• Anonym (Jessica)

Är en kram för mycket begärt?

Jag har varit tillsammans med min man i 12 år, vi gifte oss i slutet av pandemin och har två gemensamma barn, jag har även ett från tidigare äktenskap.
    Jag håller på att bli galen. Vi har en jobbig hemsituation med flera NPF-diagnoser och de senaste åren har haft väldigt många stressmoment vi själva inte kunnat kontrollera. Pga allt detta har min man inte längre något som helst tålamod, stubintråden är bara någon millimeter. Det funkar ju inte speciellt bra med barnen och ofta är det hans beteende och reaktioner/explosioner som triggar barnens kaosbeteende. Så fort detta händer, vilket är så fort han är i samma rum eller våning som barnen, blir han på dåligt humör resten av dagen. Jag är så trött av vår situation, så det blir extra jobbigt att han triggar igång och förvärrar barnens kaos.
    När han är sur ignorerar han mig helt, även fast det inte är mig han är sur på. Fast antagligen är det väll mitt fel att barnen inte är tysta skuggor i hörnen. Det är till den punkt att jag börjar känna att jag lika bra skulle kunna leva själv med barnen när jag inte ens får en kram av honom om jag inte uttryckligen säger det, och inte ens alltid då. Min femtonåriga son med autism ger fler kramar och visar mer att han är glad att jag finns.
    Men om jag lämnar honom måste barnen vara med honom utan buffert och försvarare.
    Det som gör mest ont är att när han någon gång är med oss ute bland folk har han oändligt med tålamod för allt och alla, jag får konstant höra vilken tur jag har som har en sån engagerad och omtänksam pappa till mina barn. Och det var ju sån han var förut, innan de gemensamma barnen. Han var kungen av vardagsömhet, bara fingrar som strök mig över kinden, armen, varsomhelst i förbifarten, en blick eller några ord som visade att han lyssnat på mig. Nu skulle jag lika gärna kunna prata med en vägg. Han lyssnar mer på vad jag säger när jag pratar i telefon med min mamma än när jag pratar med honom. JAg får inte ens sova brevid honom för han påstår att jag snarkar, snurrar över hela sängen osv, så sover jag i sängen läggger han sig på soffan, får ont i ryggen och är ännu surare innan han ens mött barnen. Så ajg sover påsoffan sedan i höstas. Och jag vaknar alltid i samma position som jag somnade, utan någon av de tecken man påstås ha om man snarkar. Han har heller inte gjort minsta ansträngning för att förbättra sitt humör. Jag har köpt otaliga sorter av öronproppar och det är något fel på dem allihop. Jag hade kunnat leva med att han inte vill ha sex (låg testosteronhalt men har inget intresse av att åtgärda det medicinskt) om jag bara fick någon form av närhet istället för djupa suckar osv varje gång jag försöker röra honom.
    Usch vad tydligt det blev nu när jag skrev ner allting. Varför fortsätter jag? Vad kan jag göra? Att prata med honom går inte, han svarar inte. Han säger knappt 5 meningar om dagen spontant om vi räknar bort skällandet på barnen.

• Svar på tråden Är en kram för mycket begärt?
  • burleskburkläsk
    Anonym (Jessica) skrev 2025-03-12 00:42:20 följande:
    Han svarar inte på tilltal när han jobbar, och tar jag i honom för att få kontakt blir han irriterad och arg. Jag har heller inte tid att sitta och lirka med honom, jag har studier att färdigställa. 
    Det låter hemskt!
  • Anonym (Karl)

Jag blir alldeles matt när jag läser om hur du kämpar med barn, studier och en man som tycks sakna all empati och kärlek. Du är fantastisk som står ut en enda dag till.

Det är lätt att säga: "Skilj dig!" Men vill eller orkar du inte så försök separera "internt", umgås så lite som möjligt med honom, sov inte i samma rum, umgås med människor som kan ge tröst och stöd.

