• Anonym (Tessan)

Är vår familj onormal?

Jag är genuint nyfiken på om min familj på något sätt är konstig. Vi har haft många problem i livet och vi får regelbundet koppla in vårt kristeam som vi byggt upp genom åren. 

Det består av tre terapeuter som jobbar som med ett team med varandra. I alla situationer i livet så kopplas dessa personer in. Jag och mina syskon får gå i terapi tillsammans. Ibland är mina föräldrar med. Vi går även enskilt också. Sedan går jag och min man. Min mans son går dit också och så håller dom ihop hela vår familj och vi har det tack vare detta väldigt bra. Vi har även alla samma psykiatriker som då känner oss alla i familjen och har känt oss i tio års tid. 

Sedan har vi även en advokat som liksom har blivit hela familjens advokat som får typ hjälpa oss med allt. Alltifrån till affärer till syrrans vårdnadstvist. När vi har problem så är alltid lösningen att vi ringer Klara eller Joakim. Alltså antingen en terapeut eller advokaten. 

Är vi på något sätt onormala? 

• Svar på tråden Är vår familj onormal?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 15:13:13 följande:
    Vi finansierar självklart detta själva och alla arbetar. Detta är för att vi ska kunna prestera och kunna ha ett fungerande liv. Vi ser till att alltid ha folk som är professionella som kan hantera dom utmaningar som uppstår för att ingen ska behöva belastas av någon annan. 
    Hur mkt lägger ni ut på detta varje år? 
  • Anonym (Rut)

Är väl inte ovanligt i och för sig att människor går i terapi, parterapi, livscoacher, behandling för fobier etc. Det vill säga jag vet flera människor i min närhet som har tagit professionell hjälp när de haft olika typer av psykiska problem. Inte heller ovanligt att de fått göra det flera gånger under livet. Den värst drabbade jag känt har fått ligga inne på sluten psykiatrisk vård. 

Så att så långt är det inget som är ett dugg konstigt med eran familj. Det som låter konstigt är väl snarare att ni har nåt "team" som verkar sluten till eran familj. Att alla går till alla och känner alla. De har väl I och för sig tystnadsplikt men jag vet inte om jag personligen skulle vara supersugen att gå till samma terapeut som syrran. 

Intr heller konstigt att ni kan få tag på dem inom 24 timmar. Min kompis har problem med sonen och de har en kontakt på BUP som nästan alltid återkoppla inom ett dygn. 

Det mest ovanliga är väl att ni har en familjeadvokat. Det förknippar jag med rika familjer och så många rika känner jag inte. De rika jag känner har mig veterligen ingen familjeadvokat. 

Det konstiga är också om ni är så dysfunktionella med missbruk och bipolär sjukdom etc hur ni kan vara fungerande/högpresterande på jobb och tjäna så mycket att ni har råd med allt detta. 

Spiller inte missbruk och sjukdom alls över på arbetsförmågan? Låter ju konstigt om just det fungerar när så mycket annat strular i era liv. 

• Anonym (Tessan)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-09 16:13:39 följande:
    Hur mkt lägger ni ut på detta varje år? 
    Alla betalar ju sina delar separat så jag vet inte vad det blir tillsammans. Och det beror ju på hur du räknar. Om jag följer med min syster i terapi för att hon behöver detta så följer jag enbart med och betalar inte. 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Rut) skrev 2025-01-09 16:18:34 följande:

Är väl inte ovanligt i och för sig att människor går i terapi, parterapi, livscoacher, behandling för fobier etc. Det vill säga jag vet flera människor i min närhet som har tagit professionell hjälp när de haft olika typer av psykiska problem. Inte heller ovanligt att de fått göra det flera gånger under livet. Den värst drabbade jag känt har fått ligga inne på sluten psykiatrisk vård. 

Så att så långt är det inget som är ett dugg konstigt med eran familj. Det som låter konstigt är väl snarare att ni har nåt "team" som verkar sluten till eran familj. Att alla går till alla och känner alla. De har väl I och för sig tystnadsplikt men jag vet inte om jag personligen skulle vara supersugen att gå till samma terapeut som syrran. 

Intr heller konstigt att ni kan få tag på dem inom 24 timmar. Min kompis har problem med sonen och de har en kontakt på BUP som nästan alltid återkoppla inom ett dygn. 

Det mest ovanliga är väl att ni har en familjeadvokat. Det förknippar jag med rika familjer och så många rika känner jag inte. De rika jag känner har mig veterligen ingen familjeadvokat. 

Det konstiga är också om ni är så dysfunktionella med missbruk och bipolär sjukdom etc hur ni kan vara fungerande/högpresterande på jobb och tjäna så mycket att ni har råd med allt detta. 

Spiller inte missbruk och sjukdom alls över på arbetsförmågan? Låter ju konstigt om just det fungerar när så mycket annat strular i era liv. 

vi har bara en i aktivt missbruk dom två andra är nyktra. Och sjukdomarna hanterar vi ju såhär. Vi får stöd och hjälp så vi håller oss på banan så det inte ska gå åt helvete. Så vi går inte längre i terapi för att det är kaos utan för att det ska funka 
  • Jemp
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 16:08:49 följande:
     Nu har vi ju större behov av terapeuterna och advokaten handlar ju många gånger om avtal och arbetsrelaterade saker. 
    Blandar ni företag och privatekonomi alltså?
  • Anonym (Aldrig hört om)

Har faktiskt aldrig hört om en familj som behöver kristeam och advokater. Inte ens en enda privatperson i min direkta närhet heller. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 16:26:03 följande:
    Alla betalar ju sina delar separat så jag vet inte vad det blir tillsammans. Och det beror ju på hur du räknar. Om jag följer med min syster i terapi för att hon behöver detta så följer jag enbart med och betalar inte. 
    Duckar frågan 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-09 19:33:37 följande:
    Duckar frågan 

Det gör jag ju inte. Kostar 2000 minst per tillfälle med terapeut. Men det beror ju på hur många timmar vi sitter, är vi en person, två personer. Advokatkostnaderna vet jag inte hur mycket det kostar per tillfälle. Man får en slutsumma efter ett avslutat ärende. 

Men jag kan inte ge en summa för vad hela vår familj betalar för detta då vi är egna individer som går enskilt och sedan i grupp (med familjen) och ibland med par (Som jag och min man). 

• Anonym (Tessan)
    Jemp skrev 2025-01-09 16:55:14 följande:
    Blandar ni företag och privatekonomi alltså?
    Nej det gör vi inte? men om någon har ett maniskt skov och dragit på kostnader i företaget så är det ju företaget som hanterar advokatkostnaderna sedan? om vi har ett privat Problem kommer pengarna från våra pengar, typ att jag och min man sätter upp avtal mellan oss?. men det är samma advokat som hjälper oss och så råddar den advokaten med andra experter för att hjälpa oss?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 19:54:00 följande:

Det gör jag ju inte. Kostar 2000 minst per tillfälle med terapeut. Men det beror ju på hur många timmar vi sitter, är vi en person, två personer. Advokatkostnaderna vet jag inte hur mycket det kostar per tillfälle. Man får en slutsumma efter ett avslutat ärende. 

Men jag kan inte ge en summa för vad hela vår familj betalar för detta då vi är egna individer som går enskilt och sedan i grupp (med familjen) och ibland med par (Som jag och min man). 

Ja men hur mkt betalar du då? 
Svar på tråden Är vår familj onormal?