• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (man)
    fornminne skrev 2025-02-05 14:57:28 följande:

Vad jag kan se var det Spekuleraren som drog in invandringen i den här tråden och drog rasistkortet genom att påstå att Örebro-massakern är ett rasistdåd.

Ingen annan har skyllt detta dåd på invandringen eller nämnt invandrare öht.

Okej, du har säkert rätt i det. Jag ber om ursäkt för att jag blev lite reaktiv, men det är ju så det brukar vara annars tycker jag.
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 15:01:47 följande:
    Har för mig att du väldigt ofta skriver mycket kritiska kommentarer om invandrare och muslimer i andra trådar. Jag tolkar dina kommenterar som högerextrema eftersom du är så ensidig.

Gärningsmannen hade inga psykiska problem och vi vet inte än om han hade eller inte hade tydliga ideologiska motiv. Att gå till en SFI skola och skjuta invandrare tyder på rasism och polisen säger att gärningsmannen var motiverad, men vi vet inget än med säkerhet.
    Aftonbladet har en källa som säger att han "Avstod från att skjuta vissa och bara gick förbi dem."

Uppgifter: Skolskytten i Örebro skonade vissa ? gick bara förbi
  • Anonym (Rätt sjukt)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-02-05 12:36:23 följande:
    Mmm... det är en gemensam faktor, men den gäller inte exakt alla som är involverade i gängkriminaliteten. Exempelvis; en av de "först" s k "bombmakarna" för Foxtrot nätverket var en etnisk svensk ung kille (om vi nu skall använda den typ av termer) som hette "Alfred"... som nu sitter bakom lås och bom...

Personligen så tror jag att det finns fler gemensamma faktorer som handlar om sociala faktorer/omständigheter, vad man anser om samhället som ung (skola, polis, myndigheter, auktoritet), hur man vill identifiera sig, vad man "ser upp till", vad man ser som "framgångsrikt", och hur "samhället" lyckas eller inte lyckas med att fånga upp dessa unga individer i tid...

Saker som inte nödvändigtvis handlar om huruvida du är "invandrare" eller inte...

Sen är det säkerligen så att tröskeln är "lägre" för människor med invandrarbakgrund, än vad den är för "Kalle Karlsson" som växt upp i ett medelklasshem... men även "Kalle" kan ingå i ett kriminellt nätverk...
    Hur förklarar du de väldigt stora skillnaderna gällande våra extrema samhällsproblem i Sverige i jämförelse med våra närmast jämförbara länder?

Känner du till, gällande dessa problem, vad som faktabaserat är den enskilt största skillnaden mellan Sverige och våra närmast jämförbara länder?
    Vågar du erkänna och berätta vilken som är den enskilt största skillnaden, eller är du en av dessa som känner ett behov av att försöka dölja och förneka skillnaden = orsaken?
  • Anonym (man)
    Har för mig att du väldigt ofta skriver mycket kritiska kommentarer om invandrare och muslimer i andra trådar. Jag tolkar dina kommenterar som högerextrema eftersom du är så ensidig.

Gärningsmannen hade inga psykiska problem och vi vet inte än om han hade eller inte hade tydliga ideologiska motiv. Att gå till en SFI skola och skjuta invandrare tyder på rasism och polisen säger att gärningsmannen var motiverad, men vi vet inget än med säkerhet.
    Tror inte det stämmer. Fornminne är en av de absolut vettigaste personerna här på forumet och jag har aldrig läst någonting hon skrivit som varit det minsta klandervärt. Och då röstar jag för övrigt åt vänster.
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-05 15:14:41 följande:
    Hur förklarar du de väldigt stora skillnaderna gällande våra extrema samhällsproblem i Sverige i jämförelse med våra närmast jämförbara länder?

Känner du till, gällande dessa problem, vad som faktabaserat är den enskilt största skillnaden mellan Sverige och våra närmast jämförbara länder?
    Vågar du erkänna och berätta vilken som är den enskilt största skillnaden, eller är du en av dessa som känner ett behov av att försöka dölja och förneka skillnaden = orsaken?

Vi är det enda landet i norden som inte höjde barn- och bostadsbidrag under inflationen.

Vi har sämre a-kassa än våra grannländer. 

Vi har Sverigedemokraterna och deras trollfabriker som trissar upp hatretoriken.

