• Anonym (Rädd)

Lämnas om inte behåller barnet

Vi har redan ett barn på 7.5 år. Nu är jag gravid och jag är osäker om vår situation klarar ett barn till. 
    Jag har en sjukdom som gör att jag inte har mycket kraft, jag är sjukskriven och behöver vila mycket. Vi bor i en mycket liten trea. 

Vet inte hur jag skulle ha kraften av allt vad ett litet barn innebär. Han menar på att allting löser sig. Han tycker det känns för jobbigt att göra en abort, så han säger att då kommer han må för dåligt och tänka varje år på hur gammal barnet hade varit osv. Han säger att han bara ser en utväg, att lämna mig då.

Vi hade det ju bra vi tre, redan ett barn kan vara tungt pga energibrist ibland, men värsta tiden är över, hon blir större och finns bara en att koncentrera sig på. Man vet ju aldrig vilket barn man får. Vårt barn vi har nu finns ju redan, lämnar han mig påverkas ju våra liv mer, och vårt barns liv rivs upp på ett helt annat sätt.

• Svar på tråden Lämnas om inte behåller barnet
  • Anonym (H)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-01-26 12:42:40 följande:

Din kropp, ditt val. Det måste han acceptera.

Och att lämna är hans val.
    Det måste TS acceptera.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-26 15:55:51 följande:

TS tycker också det är svårt att välja. Men det ingår att ta tuffa beslut som vuxen. 

Känns ju jävligt dumt att välja bort både partner och befintligt barn (i alla fall till 50%) för ett barn som inte kommer att födas. Men det är ju hans val. 

Fast fortfarande, det resonemanget funkar inte att applicera på honom om han ser BÅDA som sina befintliga barn.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (H) skrev 2025-01-26 16:07:35 följande:
    Och att lämna är hans val.
    Det måste TS acceptera.
    Ingen har sagt att hon ska tvinga honom att stanna. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 16:09:04 följande:
    Fast fortfarande, det resonemanget funkar inte att applicera på honom om han ser BÅDA som sina befintliga barn.

Fast det är ju det som blir konsekvensen av hans ultimatum. 

Han kan ju se de båda som sina barn hur mkt han vill . Men fakta är att det ena finns och det andra finns inte. Och kommer antagligen inte att finnas. 

Det är ju en fördel om man utgår från verkligheten. 

• GGN

Helt sjuuuukt att vissa anser att TS ska ta dessa risker med sin hälsa! Och kommer ha ännu mindre energi för det barn hon redan har. Dessutom sätta ett barn till till världens när hon är sjukskriven. Det är så otroligt oansvarigt att göra.
    Sen kanske vi också ska tänka lite mer på TS' känslor, att hon kanske gärna velat ha fler barn om hon inte var sjuk. Det är i så fall väldigt sorgligt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-26 16:12:41 följande:

Fast det är ju det som blir konsekvensen av hans ultimatum. 

Han kan ju se de båda som sina barn hur mkt han vill . Men fakta är att det ena finns och det andra finns inte. Och kommer antagligen inte att finnas. 

Det är ju en fördel om man utgår från verkligheten. 

Jag utgick ifrån vad han vill nu, han vill ju inte att TS ska göra abort eftersom han vill ha båda barnen, han vill att TS ska genomgå graviditeten även om det innebär risk för hälsa och att det andra barnet, folk i tråden tycker han tänker fel och att det vettiga därför är att göra abort, men då är det också så att de ser inte det som finns i magen som ett befintligt barn. Om han ser BÅDA som sina befintliga barn så är det inte konstigt att han ändå vill att TS ska genomgå graviditeten
  • Anonym (H)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-25 18:24:04 följande:

Nu litar jag faktiskt på honom att han skulle ta stor del av föräldraledigheten som han säger.
    Men vi kommer ju få det ännu sämre ekonomiskt, behöver flytta, han ska vara föräldraledig o allt annat som det innebär med ett till barn

Men känns inte riktigt rätt att sätta ett barn till världen om man inte orkar och att det kräver att han är hemma med barnet.

Visst är det fel det han gör och säger men det är ju på riktigt det han säger, jag tror inte han skulle hota att bryta upp familjen för vad som helst han ej får sin vilja genom för.

Han ställer upp för oss som det varit.

Men jag känner också att nu då han sagt dessa saker så går det nästan inte behålla barnet även om jag skulle ändrat mig.
    Nu har han sagt ikväll att han inte vet om han kommer lämna mig men att det kan kanske leda till det pga hans ångest efter en abort. Han br ingen förståelse alls för mitt mående däremot och att jag känner att jag inte mäktar med att vara bra förälder ens till mitt första barn. Det gör mig så ledsen att han prioriterar ett orört barn mer än oss. Jag skulle också vara helt förstörd efter en abort

Ska ni ha liknande ekonomisk situation om ni skiljer er ? 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 16:30:03 följande:
    Jag utgick ifrån vad han vill nu, han vill ju inte att TS ska göra abort eftersom han vill ha båda barnen, han vill att TS ska genomgå graviditeten även om det innebär risk för hälsa och att det andra barnet, folk i tråden tycker han tänker fel och att det vettiga därför är att göra abort, men då är det också så att de ser inte det som finns i magen som ett befintligt barn. Om han ser BÅDA som sina befintliga barn så är det inte konstigt att han ändå vill att TS ska genomgå graviditeten

Som sagt han får vilja behålla barnet hur mkt han vill och se det som ett reda fött barn. Vem hindrar honom?

Men han ser ju inte konsekvenserna av det, verkar det som. För i verkligheten kommer de inte att vara en lycklig familj med två barn, utan en splittrad familj med ett v/v barn. Eller, om TS föder barnet, en familj med ett större barn som ingen har ork med, en orkeslös och sjuk mamma och en pappa som försöker både arbeta och täcka upp för TS. Alternativt v/v med två barn. 

Att till varje pris vilja att en sjuk partner ska föda fram ett barn är så egoistiskt att det inte finns. TS ska ta hela risken. 

• Anonym (M)

Fast återigen, med det sagt så anser ju du inte att det är ett befintligt barn som det handlar om, ser man det som sitt barn som man förlorar så är det inte konstigt om man vill rädda det till varje pris. 

Anonym (Lisa) skrev 2025-01-26 16:51:54 följande:

Som sagt han får vilja behålla barnet hur mkt han vill och se det som ett reda fött barn. Vem hindrar honom?

Men han ser ju inte konsekvenserna av det, verkar det som. För i verkligheten kommer de inte att vara en lycklig familj med två barn, utan en splittrad familj med ett v/v barn. Eller, om TS föder barnet, en familj med ett större barn som ingen har ork med, en orkeslös och sjuk mamma och en pappa som försöker både arbeta och täcka upp för TS. Alternativt v/v med två barn. 

Att till varje pris vilja att en sjuk partner ska föda fram ett barn är så egoistiskt att det inte finns. TS ska ta hela risken. 

• Anonym (M)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-26 16:51:54 följande:

Och sen är det anmärkningsvärt att du å ena sidan tror att han inte ser konsekvenserna, men ändå är det egoistiskt av honom att vilja detta med tanke på konsekvenserna? 
Svar på tråden Lämnas om inte behåller barnet