• Anonym (Jessica)

Är en kram för mycket begärt?

Jag har varit tillsammans med min man i 12 år, vi gifte oss i slutet av pandemin och har två gemensamma barn, jag har även ett från tidigare äktenskap.
    Jag håller på att bli galen. Vi har en jobbig hemsituation med flera NPF-diagnoser och de senaste åren har haft väldigt många stressmoment vi själva inte kunnat kontrollera. Pga allt detta har min man inte längre något som helst tålamod, stubintråden är bara någon millimeter. Det funkar ju inte speciellt bra med barnen och ofta är det hans beteende och reaktioner/explosioner som triggar barnens kaosbeteende. Så fort detta händer, vilket är så fort han är i samma rum eller våning som barnen, blir han på dåligt humör resten av dagen. Jag är så trött av vår situation, så det blir extra jobbigt att han triggar igång och förvärrar barnens kaos.
    När han är sur ignorerar han mig helt, även fast det inte är mig han är sur på. Fast antagligen är det väll mitt fel att barnen inte är tysta skuggor i hörnen. Det är till den punkt att jag börjar känna att jag lika bra skulle kunna leva själv med barnen när jag inte ens får en kram av honom om jag inte uttryckligen säger det, och inte ens alltid då. Min femtonåriga son med autism ger fler kramar och visar mer att han är glad att jag finns.
    Men om jag lämnar honom måste barnen vara med honom utan buffert och försvarare.
    Det som gör mest ont är att när han någon gång är med oss ute bland folk har han oändligt med tålamod för allt och alla, jag får konstant höra vilken tur jag har som har en sån engagerad och omtänksam pappa till mina barn. Och det var ju sån han var förut, innan de gemensamma barnen. Han var kungen av vardagsömhet, bara fingrar som strök mig över kinden, armen, varsomhelst i förbifarten, en blick eller några ord som visade att han lyssnat på mig. Nu skulle jag lika gärna kunna prata med en vägg. Han lyssnar mer på vad jag säger när jag pratar i telefon med min mamma än när jag pratar med honom. JAg får inte ens sova brevid honom för han påstår att jag snarkar, snurrar över hela sängen osv, så sover jag i sängen läggger han sig på soffan, får ont i ryggen och är ännu surare innan han ens mött barnen. Så ajg sover påsoffan sedan i höstas. Och jag vaknar alltid i samma position som jag somnade, utan någon av de tecken man påstås ha om man snarkar. Han har heller inte gjort minsta ansträngning för att förbättra sitt humör. Jag har köpt otaliga sorter av öronproppar och det är något fel på dem allihop. Jag hade kunnat leva med att han inte vill ha sex (låg testosteronhalt men har inget intresse av att åtgärda det medicinskt) om jag bara fick någon form av närhet istället för djupa suckar osv varje gång jag försöker röra honom.
    Usch vad tydligt det blev nu när jag skrev ner allting. Varför fortsätter jag? Vad kan jag göra? Att prata med honom går inte, han svarar inte. Han säger knappt 5 meningar om dagen spontant om vi räknar bort skällandet på barnen.

• Svar på tråden Är en kram för mycket begärt?
  • Anonym (Jessica)

