• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • fornminne
    Anonym (man) skrev 2025-02-05 15:14:41 följande:
    Tror inte det stämmer. Fornminne är en av de absolut vettigaste personerna här på forumet och jag har aldrig läst någonting hon skrivit som varit det minsta klandervärt. Och då röstar jag för övrigt åt vänster.
  • Anonym (Rätt sjukt)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 15:19:58 följande:
    Vi är det enda landet i norden som inte höjde barn- och bostadsbidrag under inflationen.

Vi har sämre a-kassa än våra grannländer. 

Vi har Sverigedemokraterna och deras trollfabriker som trissar upp hatretoriken.

Eller var det nåt annat du tänkte på?
    Nej det var inget annat jag bara tänkte, utan jag klarar av att rent faktabaserat konstatera vad den enskilt största skillnaden faktiskt är.
    Vad det är som enskilt medför ofantligt mycket större skillnad än de i jämförelse extremt små skillnader som du väljer att framhålla.

Och jag konstaterar att du inte
    vågar erkänna och berätta vilken som är den enskilt största skillnaden, och att du är en av dessa som känner ett behov av att försöka dölja och förneka skillnaden = orsaken?
  • Anonym (Spekuleraren)
    fornminne skrev 2025-02-05 16:15:11 följande:
    Jag har aldrig skrivit kritiska kommentarer om invandrare eller muslimer i sig. Om islam och invandringspolitik ja, men det är något annat.

Antingen blandar du ihop mig med någon annan, eller så hör du till dem som anser att alla höger om sossarna är högerextrema. Fast det blir halva FL i så fall.

Var står det att han sköt mot invandrare specifikt? Plus att lokalerna var komvux, SFI ligger enligt uppgifter i en annan byggnad.

Och hur vet du att gärningsmannen inte hade psykiska problem? Du påstår saker som inte stämmer.
    SFI är en del av komvux i Örebro, enligt kommunens hemsida.

Aftonbladet skriver att skytten avstod från att skjuta vissa. Vad säger det dig? Om han inte gjorde sin gallring utifrån etnicitet, tänker du att han skonade de med störst pattar eller?
  • Anonym (Ballan Apansson)
    Anonym (?) skrev 2025-02-05 15:45:38 följande:
    Men varför tror du att massakern i Örebro var ett högerextremt dåd? Han sköt på Komvux, med både svenska och utländska elever, inte på SFI. Hittills tyder allt på en enstöring med förmodad psykisk ohälsa och utan tydliga ideologiska motiv.

Jag skrev ett inlägg som tydligen försvann. Bemötte ett inlägga från spekuleraren där han/hon påstod att skytten INTE hade några psykiska problem. Nähä, och vilken normalt funtad frisk person gör något sådant?
    Det har hela tiden stått att dådet skedde på Komvux, inte SFI.
    Dessutom är inte alla offer identifierade än. Alltså vet vi inte om offren är svenskar eller har invandrarbakgrund. Inte heller om de var kvinnor, män eller både och.
    Polisen lär informera löpande när de är säkra på att informationen är rätt.
    Och ja, detta är en isolerad händelse efter som den (tills motsatsen är bevisad) inte är kopplad till den övriga "våldsvågen"
    Precis, varför skulle han inte ha psykiska problem?
    Är det friskt att mörda?
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 15:39:56 följande:
    Precis. Jag vet vad du menar. Om det var bara svenskar som skonades är det solklart att gärningsmannen var en rasist. Vi får se vad polisen kommer fram till.
    Hur kan du dra sådana slutsatser utan att veta något om GM:s motiv?

Du vill så väldigt gärna att han ska ha ett "högerextremt" motiv. Att man hittar en gillamarkering för SD från GM. Att han efterlämnat sig ett brev där han skrivit att okontrollerad invandring försämrat Sverige osv.
  • fornminne
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 16:22:59 följande:
    SFI är en del av komvux i Örebro, enligt kommunens hemsida.

Aftonbladet skriver att skytten avstod från att skjuta vissa. Vad säger det dig? Om han inte gjorde sin gallring utifrån etnicitet, tänker du att han skonade de med störst pattar eller?

Nu spekulerar du så byxorna spricker. Det låter mest som du vill dra alla som inte tycker som du i smutsen?

Jag skrev mina inlägg innan det hade kommit fram (ännu obekräftade) uppgifter om att han skonade vissa och sköt på andra. Var det ett rasistdåd var det förstås vedervärdigt, lika hemskt som terrordåd. Men inget man kan beskylla invandringskritiker för. Högerextrema möjligen, men det är något annat. Och själva skulden är enbart förövarens.

Eller ska vi beskylla alla musliner för vad islamister gör? 

Hur gärningsmannen valde sina offer? Han kan ha valt efter etnicitet (i Sverige har det förekommit attacker mot både invandrare och svenskar), eller efter kön (kvinnohat / inceldåd), eller bara slumpmässigt. Eller något annat. Det vet vi inte än. Så du behöver inte fortsätta raljera för att försöka plocka politiska poänger på ett så fruktansvärt och tragiskt dåd. 

• Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 15:50:08 följande:
    Polisen gör säkert en avvägning om hela motivbilden ska kommuniceras, eller om risken är för stor att konfliktnivån trappas upp ytterligare då.

