Nässelfjärilen skrev 2025-01-25 14:32:32 följande:
Å ena sidan har han rätt att uttrycka sina tankar och känslor kring en eventuell abort och det må vara en bister sanning men samtidigt så kan han ju inte rå för hur han känner.
Å andra sidan så är det sjukt manipulativt att berätta att han kommer att lämna dig, bryta upp er familj, om du genomgår något du absolut inte vill eller viktigare; orkar.
"Det löser sig" är det mest naiva tankesätt man kan ha och så lättvindigt när det kommer till ett barn. Ja, självklart löser det sig men till vilken bekostnad? Ditt mående? Er familjedynamik? Har du ork nog att vara ensamstående?
För det finns inga garantier och man måste ta med ALLT i beräkningen. Jag (som är frisk och kry) har t.ex. valt att stanna vid två barn då jag absolut inte vill vara ensamstående med tre barn. Trots att jag har ett stabilt förhållande så finns det alltid en risk; jag är helt enkelt realistisk.
Folk verkar skaffa barn lättvindigt och utan eftertanke. Stå på dig. Du vet vad DU orkar. Väljer han att lämna dig så står du iaf där med ett barn du orkar med istället för två.
Mycket klokskap här!
Det kommer absolut inte lösa sig!
Och det är mycket möjligt att den här relationen kommer att ta slut pga hur endera part förhållit sig till grundfrågan i det här dilemmat. Ord som blivit sagda. Känslor som ligger kvar.
Men tyvärr gäller det oavsett om ni behåller barnet än om ni inte behåller det.
Förutsättningarna för DIG att må bra lär dock vara större om du följer ditt hjärta i den här frågan. Då har du förutsättningar att räcka till för att hela dig själv och finnas för din sjuåring.
Sjukt manipulativt också att sitta och säga att det är så sorgligt att bara vara tre och att ert barn inte får några syskon. Det blir vad man gör det till vill jag säga som har ett barn. Det blir lite viktigare att knyta övrig släkt och vänner nära om/när man är själv med barn eller stannar vid ett barn. Men det är inte så att hela livet blir i gråskala.
Hade det varit lika sorgligt och hade han gått runt och öst den gallan över dig om du inte blivit gravid igen och det inte kommit något syskon?
Man kan ha hur fina och välgenomtänkta tankar kring sin familjebildning som helst INNAN man får barn. Sen händer saker i livet som får stor påverkan och man omvärderar och landar i andra beslut.