Eller var det nåt annat du tänkte på?
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 15:13:59 följande:
    Aftonbladet har en källa som säger att han "Avstod från att skjuta vissa och bara gick förbi dem."

Uppgifter: Skolskytten i Örebro skonade vissa ? gick bara förbi
    Precis. Jag vet vad du menar. Om det var bara svenskar som skonades är det solklart att gärningsmannen var en rasist. Vi får se vad polisen kommer fram till.
  • Anonym (Grabb)
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-05 15:14:41 följande:

Ja, jag vågar erkänna och berätta. Sverige, i jmf, med våra nordiska grannländer, för det är vad jag antar att du menar med "närmast jämförbara länder", har haft den största andelen nettoinvandring i Norden under många år. Bortsett från 2022, då toppades den av Danmark.

Ser inget behov av att dölja. En gris är en gris, en skitstövel är en skitstövel, oavsett härkomst. Frågor på det? 

Det som stör mig är folk som döljer sig bakom "jag är inte rasist, men...". 

Samt folk som enbart tror att allt är "bögarnas fel"...

Det finns en mängd fler förklaringsfaktorer än bara "invandrare", invandringspolitik, integrationspolitik... även om dessa kan vara flera av flera faktorer.

Utanförskap, psykisk ohälsa, arbetslöshet, psykosociala svårigheter, samhällshat, drabbar inte bara "invandrare"... vilket det här illdådet just nu (uti från det vi vet) påvisar... och även tidigare våldsdåd inom skolans värld...
  • Anonym (?)
    fornminne skrev 2025-02-05 14:45:41 följande:
    Bristande integration är delvis ett resultat av hög invandring. Sen utesluter inte det ena det andra. Både decennier av stor invandring med påföljande integrationsproblem, samt decennier av nyliberal politik, har lett till dagens situation.

Men varför tror du att massakern i Örebro var ett högerextremt dåd? Han sköt på Komvux, med både svenska och utländska elever, inte på SFI. Hittills tyder allt på en enstöring med förmodad psykisk ohälsa och utan tydliga ideologiska motiv.
    Men varför tror du att massakern i Örebro var ett högerextremt dåd? Han sköt på Komvux, med både svenska och utländska elever, inte på SFI. Hittills tyder allt på en enstöring med förmodad psykisk ohälsa och utan tydliga ideologiska motiv.

Jag skrev ett inlägg som tydligen försvann. Bemötte ett inlägga från spekuleraren där han/hon påstod att skytten INTE hade några psykiska problem. Nähä, och vilken normalt funtad frisk person gör något sådant?
    Det har hela tiden stått att dådet skedde på Komvux, inte SFI.
    Dessutom är inte alla offer identifierade än. Alltså vet vi inte om offren är svenskar eller har invandrarbakgrund. Inte heller om de var kvinnor, män eller både och.
    Polisen lär informera löpande när de är säkra på att informationen är rätt.
    Och ja, detta är en isolerad händelse efter som den (tills motsatsen är bevisad) inte är kopplad till den övriga "våldsvågen"
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 15:39:56 följande:
    Precis. Jag vet vad du menar. Om det var bara svenskar som skonades är det solklart att gärningsmannen var en rasist. Vi får se vad polisen kommer fram till.
    Polisen gör säkert en avvägning om hela motivbilden ska kommuniceras, eller om risken är för stor att konfliktnivån trappas upp ytterligare då.

En sak är säker: Även om så gärningsmannen skulle ha skrivit i ett brev att hans dåd motiverades av statsministerns uttalande om invandringen i söndags, så kommer du aldrig få reda på det, för då hade ju Ulf behövt avgå.

Så lyssna gärna på uppgifter som bekräftas, men sluta aldrig ifrågasätta och tänka själv.
  • fornminne

Jag har aldrig skrivit kritiska kommentarer om invandrare eller muslimer i sig. Om islam och invandringspolitik ja, men det är något annat.

Antingen blandar du ihop mig med någon annan, eller så hör du till dem som anser att alla höger om sossarna är högerextrema. Fast det blir halva FL i så fall.

Var står det att han sköt mot invandrare specifikt? Plus att lokalerna var komvux, SFI ligger enligt uppgifter i en annan byggnad.

Och hur vet du att gärningsmannen inte hade psykiska problem? Du påstår saker som inte stämmer.
Svar på tråden Skolskjutning