En sak är säker: Även om så gärningsmannen skulle ha skrivit i ett brev att hans dåd motiverades av statsministerns uttalande om invandringen i söndags, så kommer du aldrig få reda på det, för då hade ju Ulf behövt avgå.

Så lyssna gärna på uppgifter som bekräftas, men sluta aldrig ifrågasätta och tänka själv.
    Visst är det så. Jag tror att hade det varit en muslim som gjorde samma sak skulle man inte smussla så mycket, utan det skulle kallas direkt för en barbarisk terroratack mot Sverige och våra moderna demokratiska värderingar och hela den västerländska civilisationen. Ebba Bush, Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson och Johan Pehrson skulle förmodligen tävla om att utmåla alla muslimer i Sverige som ett hot som skadar vårt samhälle och som måste kastas ut. Nu är gärningsmanen en svensk och då blir han bara "en enstöring" där man försöker nästan tycka synd om honom eftersom han hade sociala problem. Hade det varit en muslim skulle absolut ingen undra om hans uppväxt i ett krigshärjat land och hur hela hans familj dödades i något flyktingläger. Jag menar att själva atackerna är lika hemska i båda fallen men att man ser olika på det beroende på vem som är gärningsmannen. Det är hemskt med den polariseringen vi ser idag, inte bara i Sverige.
  • Anonym (Spekuleraren)
    fornminne skrev 2025-02-05 16:33:17 följande:

Nu spekulerar du så byxorna spricker. Det låter mest som du vill dra alla som inte tycker som du i smutsen?

Jag skrev mina inlägg innan det hade kommit fram (ännu obekräftade) uppgifter om att han skonade vissa och sköt på andra. Var det ett rasistdåd var det förstås vedervärdigt, lika hemskt som terrordåd. Men inget man kan beskylla invandringskritiker för. Högerextrema möjligen, men det är något annat. Och själva skulden är enbart förövarens.

Eller ska vi beskylla alla musliner för vad islamister gör? 

Hur gärningsmannen valde sina offer? Han kan ha valt efter etnicitet (i Sverige har det förekommit attacker mot både invandrare och svenskar), eller efter kön (kvinnohat / inceldåd), eller bara slumpmässigt. Eller något annat. Det vet vi inte än. Så du behöver inte fortsätta raljera för att försöka plocka politiska poänger på ett så fruktansvärt och tragiskt dåd. 

Du skrev ditt inlägg långt innan jag länkade till AB:s artikel i den här tråden om att han skonade vissa. Så möjligtvis är det du som kommenterar folks inlägg utan att läsa dem först.

Ja, jag är tydlig med att jag spekulerar. Det är precis det man ska göra innan man vet. När man vet så vet man och behöver inte spekulera längre. Men som jag också varit inne på så kommer nog inte hela sanningen om motivbilden att kommuniceras, eftersom risken att situationen eskalerar då, så det är viktigt att aldrig sluta tänka själv och dra slutsatser.
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 16:37:45 följande:
    Visst är det så. Jag tror att hade det varit en muslim som gjorde samma sak skulle man inte smussla så mycket, utan det skulle kallas direkt för en barbarisk terroratack mot Sverige och våra moderna demokratiska värderingar och hela den västerländska civilisationen. Ebba Bush, Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson och Johan Pehrson skulle förmodligen tävla om att utmåla alla muslimer i Sverige som ett hot som skadar vårt samhälle och som måste kastas ut. Nu är gärningsmanen en svensk och då blir han bara "en enstöring" där man försöker nästan tycka synd om honom eftersom han hade sociala problem. Hade det varit en muslim skulle absolut ingen undra om hans uppväxt i ett krigshärjat land och hur hela hans familj dödades i något flyktingläger. Jag menar att själva atackerna är lika hemska i båda fallen men att man ser olika på det beroende på vem som är gärningsmannen. Det är hemskt med den polariseringen vi ser idag, inte bara i Sverige.
    Inget kan vara mer fel.

En afrikansk man mördade två svenskar på ett IKEA-varuhus därför att "de såg svenska ut". Han hade fått avslag på sin asylansökan.

Var inget terrordåd och hörde inget gapande om rasism trots att han enligt egen utsago plockade ut svenskar som offer.

Tror inte du riktigt vet vad ett terrordåd är, vad som verkligen menas med begreppet.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    fornminne skrev 2025-02-05 16:15:11 följande:
    Jag har aldrig skrivit kritiska kommentarer om invandrare eller muslimer i sig. Om islam och invandringspolitik ja, men det är något annat.

Antingen blandar du ihop mig med någon annan, eller så hör du till dem som anser att alla höger om sossarna är högerextrema. Fast det blir halva FL i så fall.

Var står det att han sköt mot invandrare specifikt? Plus att lokalerna var komvux, SFI ligger enligt uppgifter i en annan byggnad.

Och hur vet du att gärningsmannen inte hade psykiska problem? Du påstår saker som inte stämmer.
    Det är du. Jag har inte blandat dig med någon annan. De flesta som enögt kritiserar invandrare och muslimer är högerextremister. Att kritisera islam men inte muslimer är typ "det var inte Hitler hälsning utan en romersk hälsning".

Nästan hela bottenvåningen, där gärningsmannen rörde sig, är SFI. 

Det var du som påstod att han hade psykiska problem. Jag menar att det inte alls finns några bevis eller uppgifter om att han är psykiskt störd.
Svar på tråden Skolskjutning