• Anonym (Rädd)

Lämnas om inte behåller barnet

Vi har redan ett barn på 7.5 år. Nu är jag gravid och jag är osäker om vår situation klarar ett barn till. 
    Jag har en sjukdom som gör att jag inte har mycket kraft, jag är sjukskriven och behöver vila mycket. Vi bor i en mycket liten trea. 

Vet inte hur jag skulle ha kraften av allt vad ett litet barn innebär. Han menar på att allting löser sig. Han tycker det känns för jobbigt att göra en abort, så han säger att då kommer han må för dåligt och tänka varje år på hur gammal barnet hade varit osv. Han säger att han bara ser en utväg, att lämna mig då.

Vi hade det ju bra vi tre, redan ett barn kan vara tungt pga energibrist ibland, men värsta tiden är över, hon blir större och finns bara en att koncentrera sig på. Man vet ju aldrig vilket barn man får. Vårt barn vi har nu finns ju redan, lämnar han mig påverkas ju våra liv mer, och vårt barns liv rivs upp på ett helt annat sätt.

• Svar på tråden Lämnas om inte behåller barnet
  • Anonym (grrrrrrrrr)
    Anonym (Carl) skrev 2025-01-25 17:51:13 följande:

Det sa jag inte heller. Det var en svar på att ts räknade med att det mesta runt babyn hamnar på ts. Och så behöver det ju inte vara. Till att börja med kan ju partnern ta största delen av föräldraledigheten. Givetvis kommer ts ändå behöva vara mamma till sitt barn. Men behöver inte vara den som tar hand om barnet mest för att hon är kvinna.

Ja och grisarna flyger fint i vår eller? Drömmer

Spelar ingen roll vad män säger innan bebis de kan ljuga om det och bara vägra FL sen.

Möjligen om en man svor på det i närvaro av sin mamma och sa att hon får skära kulorna av honom med slö slaktkniv om han backar, hade jag köpt det.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS, har han inte förstått hur lite ork du har, eller bryr han sig inte om dig?

Jag förstår hans känslor kring aborten, men inte resten. Det är du som ska bära och föda barnet. Hade han älskat dig hade han lyssnat på dig och förstått att det blir för mycket för dig, samt indirekt lär gå ut över det barn ni redan har. Även om han tar största ansvaret efter att barnet är fött. Ett löfte jag för övrigt inte skulle lita på för fem öre, om du fick ta större delen med första barnet, även om han har varit närvarande och engagerad. Vilket han inte ska behöva få beröm för, det borde vara självklart.

Han har rätt till sina känslor, men har satt er i en hopplös sits genom att behandla dig som han gör. Han är alltså beredd att riva upp er lilla familj för att hans sjukskrivna fru inte orkar bära och föda (och ta hand om) ett barn till?

Risken är att han redan har förstört allt. Att det inte blir bra, eller som innan, hur det än blir. Även om du skulle få missfall (eller göra abort i hemlighet och skylla på missfall) och han accepterar det, skulle du aldrig glömma hur han kände och resonerade. Detta lär sitta som en tagg mellan er oavsett hur det blir, så du riskerar tyvärr att bli ensamstående oavsett.

• Anonym (Rädd)

Nu litar jag faktiskt på honom att han skulle ta stor del av föräldraledigheten som han säger.
    Men vi kommer ju få det ännu sämre ekonomiskt, behöver flytta, han ska vara föräldraledig o allt annat som det innebär med ett till barn

Men känns inte riktigt rätt att sätta ett barn till världen om man inte orkar och att det kräver att han är hemma med barnet.

Visst är det fel det han gör och säger men det är ju på riktigt det han säger, jag tror inte han skulle hota att bryta upp familjen för vad som helst han ej får sin vilja genom för.

Han ställer upp för oss som det varit.

Men jag känner också att nu då han sagt dessa saker så går det nästan inte behålla barnet även om jag skulle ändrat mig.
    Nu har han sagt ikväll att han inte vet om han kommer lämna mig men att det kan kanske leda till det pga hans ångest efter en abort. Han br ingen förståelse alls för mitt mående däremot och att jag känner att jag inte mäktar med att vara bra förälder ens till mitt första barn. Det gör mig så ledsen att han prioriterar ett orört barn mer än oss. Jag skulle också vara helt förstörd efter en abort

• Anonym (M)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-25 18:24:04 följande:

Nu litar jag faktiskt på honom att han skulle ta stor del av föräldraledigheten som han säger.
    Men vi kommer ju få det ännu sämre ekonomiskt, behöver flytta, han ska vara föräldraledig o allt annat som det innebär med ett till barn

Men känns inte riktigt rätt att sätta ett barn till världen om man inte orkar och att det kräver att han är hemma med barnet.

Visst är det fel det han gör och säger men det är ju på riktigt det han säger, jag tror inte han skulle hota att bryta upp familjen för vad som helst han ej får sin vilja genom för.

Men jag känner också att nu då han sagt dessa saker så går det nästan inte behålla barnet även om jag skulle ändrat mig.
    Nu har han sagt ikväll att han inte vet om han kommer lämna mig men att det kan kanske leda till det pga hans ångest efter en abort. Han br ingen förståelse alls för mitt mående däremot och att jag känner att jag inte mäktar med att vara bra förälder ens till mitt första barn. Det gör mig så ledsen att han prioriterar ett orört barn mer än oss. Jag skulle också vara helt förstörd efter en abort

Men ändå så riskerade du en graviditet? Du är där du är av dina egna val så det är inte som att han har tvingat dig. Nu är det som det är och det är inte konstigt eller fel att han vill ha sitt barn som han ser det
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-25 18:24:04 följande:

Ert största problem är det du skriver i sista stycket. Han har ingen förståelse för ditt mående eller ork. Han ser dig i praktiken som en barnmaskin, även om det säkert inte är hans avsikt. Samt det andra du skriver, att han prioriterar ett ofött barn framför er familj.

