Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-05 15:14:41 följande:
Hur förklarar du de väldigt stora skillnaderna gällande våra extrema samhällsproblem i Sverige i jämförelse med våra närmast jämförbara länder?
Känner du till, gällande dessa problem, vad som faktabaserat är den enskilt största skillnaden mellan Sverige och våra närmast jämförbara länder?
Vågar du erkänna och berätta vilken som är den enskilt största skillnaden, eller är du en av dessa som känner ett behov av att försöka dölja och förneka skillnaden = orsaken?
Ja, jag vågar erkänna och berätta. Sverige, i jmf, med våra nordiska grannländer, för det är vad jag antar att du menar med "närmast jämförbara länder", har haft den största andelen nettoinvandring i Norden under många år. Bortsett från 2022, då toppades den av Danmark.
Ser inget behov av att dölja. En gris är en gris, en skitstövel är en skitstövel, oavsett härkomst. Frågor på det?
Det som stör mig är folk som döljer sig bakom "jag är inte rasist, men...".
Samt folk som enbart tror att allt är "bögarnas fel"...
Det finns en mängd fler förklaringsfaktorer än bara "invandrare", invandringspolitik, integrationspolitik... även om dessa kan vara flera av flera faktorer.
Utanförskap, psykisk ohälsa, arbetslöshet, psykosociala svårigheter, samhällshat, drabbar inte bara "invandrare"... vilket det här illdådet just nu (uti från det vi vet) påvisar... och även tidigare våldsdåd inom skolans värld...