• Anonym (Pjma)

Kära du. Du är i en liknande situation som jag, jag har skrivit här helt nyligen om min. 
    Men det känns som att du fortfarande älskar honom, men han har svalnat totalt. Från hans sida behöver det inte vara dött, även om det verkar så, utan det kan vara situationen ni har i familjen, han klarar inte av att hantera det. 
    Vet han inget om NPF? Tror han att barnen ska anpassa sig efter honom? 
    Att han inte vill resa bort för att han vill vara hemma, låter egoistiskt eller bristande förståelse för situationen. Han vill inte göra något åt det, bara skylla den på er. 
    Du har insett att du kanske borde lämna honom, men då kommer barnen vara själva med honom. Jag är i samma situation. Jag har flyttat isär från min man, men vi ska fortfarande vara gifta. När han är med barnen, så är jag med, det känns bäst så. Det blir ändå tillfällen när jag inte är med, ibland går det bra, ibland är det ... psyksisk misshandel. 
    Jag försökte inte övertala min man att vi skulle bli särbos, jag bestämde det. Han blev förtvivlad (vi har lite ombytta roller, han vill ha närhet, jag har svårt för det på grund av hans beteende och humör.)
    Jag tycker att du ska leta bostad, eller om det är möjligt, flytta till din mammas bostad. Kan du överta den när hon går bort? Hemska tanke, men bra om barnen slipper flytta igen. 
    När du har en lösning, så lämnar du beskedet till honom. 
    Om han inte är en blöt fläck i sitt psyke just nu, så är han fruktansvärt arrogant mot dig, egoistisk och känslokall. Men han vågar inte ta steget att lämna dig. Du bär hela oket i familjen, det kan du göra utan honom. Det är lättare med tre barn själv, än med honom.
    Jag förstår att du saknar den han var. Han kanske finns där nånstans. Det är synd att han inte ser att han behöver söka hjälp, men om ni flyttar så vaknar han nog upp och undrar varför. Kanske han mår bättre när han är själv och får vila och ni kan ha ett trevligare familjeliv när ni ses. 
    Jag blev så glad för att du fixade datorn och genomförde uppgiften, duktig!! 
    Kram

• Anonym (K)
    Han svarar inte på tilltal när han jobbar, och tar jag i honom för att få kontakt blir han irriterad och arg. Jag har heller inte tid att sitta och lirka med honom, jag har studier att färdigställa. 
    Har du vant dig vid hans beteende eller varför har du inte påbörjat separation? Det där hade inte jag accepterat att leva i, det är inte normalt för en vuxen. Som nån skrev, undvik honom så mkt det går, sov på en annan plats, han har inget att ge dig men däremot skadar han dig.

Din mammas lägenhet lät som en strålande idé som nån skrev. Bort från den giftiga platsen ert hem låter som så fort det går.
  • Maac
    Förstår det. Måste du invänta hans uppmärksamhet? Jag hade sagt det rakt ut eller skrivit ett brev eller visat den här tråden.
  • Jemp
    Anonym (Jessica) skrev 2025-03-12 00:40:31 följande:
    Du satte ord på det. Vi känns verkligen inte som ett team.
    Jag kommer på mig själv att sakna sammarbetet med 15-åringens pappa, vi var ett superteam som växte ifrån varandra, men fortfarande är vänliga (vi var vänner tills han träffade sin nuvarande fru och hon kunde inte acceptera det). För att förtydliga så saknar jag inte något annat med mitt ex, utan det är teamworket, sammarbetet jag saknar.

Jag har försökt prata familjeterapi med mannen i flera år, i början för att han verkligen inte förstod hur han skulle hantera/bemöta min autistiska son. Men han var och är noll intresserad och ser inget behov av att gå och prata med någon. Han är inte motiverad att förändra sitt sätt utan hävdar att om alla andra bara skötte sig skulle han inte ha problem. Det är som att han inte förstår att NPF-barn har näst intil omöjligt att reglera sina affektanfall, det är upp till de vuxna omkring att förebygga, parera och hantera situationerna.

Jag fick arbetsdatorn att fungera vid provet. Efter ca 10 omstarter och minst sjutton nya gråa hår. Jag kommer inte få något toppbetyg, men med helgen som varit känner jag att jag inte orkar bry mig. Avslutade provet när jag insåg att jag var för trött för att ens kunna kontrollera stavningen.