Han verkar inte förstå detta.

Självklart är man aldrig skyldig att stanna i en relation. Det är SKÄLET till att han eventuellt vill lämna, jag och många andra reagerar på. Det ansvarsfulla och vettiga hade varit att lyssna på dig samt sedan gå och prata med någon för att bearbeta sorgen att det inte blev ett barn till. Inte köra med utpressning.

Plus att han tydligen är beredd att sätta din hälsa på spel för att HAN vill ha ett barn till. Ärligt talat borde det vara nog för både abort och skilsmässa.
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 18:36:59 följande:
    Men ändå så riskerade du en graviditet? Du är där du är av dina egna val så det är inte som att han har tvingat dig. Nu är det som det är och det är inte konstigt eller fel att han vill ha sitt barn som han ser det
    Och riskera sin frus hälsa? Menar du allvar?

TS har förklarat varför hon inte kan och bör behålla. Oönskade graviditeter kan uppstå även om man är noga med skydd. Risken är betydligt mindre, men inte obefintlig.

Skriver du samma sak till män som blir ovilliga pappor? Det är ju sant i sak, att de i viss mån får stå sitt kast. Men jag har ändå viss förståelse för deras känslor, även om det har slarvats med skydd. Det betyder inte att jag tycker synd om dem, eller tycker det är ok att försöka tvinga eller hota tjejen till att göra abort.

En avgörande skillnad är ju också att dessa blivande fäder inte behöver bära och föda barnet, inte riskera sin hälsa på det sättet. 18 års underhåll må svida i plånboken, men är ändå inte samma sak.
  • Anonym (Kroniskt sjuk)

Jag är kronisk sjuk och gravid i tredje trimestern. Har en väldigt bra partner som kommer vara föräldraledig på 100% tills förskolestart. Jag ångrar inte min graviditet, men det är mycket tufft. Jag blir sämre i min sjukdom och oroar mig över att inte kunna vara där som jag vill för vårt barn. Jag väntar på att barnet är redo att komma och hoppas att jag inte blir för sjuk... Om jag skulle bli gravid igen skulle jag mest troligt göra abort då jag vill vara så frisk som möjligt för detta barns skull. Om jag väntar ett syskon riskerar jag ju att det blir så här igen. Jag vet inte vilken sjukdom du har, MEN tänk på att du inte vet hur din graviditet blir och att du kan bli ännu sjukare. Alltså hjälper det kanske inte om mannen tar barnet. Han kan ju inte ta din graviditet. Skickar styrka. 

• Anonym (M)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-25 18:55:50 följande:

TS har förklarat varför hon inte kan och bör behålla. Oönskade graviditeter kan uppstå även om man är noga med skydd. Risken är betydligt mindre, men inte obefintlig.

Skriver du samma sak till män som blir ovilliga pappor? Det är ju sant i sak, att de i viss mån får stå sitt kast. Men jag har ändå viss förståelse för deras känslor, även om det har slarvats med skydd. Det betyder inte att jag tycker synd om dem, eller tycker det är ok att försöka tvinga eller hota tjejen till att göra abort.

En avgörande skillnad är ju också att dessa blivande fäder inte behöver bära och föda barnet, inte riskera sin hälsa på det sättet. 18 års underhåll må svida i plånboken, men är ändå inte samma sak.
    Han vill säkert inte gärna riskera sin frus hälsa men nu är han i ett läge där han måste välja och det är inget konstigt att prioritera sitt barn. Alla skydd har en risk om man inte steriliserar sig eller har annat sex som inte kan ge graviditet. Och är det en risk man inte har råd med så bör man inte ta den.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-25 18:55:50 följande:

Och självklart tycker jag samma för män
  • Anonym (Postpaket)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-25 12:10:37 följande:
    Lämnas om inte behåller barnet

Vi har redan ett barn på 7.5 år. Nu är jag gravid och jag är osäker om vår situation klarar ett barn till. 
    Jag har en sjukdom som gör att jag inte har mycket kraft, jag är sjukskriven och behöver vila mycket. Vi bor i en mycket liten trea. 

Vet inte hur jag skulle ha kraften av allt vad ett litet barn innebär. Han menar på att allting löser sig. Han tycker det känns för jobbigt att göra en abort, så han säger att då kommer han må för dåligt och tänka varje år på hur gammal barnet hade varit osv. Han säger att han bara ser en utväg, att lämna mig då.

Vi hade det ju bra vi tre, redan ett barn kan vara tungt pga energibrist ibland, men värsta tiden är över, hon blir större och finns bara en att koncentrera sig på. Man vet ju aldrig vilket barn man får. Vårt barn vi har nu finns ju redan, lämnar han mig påverkas ju våra liv mer, och vårt barns liv rivs upp på ett helt annat sätt.

Behöver inte oroa dig för att bli lämnad. Du borde lämna honom omgående. Manipulativa män som hotar en är så mycket röd flagg det kan bli. Ta ditt barn och dig själv ur den situationen så fort du kan. 

Angående abort så lyssna på dig själv du vet bäst. Känner du inte att du orkar och att det kommer gå ut över både dig och ditt barn så är det abort som låter som valet för dig.  

Svar på tråden Lämnas om inte behåller barnet