Jag orkar inte mer.
    Jag har testat de tips jag fick tidigare i tråden, men exakt noll respons. Men nu är allt på sin spets.
    I helgen gick min mamams sjukdom in i en mer akut fas medan jag var på andra sidan landet på en kurs jag behöver gå för mitt jobb. Jag kom hem kl 02:30 natten till måndag och hann bara sova 3-4 timmar innan barnen väckte mig, lyckliga att jag var hemma. Jag hade en inbokad föreläsning jag inte kunde komma undan att hålla på jobbet på förmiddagen och sedan for jag till min mamma. Meningen var att jag skulle köra henne till sjukhuset för lite prover mm, men istället blev det att ringa efter ambulanstransport för hon var i så dåligt skick. Jag satt sedan med henne på palliativa avdelningen där hon nu blir inlagd. Jag informerade min man om situationen under helgen när jag fick veta. Han visade inga känslor. Idag när jag kom hem var han helt neutral, vilket förvisso var okej eftersom jag inte vill oroa barnen i nuläget, förhoppningsvis kommer mamma kunna återvända till sitt boende i slutet av veckan. Men... flera prover visar att livets slutskede är närmare än vi hade hoppats och vi bör förbereda oss på att hon firat sin sista påsk.
    Efter att jag varit till min mammas boende (hon hade åkt till lägenheten när hon blev akut sjuk, det var närmare) insåg jag att där kommer behövas en massiv insats innan hon kan flytta hem, och jag orkade bara göra det absolut nödvändigaste (mata katterna) innan helgens långa resor och korta nätter gjorde att jag gav upp. Kom hem och nattade barnen. hann gå och lägga mig i vår säng för att vila kroppen för att gå ner (mina fötter och knän är i dåligt skick efter resan) så kom ett barn upp och jag fick lägga om. Sedan var jag så slut att jag bara släpade mig till sängen och kollapsade. Tänkte att maken får väcka mig om jag snarkar i natt så går jag ner då.
    Vaknade till av att han kom och lade sig. Inte ett ord sa han. Inte en rörelse mot min sida.
    Kom på att han hade suttit med min jobbdator när jag gick för att lägga barnen. Jag ska nämligen skriva en obligatorisk kurstenta imorgon, och om jag inte skriver den får jag heller inte skriva följande senare i veckan. Problemet är att min dator inte klarar kraven, och tidigare examensdelar har jag lånat hans dator men  det blev mycket problem (han kör något annat operativsystem och måste förbigå/byta/jag pratar inte datorteknik) så förra vecka tog jag hem min jobb laptop och bad honom kontrollera om den gick att använda. Han har tydligen inte hunnit kolla om den är kompatibel under helgen.
    Så jag frågade hur det hade gått med datorn. Han hade alla inloggningsuppgifter osv som jag har. Han fräste "Jag vet inte. Jag väntade men du kom ju aldrig ner." och sen blev det tyst. Jag sa förlåt och började gråta (jag är astrött och väldigt känslomässigt skör pga allt just nu) och han sa inte ett ord mer. Inte en rörelse mot att röra mig, trösta eller förklara varför han inte kunnat testa utan mig där. Tillslut gav jag upp och gick ner till soffan, men efter att ha gråtit hysteriskt i min ensamhet en timme kände jag att jag måste prata med någon, så nu får ni vara någon.
    Jag har så mycket stress över mamma och totalpanik över datorn. Jag kan INGENTING om dem. Jag har inte heller satt mig in i vad/hur en testar om datorn klarar kraven för provsystemet (min laptop klarar dem men saknar ett uttag/ipluggningshål som behövs) eftersom han lovade att kolla det åt mig. Imorgon kl. 8 måste jag ha en fungerande/kompatibel dator. Examinatören hade inte lånedatorer (det hade de vid ett tidigare tillfälle, var mycket smidigare än att låna makens) och om jag inte skriver denna pga datorfel så får jag inte heller tenta om utan detta är sista tillfället punkt. Om jag skriver och får underkänt får jag ett nytt försök, men inte om jag inte skriver det, oavsett orsak,. Detta vet min man. Eventuellt hade jag kunnat få dispens att låna en dator om jag under dagen kontaktat dem, men jag trodde ju han hållit sitt löfte att kolla datorn.

Allt jag önskade när han kom och la sig var att han skulle hålla om mig en stund så jag skulle få känna mig lite... jag vet inte... trygg? önskad? omtyckt? kramad? 
    Som att i allt kaos jag drar helt själv, att det endå finns någonstans där någon finns bakom min rygg och stöder mig. Jag ville bara vara lilla skeden en stud, så jag orkar vara hela bestiklådan igen sen...