Sedan började jag reda i allt som fredagens akuta sjukdom medförde, som en kvaddad bil (som inte blev bärgad dit det var sagt), polisen och försäkringsbolaget. Mamma blev nämligen akut sjuk medan hon körde bil och åkte ner för ett tvåmetersdike och stannade på en uppstickande bergknall i en hage. Bilen är troligtvis så skadad att försäkringsbolaget kommer lösa in den med hänvisning till åldern (20 år, köpt ny och mammas omhuldade pärla). Osäkert om polisen noterat sjukdomsanfallet i anmälan (någon anmälde avåkningen som fyllekörning till 112 men avlägsnade sig från platsen utan att kolla om mamma var okej) så eventuellt åker hon på böter och det finns risk att försäkringen inte täcker något. Bergaren hade dock varit bara 5 minuter bort när hon ringde, och är beredd att vittna om hennes hälsotillstånd. Verkligen en riktig soppa.
    Mamma mår även bättre idag, efter ett dygn med medicinering, näringsdropp mm, men har utöver allt annat som felas hennes kropp nu även fått hjärtflimmer, så risken finns att hon inte får komma hem till boendet då det inte är övervakat nattetid.

Usch, du verkar ha det supertufft och jag beklagar situationen med din mamma. 

Om vi lämnar karln åt sidan en stund (varken han eller relationen verkar vara något att hänga i julgranen) så verkar du ha extremt mycket i ditt liv just nu.

Du både pluggar och jobbar? Måste du göra både och just nu? Förälders akuta sjukdom kan tex ge rätt till ledighet i en del kollektivavtal. Kan du ta uppehåll en kurs? Få hjälp av någon att sortera tankarna?

Eventuell trafikbot för din mamma kanske inte spelar så stort roll i det här läget. 

Vad behöver DU?

• Anonym (Jessica)

Hej alla och tack för era svar.
    Jag läser och försöker ta till mig men orkar inte svara. Mammas mående går upp och ner, men det står klart att hon kommer inte komma hem. I lördags satt jag vak vid hennes sängkant och nästan önskade att hon skulle få slockna med solnedgången för det var en fruktansvärd dag med olidliga smärtor och bara lidande. Hon slocknade så fort hon fick någon form av respit från smärtorna.
    När hon väl hittade ett läge där smärtor och andning var mer okej åkte jag hem (jag behövde sova) och efter att ha berättat, med tårarna rinnande, om saker för min man så måste jag fortfarande hulka ur mig att jag ville ha en kram för att han skulle sätta bort datorn och lämna sitt hörn av soffan. Jag fick en kram. Men den kändes bara fysiskt. Om det går att förstå. Det var som när en av mina chefer gav mig en kram (hen frågade först och jag hade möjlighet att säga nej utan att det skulle blivit obekvämt), det kändes liksom bara på ytan, för min chef känner inte min mamma eller vet hur viktig hon varit genom hela mitt liv.

För de som funderar om varför jag står ut mm. Jag är uppväxt med en pappa som var alkoholist och blev väldigt elak, och min första pojkvän var en kontrollerande narcissist som isolerade mig och utövade psykisk misshandel (har min psyksköterska jag går på samtal hos fått mig att inse) från att jag var 14 tills jag var 20. Sedan äldsta barnets pappa, som inte egentligen hade några fel, vi växte bara isär eftersom han var något år yngre medan jag fastnade i medelålders-tant mentaliteten så snart jag blev tonåring. Jag hade mycket dubbla känslor över att skilja mig från någon av så fåniga skäl som hans växande rasism (karma bet honom på det, han föll för en från andra sidan jorden sen) och att gnistan var borta.
    Min nuvarande man var jag vän med i 10 år innan vi blev ett par, jag har alltså känt honom längre än min exman. Vi lärde känna varandra i mitten av 00-talet och jag saknar den personen. Samtidigt när den kommer fram någon gång, så litar jag inte på den. Den känns falsk. Det är absolut mina autistiska drag som slår igenom där, och inte gillar når någon beteer sig annorlunda, tex pga alkohol.

Men runt mig har jag bara dem som aldrig hittade någon och lever ensamma (och barnlösa) eller de som hittade sin person tidigt och hållit ihop sedan dess. Det är bara jag som hankar mig fram mellan långa förhållanden.

På mitt jobb träffar jag ofta ett äldre par (de är över 90 båda två, men pigga som 75-åringar) som är så måna om varandra. Det är mjuka blickar, omtänksamma ord och handlingar. Och jag bara känner en sån längtan efter något liknande. Någon jag kan titta på och känna värme istället för frustration och trötthet.

• Lynx123

Förstår att allt är jättejobbigt.

Just nu är det såklart det här med din mamma som är allra värst. Tycker att det är så fint hur du värnar om henne.

