• Anonym (Rädd)

Lämnas om inte behåller barnet

Vi har redan ett barn på 7.5 år. Nu är jag gravid och jag är osäker om vår situation klarar ett barn till. 
    Jag har en sjukdom som gör att jag inte har mycket kraft, jag är sjukskriven och behöver vila mycket. Vi bor i en mycket liten trea. 

Vet inte hur jag skulle ha kraften av allt vad ett litet barn innebär. Han menar på att allting löser sig. Han tycker det känns för jobbigt att göra en abort, så han säger att då kommer han må för dåligt och tänka varje år på hur gammal barnet hade varit osv. Han säger att han bara ser en utväg, att lämna mig då.

Vi hade det ju bra vi tre, redan ett barn kan vara tungt pga energibrist ibland, men värsta tiden är över, hon blir större och finns bara en att koncentrera sig på. Man vet ju aldrig vilket barn man får. Vårt barn vi har nu finns ju redan, lämnar han mig påverkas ju våra liv mer, och vårt barns liv rivs upp på ett helt annat sätt.

• Svar på tråden Lämnas om inte behåller barnet
  • Anonym (Mmm)

Din kropp, ditt val. Det måste han acceptera.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 11:09:25 följande:
    Inte om har ser BÅDA som sina befintliga barn. Vem kan välja mellan sina barn?

De flesta väljer det redan existerande barnet framför ett ofött. De väljer även sin partners hälsa före ett ofött barn. 

Men det är bra att han bekänner färg. Nu får han som han vill, dvs separation. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 11:09:25 följande:
    Inte om har ser BÅDA som sina befintliga barn. Vem kan välja mellan sina barn?
    Ingen vill tvingas välja mellan sina barn, men ibland måste man göra svåra överväganden. Står valet mellan ett ofött och ett befintligt barn, borde det vara ganska givet vad man väljer, hur svårt det än är. Men tydligen inte.

Sen har han i praktiken redan valt. Han väljer uppenbarligen det ofödda barnet framför allt annat. Sin frus hälsa, samt indirekt det befintliga barnet.

Så får han självklart tycka och känna, men då är det kanske lika bra att det blir skilsmässa.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-26 13:02:51 följande:

De flesta väljer det redan existerande barnet framför ett ofött. De väljer även sin partners hälsa före ett ofött barn. 

Men det är bra att han bekänner färg. Nu får han som han vill, dvs separation. 

Hur vet du att det är de flesta och vad spelar det egentligen för roll? Finne många många människor i världen ser det som ett existerande barn, och är han en av dem så är det inte så konstigt om han följaktligen känner att han inte kan välja mellan sina barn.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-26 13:56:19 följande:
    Ingen vill tvingas välja mellan sina barn, men ibland måste man göra svåra överväganden. Står valet mellan ett ofött och ett befintligt barn, borde det vara ganska givet vad man väljer, hur svårt det än är. Men tydligen inte.

Sen har han i praktiken redan valt. Han väljer uppenbarligen det ofödda barnet framför allt annat. Sin frus hälsa, samt indirekt det befintliga barnet.

Så får han självklart tycka och känna, men då är det kanske lika bra att det blir skilsmässa.
    Fast det spelar ingen roll att du och andra anser att det borde vara givet, för andra som ser det som sina två barn så är det omöjligt att välja mellan barnen, och välja sitt barn framför sin partners hälsa är inte heller konstigt om man kommer till ett läge där man inte kan få både och.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (D) skrev 2025-01-25 23:52:47 följande:
    Fast nej, du är kvinna och har sista ordet. Men eftersom han uppenbarligen hade sex med dig oskyddat har han ju inget emot att bli pappa. Varför hade du sex oskyddat?
    De hade skydd!!
  • Anonym (D)
    Anonym (Syster) skrev 2025-01-26 14:23:56 följande:
    De hade skydd!!
    Okej. Men oavsett så finns nu ett foster som mannen redan betraktar som sitt barn. Sedan har ts lagen på sin sida och får avsluta graviditeten om hon känner för det. Och behöver kanske sen sterilisera sig? 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 14:12:37 följande:
    Hur vet du att det är de flesta och vad spelar det egentligen för roll? Finne många många människor i världen ser det som ett existerande barn, och är han en av dem så är det inte så konstigt om han följaktligen känner att han inte kan välja mellan sina barn.

TS tycker också det är svårt att välja. Men det ingår att ta tuffa beslut som vuxen. 

Känns ju jävligt dumt att välja bort både partner och befintligt barn (i alla fall till 50%) för ett barn som inte kommer att födas. Men det är ju hans val. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (D) skrev 2025-01-26 15:44:59 följande:
    Okej. Men oavsett så finns nu ett foster som mannen redan betraktar som sitt barn. Sedan har ts lagen på sin sida och får avsluta graviditeten om hon känner för det. Och behöver kanske sen sterilisera sig? 
    Varför ska hon sterilisera sig? Hon kommer ju att vara singel efter aborten. Känns inte som hennes prio är att skaffa ny karl. 
Svar på tråden Lämnas om inte behåller barnet