• Anonym (Det finns hjälp)

Så tungt ni/du har det. Dina tankar kring ngn typ av avlastning/tillfälligt särboende för vila är klokt, för relationens skull.
    Har ni pratat om ngn typ av parterapi? Om inte annat så för att uttala var ni befinner er i er relation? Är det han som är rädd för att ta den diskussionen? Om så, varför, tror du?

Håller tummarna för att tentan också går bra.

* *

• Anonym (den nollan)

Ni låter inte som ett team. Du förtjänar bättre.

Men här och nu behöver du ta en sak i taget. En separation får ligga längre fram. 

För att spara energi, räkna inte mer med honom.

• Maac
    Anonym (Jessica) skrev 2025-01-22 21:35:28 följande:
    Tyvärr har vi ett väldigt litet socialt nätverk runt barnen, min mamma har tidigare varit familjens klippa, framförallt när min äldsta son var liten, men är tyvärr i livets slutskede pga sjukdom. Min mans föräldrar är inte intresserade av våra barn, de har fullt upp med att vara mormor och morfar till hans systers barn. Äldsta barnets farföräldrar är fantastiska, men en femtonåring är inte speciellt betungande och relativt självgående.

Jag har inte varit iväg själv med barnen över natten på många år, främst pga ekonomiska orsaker. Jag ska fundera på det. De gånger han har haft familjepaus så har han varit ut med sina gamla kompisar, och de kan inte umgås utan alkohol, och då har han varit så berusad när det är över att han inte varit det minsta utvilad när helgen är över.

Eftersom vi inte har någon som avlastar, så har det blivit att vi försöker undvika det i det längsta. Jag jobbar ganska mycket kvällar och jag vet att de läggningarna ofta är jobbiga. Jag är mina barns trygghetsperson, vilket min man verkar ta illa upp över, eftersom han anser sig vara den bättre föräldren. Han tycker att jag har lika kort stubin som han, men jag har ofta varit uppe med barnen i 3-4 timmar på helgen när han behagar nedstiga från sovkammaren...

Jag borde ta tag i att försöka få honom att acceptera en lugn helg i mammas lägenhet som står tom (alltså, hon äger den och den är möblerad men hon bor inte där längre och vi har den som gästbostad när syskon occh syskonbarn från utlandet kommer), men jag vet inte hur jag ska lyckas.

Idag kom han hem med det glädjande (?) beskedet att han kommer jobba hemifrån samma dagar i veckan som jag har studiedagar (jag pluggar på distans 2 dagar i veckan för att få ut en behörighet). Detta är inte för att umgås med mig, utan för att då behöver han inte fundera på parkering vid sitt jobb, jag kör nämligen förbi på vägen till mitt och brukar släppa av och hämta upp honom. Och jag känner att jag aldrig slipper hans surmulenhet. Han sitter dessutom i soffan och jobbar samtidigt som jag ahr mitt studie hörn i samma vardagsrum så ja, det blir två heldagar i veckan där han totalignorerar mig och blir väldigt irriterad om jag försöker få kontakt för att t.ex. föreslå att vi ska äta lunch samtidigt. Förut brukade jag skicka på messenger och det verkade fungera, men nu har han tystat appen så han inte får aviseringar.

Jag känner mig som obekväm i mitt eget hem när jag bara är motvilligt tolererad?
    Perfekt att ha två dagar där barnen är i skolan, då kan du passa på att berätta att det här inte är hållbart för dig och att om inget förändras vill du inte fortsätta. 
  • Anonym (Stor kram)

Fina du! Så här kan du inte ha det!

Jag tror av det du skriver att du själv insett vad du behöver för att orka. OM din man ska ha en möjlighet att finnas kvar vid din sida så är det dags för honom att förstå det också. Om han inte är beredd att satsa på er relation, så är det dags att lämna. Det är enklare att vara ensamstående singelmamma än ensamstående förälder i ett äktenskap. 