Din man är ett annat kapitel. Du skulle helt klart må mycket bättre att vara ensam än med honom. Livet är så skört och du vill väl inte slösa bort det på en person som du mår dåligt av?

Önskar dig allt gott.

• Anonym (K)
    Lynx123 skrev 2025-03-19 07:29:01 följande:

Förstår att allt är jättejobbigt.

Just nu är det såklart det här med din mamma som är allra värst. Tycker att det är så fint hur du värnar om henne.

Din man är ett annat kapitel. Du skulle helt klart må mycket bättre att vara ensam än med honom. Livet är så skört och du vill väl inte slösa bort det på en person som du mår dåligt av?

Önskar dig allt gott.

Väl formulerat.

Har du bra vänner som du kan få stöd av? För mig är det nog det viktigaste oavsett om jag har en partner eller inte, att man finns där för varandra och dom finns kvar genom livet dom här äkta vännerna man är nära. Så att du ersätter det du borde ha fått av din partner. Någon som älskar eller bara tycker om dig hade gjort allt i sin makt för att göra den oerhört svåra situationen med din mamma bättre. Någon som efter vad det låter närmast demonstrativt visar hur obefintligt han bryr sig om dig och din mamma ska du bara ta bort. Det kommer att göra ditt liv väldigt mkt lättare att inte ha en sån nära dig.

Kämpa, du har styrkan i dig själv.
  • Anonym (Jessica)

Ansvarig läkare varnade mig idag att förbereda mig på dagar snarare än veckor som jag har mamma kvar. Hon kämpar men orkar mindre och mindre.

Jag har en nära vän som står pa samma grund som jag. Övriga umgås bara på sina premisser, vilket jag verkligen inte orkar just nu. Jag har en del vänner runt om i världen som jag har kontakt med via nätet och de är ett stort stöd. Jag har även två äldre halvsystrar som lyssnar och stöder när de kan.

Min kompis tycker det börjar bli dags för familjeterapi, och hon har inte fel...

• Anonym (Jessica)

En vecka efter senaste post förlorade jag min mamma.
    Det är jobbigt att svara på frågor om henne mm, men jobbigast är alla som säger att jag har tur som har stöd av min man eftersom jag är mammas enda barn och annars varit ensam om allt. Hur ska jag svara dem att jag är helt ensam om allt, plus att det fortfarande är jag som måste styra upp allt hemma. När min hjärna släcker ner pga att den inte orkar mer, så står han och frågar, eller skickar meddelanden tills jag svarar på hans brutalt viktiga fråga (som om han ska jobba på jobbet eller distans, om vi har middag eller vem som ska mata katterna...) och har noll förståelse för att jag orkar inte fatta ett beslut till när jag valt kista till min mamma eller de kläder och smycken hon ska ha på sig. Att jag inte klarar något alls när jag lyssnat igenom sångförslagen från min fd svärmor som erbjudit sig att sjunga (hon är yrkessångare och de tyckte om varandra) eller försöker hitta psalmer som skulle passa.

Jag får be om kramar för att få dem. Om jag inte säger orden händer inget. Jag läser för att undvika verkligheten och började idag gråta över raden "Han strök tillgivet sina knogar över hennes kind när de möttes i korridoren." Jag saknar någon att luta mig mot, som inte fräser och ber mig lämna honom ifred.

Jag var på kurs med jobbet i helgen (mamma sa medan hon kunde prata ännu att hon ville att jag skulle åka) och det var bra att ha annat att tänka på, plus noll ansvar för någon eller något annat än mig själv. Jag kom hem vid 2 på natten efter att ha rest halva söndagen. Måndag morgon steg han inte upp, så jag fick föra barnen till förskola och fritids själv (åt två olika håll). Jag var sedan och måste hem för att ordna ihop saker från helgen som inte hanns med innan barnen måste iväg, och då kommer han nersläntrande i sakta mak vid 9 och tackar för att han fick sova. That's it. Ingen kram. Ingen fråga hur kursen och resorna varit. Ingen fråga om hur jag mår. Bara "Tack för att ni lät mig sova."
    Jag lät honom sova för att jag inte orkade höra honom bråka med barnen. Jag hade gärna själv fått sovmorgon, för jag var helt färdig efter långa dagar med utbildning och lång resa både dit och hem.

Det känns tröstlöst, och jag har inte ens någon att prata med det om, det var alltid mamma jag bollade med </3

Svar på tråden Är en kram för mycket begärt?