• Anonym (Rädd)

Lämnas om inte behåller barnet

Vi har redan ett barn på 7.5 år. Nu är jag gravid och jag är osäker om vår situation klarar ett barn till. 
    Jag har en sjukdom som gör att jag inte har mycket kraft, jag är sjukskriven och behöver vila mycket. Vi bor i en mycket liten trea. 

Vet inte hur jag skulle ha kraften av allt vad ett litet barn innebär. Han menar på att allting löser sig. Han tycker det känns för jobbigt att göra en abort, så han säger att då kommer han må för dåligt och tänka varje år på hur gammal barnet hade varit osv. Han säger att han bara ser en utväg, att lämna mig då.

Vi hade det ju bra vi tre, redan ett barn kan vara tungt pga energibrist ibland, men värsta tiden är över, hon blir större och finns bara en att koncentrera sig på. Man vet ju aldrig vilket barn man får. Vårt barn vi har nu finns ju redan, lämnar han mig påverkas ju våra liv mer, och vårt barns liv rivs upp på ett helt annat sätt.

• Svar på tråden Lämnas om inte behåller barnet
  • Goneril

TS är sjukskriven och övriga förutsättningar för genomförandet av en graviditet är inte de bästa. Maken pressar henne utan att ta hänsyn till omständigheterna.                                                                                                           Jag tror att det döljer sig en plan bakom makens agerande. Han inser med sitt förnuft att en graviditet skulle vara högst olämplig och att han skulle ta större delen av ansvaret tror jag inte på. Han vill helt enkelt ha en ursäkt för att lämna förhållandet. TS, riskera inte liv och hälsa, gör abort och lämna mannen! Han är ju inte mån om dig, det är uppenbart! 

• Anonym (Lilly)

Du kan inte skaffa ett barn du inte vill ha bara för att inte bli lämnad. Du måste ta beslutet om att behålla eller inte utifrån dig själv och möjligheten att du blir lämnad oavsett vad du gör. 

• Anonym (H)

Varför har du inte steriliserat dig om du absolut inte ville ha barn?

Självklart ska du inte skaffa barn mot din vilja men det är också förståeligt att din man tycker det är jobbigt att du gör abort när han vill ha barnet. 

Men han har ingen skyldighet att vara gift med dig mot sin vilja heller.

• Anonym (D)

Jag ser det inte som ett hot från din mans sida. Han uttrycker bara sina känslor samt redogör för hur han tänker hantera situationen. Inget konstigt alls. Om en man hade tvingat mig till abort tex, då hade jag avslutat förhållandet (samt behållt barnet). Man har ju olika syn på abort, det är inte svart eller vitt. 

• Anonym (Kl)
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 00:37:22 följande:
    Det var ett svar till ett inlägg som pratade om att riskera sin frus hälsa och ja jag tycker det verkar då som att han prioriterar barnet framför sin fru om han måste välja, eftersom han ändå vill att hon ska behålla
    Jag menar naturligtvis inte fostret hon bär på utan det barn de redan har. Han prioriterar verkligen inte sitt barn. 
  • Anonym (Kl)
    Anonym (D) skrev 2025-01-25 23:52:47 följande:
    Fast nej, du är kvinna och har sista ordet. Men eftersom han uppenbarligen hade sex med dig oskyddat har han ju inget emot att bli pappa. Varför hade du sex oskyddat?
    Vet vi att det var oskyddat?
  • Anonym (M)

Ja det är din.åsikt, tror inte att denna man skulle bry sig så mycket faktiskt.

Nässelfjärilen skrev 2025-01-26 05:12:23 följande:
    Som sagt, han får kalla det vad han vill. Det är fortfarande en snedvriden prioritering. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kl) skrev 2025-01-26 10:28:38 följande:
    Jag menar naturligtvis inte fostret hon bär på utan det barn de redan har. Han prioriterar verkligen inte sitt barn. 
    Att välja mellan sina två barn var inte vad det jag skrev handlade om
  • Nässelfjärilen
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 10:43:19 följande:

Ja det är din.åsikt, tror inte att denna man skulle bry sig så mycket faktiskt.

Nej, uppenbarligen är han en man med lite intresse för andras mående. Hans känslor går före hans redan befintliga barns stabilitet och trygghet samt sin partners mående och ork. Det är rätt klart och tydligt att han prioriterar sig själv och inte sin familj. Tragiskt.
  • Anonym (M)
    Nässelfjärilen skrev 2025-01-26 11:08:01 följande:
    Nej, uppenbarligen är han en man med lite intresse för andras mående. Hans känslor går före hans redan befintliga barns stabilitet och trygghet samt sin partners mående och ork. Det är rätt klart och tydligt att han prioriterar sig själv och inte sin familj. Tragiskt.
    Inte om har ser BÅDA som sina befintliga barn. Vem kan välja mellan sina barn?
Svar på tråden Lämnas om inte behåller barnet