Du skriver väldigt bra. Kan du skriva ett brev till honom? 

• burleskburkläsk

Mycket bra förklarat Jessica.

Du är värd mer...tokigt att han inte ser till att få testosteronbehandling, han skulle få ut så mycket av livet...mer ork, kärlek, närhet, sex...och humöret blir ju knappast sämre...varför bara ruttna...än att ha det trevligt med sin kvinna.

Det var bra läsning men tungt...var rädd om dig!

• Anonym (Jessica)
    Anonym (den nollan) skrev 2025-03-11 11:48:25 följande:

Ni låter inte som ett team.

Du satte ord på det. Vi känns verkligen inte som ett team.
    Jag kommer på mig själv att sakna sammarbetet med 15-åringens pappa, vi var ett superteam som växte ifrån varandra, men fortfarande är vänliga (vi var vänner tills han träffade sin nuvarande fru och hon kunde inte acceptera det). För att förtydliga så saknar jag inte något annat med mitt ex, utan det är teamworket, sammarbetet jag saknar.

Jag har försökt prata familjeterapi med mannen i flera år, i början för att han verkligen inte förstod hur han skulle hantera/bemöta min autistiska son. Men han var och är noll intresserad och ser inget behov av att gå och prata med någon. Han är inte motiverad att förändra sitt sätt utan hävdar att om alla andra bara skötte sig skulle han inte ha problem. Det är som att han inte förstår att NPF-barn har näst intil omöjligt att reglera sina affektanfall, det är upp till de vuxna omkring att förebygga, parera och hantera situationerna.

Jag fick arbetsdatorn att fungera vid provet. Efter ca 10 omstarter och minst sjutton nya gråa hår. Jag kommer inte få något toppbetyg, men med helgen som varit känner jag att jag inte orkar bry mig. Avslutade provet när jag insåg att jag var för trött för att ens kunna kontrollera stavningen.

Sedan började jag reda i allt som fredagens akuta sjukdom medförde, som en kvaddad bil (som inte blev bärgad dit det var sagt), polisen och försäkringsbolaget. Mamma blev nämligen akut sjuk medan hon körde bil och åkte ner för ett tvåmetersdike och stannade på en uppstickande bergknall i en hage. Bilen är troligtvis så skadad att försäkringsbolaget kommer lösa in den med hänvisning till åldern (20 år, köpt ny och mammas omhuldade pärla). Osäkert om polisen noterat sjukdomsanfallet i anmälan (någon anmälde avåkningen som fyllekörning till 112 men avlägsnade sig från platsen utan att kolla om mamma var okej) så eventuellt åker hon på böter och det finns risk att försäkringen inte täcker något. Bergaren hade dock varit bara 5 minuter bort när hon ringde, och är beredd att vittna om hennes hälsotillstånd. Verkligen en riktig soppa.
    Mamma mår även bättre idag, efter ett dygn med medicinering, näringsdropp mm, men har utöver allt annat som felas hennes kropp nu även fått hjärtflimmer, så risken finns att hon inte får komma hem till boendet då det inte är övervakat nattetid.
  • Anonym (Jessica)
    Maac skrev 2025-03-11 12:37:55 följande:
    Perfekt att ha två dagar där barnen är i skolan, då kan du passa på att berätta att det här inte är hållbart för dig och att om inget förändras vill du inte fortsätta. 
    Han svarar inte på tilltal när han jobbar, och tar jag i honom för att få kontakt blir han irriterad och arg. Jag har heller inte tid att sitta och lirka med honom, jag har studier att färdigställa. 
  • Anonym (den nollan)

ta dig ur offerrollen.

ta kontroll över ditt liv.

lämna mannen. bygg ett nytt liv.

• Anonym (Stor kram)

Hur går det för dig TS? Vad är nästa steg?

Svar på tråden Är en kram för mycket begärt?