på en parkbänk om dagarna. Så ser det så klart inte ut. Många missbrukare och psykiskt sjuka har arbeten och familj mm. 

Ni är en familj med onormalt stort stödbehov, men det är ju toppenbra att ni hittat ett sätt att hålla er flytande, och förhoppningsvis inte för vidare problemen till nästa generation. 

En boendestödjare har ju inte den kompetensen på något sätt, så nej det är inte enkla frågor vi ställer. 

Stödbehovet vet jag inte om det är så stort egentligen. Vi har skyddande åtgärder och spärrar och det är något som bara är så. Och nej vi är inte helt trasiga och ligger på parkbänkar. Vi presterade även bra i berusning även om det emellanåt gick åt helvete också. 

• Anonym (Tessan)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-10 08:09:22 följande:

Påminner om andra trådar där TS berättar hur de alltid arbetar, har barnen lite tid i förskolan, men deras arbete pågår nästan dygnet runt. Sättet att beskriva arbetet/ företaget på. Vagt, flytande. Olika företag, handlar om feeling. 

Vi jobbar inte dygnet runt iaf. Men vi har en restaurang, PR byrå, har även en verksamhet för barn som inte är vinstdrivande utan är ideell som vi startat men det finns personal där anställd så vi sköter inte detta i vardagen heller. Saker vi kan göra i jobbet är att resa och prova ny mat för att inspireras till restaurangen och att åka iväg för att se liknande projekt som vår för barn i andra länder. Men vi har väldigt varierade arbetsuppgifter. 
  • Anonym (Tessan)
    mammatill6 skrev 2025-01-10 08:03:58 följande:

Jag fattar att man behöver gå i terapi om man haft en trasslig barndom. Men att som ni har det att alla gör k terapi med alla i olika konstellatione, man har en terapeut och advokat som verkar fungera som en förvaltare åt familjen, det är konstigt.
    ni verkar inte ha fått lära er att hantera något alls själv. Hat man funderingar hur julen ska flyta på pratar de flesta med varandra, ni pratar med terapeuten. och alla har väl inte bipolaritet? Förstår fortfarande inte varför advokaten är inblandad i det privata. Affärer fattar jag men inte i privatlivet.
    och jo, de flesta som går i terapi kan nog svara på ett ungefär hur ofta. Även om det inte är varje vecka.
    Mk låter ju som alla är vuxna? Har alla terapeuter regelbundet fortfarande för att bearbeta barndomen?
    du går själv, med syskon, med föräldrar, i hela grupper?   

Det är ju knappast så att alla i familjen befinner sig på samma plats hela tiden. Inför att syrran skulle träffa en ny partner efter skilsmässan fick hon gå massor i terapi, för att inte upprepa tidigare mönster, sedan har vi syskon inte sett missbruket vi vuxit upp med på samma sätt. Vissa har förträngt detta sen dom va små, någon annan förstod det tidigare. Sedan handlar ju samtalen tillsammans om att hjälpa varandra. Någon har blivit ordentligt medberoende till missbruk och psykisk sjukdom, det behöver den personen ta ansvar för, den andra är psykiskt sjuk och behövt hjälp att ta kontroll över ett missbruk. Men det är ju efter den perioden som man behöver mer hjälp också. 

Det kan handla om att rusta sig för att bli en bra förälder för att man inte ska göra om samma misstag som i sin egna barndom. 

Det är väl inte orimligt att alla i familjen går gemensamt i terapi då också? Även om inte alla i familjen är bipolära så betyder det inte att man mår bra av att ha en person med den diagnosen omkring sig. 

• Anonym (Johi)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-10 08:13:07 följande:

Stödbehovet vet jag inte om det är så stort egentligen. Vi har skyddande åtgärder och spärrar och det är något som bara är så. Och nej vi är inte helt trasiga och ligger på parkbänkar. Vi presterade även bra i berusning även om det emellanåt gick åt helvete också. 

Jo, det du beskriver är ett mycket stort stödbehov. Det är inte normalt att behöva ett kristeam och folk man anlitar som säkerhetsspärrar. 
Svar på tråden Är vår familj onormal?