• Anonym (Köttfärs)

Hur lagar ni köttfärssås?

Var för sort köttfärs använder ni? Vad har ni i såsen? 

Jag använder mig numer sen några år tillbaka endast av nötfärs. 

I har jag alltid krossad tomat med vitlök. Utöver det så beror det på vad som finns hemma. Kan vara majs, broccoli, morot, salladslök. 

• Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?
  • Anonym (Olika)

Oj, min köttfärssås blir aldrig den andra lik. 

Köttfärs: Beror helt på vad jag har hemma. Gift med en jägare så blir mycket viltkött. 

Bas: Basen är alltid densamma: Köttfärs (brynt i smör!), vitlök, gul lök, tomatpuré och krossade tomater. 

Därefter har jag i efter vad som finns hemma och beroende på vilka som ska äta samt middagsplanering för resten av veckan. Jag tycker om att göra mycket köttfärssås så att jag kan göra ytterligare en middag på den. Om jag planerar att göra lasagne så blir det en ganska "plain" köttfärssås. Om jag ska göra köttfärspaj så vill jag ha mer grönsaker i. 

Rivna morötter har jag i ganska ofta. Det fyller ut och är gott. 

Barnen tycker om mild och krämig sås, så då kan det bli lite creme fraiche och grädde i. 

• Fjäril kär

Gör aldrig samma varje gång , beror på vilken färs jag har hemma eller vad som är prisvänligt bra just då när jag handlar.  

Ska jag göra specifikt köttfärssås så är basen lök, vitlök, krossade tomater, tomatpuré och ajvar. 

Sen fyller jag på med det som finns hemma , paprika,  svamp, färska tomater, majs etc .. 

Kryddar med svart och vit-peppar, oregano, soja, buljong/fond och annat som kan passa.

Sista minuten kan jag låta en skvätt grädde koka med eller ett par matskedar Creme fraiche eller det sista i en ask färskost. 

• Embla twopointoh

Beror på vad som finns hemma och vad jag har lust att göra. Det är alltid nötfärs, gul lök (riven eller mixad), vitlök, basilika, passerade tomater, salt och peppar. Oftast har jag rivna morötter för att fylla ut. Ibland har jag grädde, eller överbliven creme fraiche eller matyoghurt för att få såsen lite krämigare. Andra ingredienser som jag ibland lägger med är stjälkselleri, soltorkade tomater, spenat, zucchini eller ingefära (fast inte alla samtidigt!)

Man tager vad man haver, minst sagt.

• Anonym (Umi)

Familjens favorit är Marcella Hazans bolognese-recept. Den tar dock 4 timmar på sig att puttra ihop. 

• Krocko

Att lägga i bladselleri, eller om det heter stjälkselleri, är väldigt gott. Något jag nyss fick tips om och verkligen kan rekommendera Solig

• Anonym (köttfärssås)

Ibland gör jag långkok (väldigt sällan) då jag lärt mig att en riktig köttfärssås ska puttra i mååånga timmar. Då gärna på nötkött med tomater och kryddor i. 

Den vanligaste vi gör här hemma är:
    bryn gul finhackad (alt riven) lök
    I med färsen (oftast blandfärs men ibland nöt) och stek den med löken
    Strö över lite vetemjöl (typ en matsked)
    salta lite
    peppra med vitpeppar lite grand
    Därefter en ohemul mängd Heinz ketchup (måste vara det märket). Vi pratar nästan två, kanske 3 dl minst.´(givetvis beroeden på mängden köttfärs, gör oftast på ca 800 gram).  
    Smaka av och se om det behövs mer salt, peppar eller ketchup. Ev lite soya eller sojakulör. 

Folk som hör om receptet kommenterar ofta den ohemula mängden ketchup, men de som ätit köttfärssåsen utan att veta om det brukar snarare be om receptet. Så välj själv.  

• Jeanette001

Använder blandfärs som jag först steker tillsammans med lök, sen har jag i skivade champinjoner, krossade tomater, tomatpure och toppar med Oregano. Svartpeppar och grillkrydda med.

• Anonym (Elin79)

Blir i princip aldrig samma men det är mycket "man tager vad man haver" här också. Ska det gå fort så gör vi så här:

Svensk färs.
    Tacokrydda, 1 påse
    Barilla pastasås tomat 1-2st beroende på
    Det blir en väldigt basic sås som alla äter.

Min man har gärna i röd lök och champinjoner.
    Jag kan hacka/riva ner morötter, paprika, tomater, lök eller annat som kanske redan finns skivat i kylen sen gårdagens sallad.  Men då får man oftare kommentarer av de yngre familjemedlemmarna så ibland gör man det enkelt för sig så att ingen klagar och alla äter.

• Anonym (Spagetti)

Jag gör ofta min köttfärssås på nötfärs och jag har följande ingredienser, Hackad gullök, pressad vitlök, soja, tomatpuré, matlagnings grädde, svartpeppar, oregano, champinjoner och buljong

• Hjelm

Mitt standardrecept:

2 gula lökar

4 vitlöksklyftor
    500 g köttfärs (oftast nötfärs, ibland blandfärs)
    Champinjoner, kanske 100 gram färska eller en standardburk konserverade
    1 paket bacon, i tunna strimlor eller färdigtärnat
    2 msk tomatpuré
    3 msk balsamvinäger
    1 burk krossade tomater
    3 msk kalvfond
    2 dl vatten
    2 dl gräddmjölk (blandar helt enkelt grädde och mjölk, proportionerna varierar
    1 dl chilisås, eller ketchup som jag kryddar lite extra
    4 msk smör
    Salt, peppar, oregano

Skalar och finhackar lök och tre av vitlöksklyftorna (använder gärna en lökhack så att det nästan blir som puré). Den sista vitlöksklyftan rivs och sparas till senare.
    Börjar med att steka baconet. När det börjar avfetta sig i pannan tillsätter jag lökhack och champinjoner samt en klick smör.
    När det fått fräsa tillsammans en stund tillsätter jag köttfärsen. När den är genomstekt tillsätts alla övriga ingrediener.
    Kokar långsamt och länge under lock till köttfärsen får en lagom konsistens, gärna halva dagen men i alla fall minst en timme.
    Smakar av mot slutet och kryddar eventuellt mer.
Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?