• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Ballan Apansson)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 16:47:04 följande:
    Det är du. Jag har inte blandat dig med någon annan. De flesta som enögt kritiserar invandrare och muslimer är högerextremister. Att kritisera islam men inte muslimer är typ "det var inte Hitler hälsning utan en romersk hälsning".

Nästan hela bottenvåningen, där gärningsmannen rörde sig, är SFI. 

Det var du som påstod att han hade psykiska problem. Jag menar att det inte alls finns några bevis eller uppgifter om att han är psykiskt störd.
    Flera medier har rapporterat om att han hade just psykiska problem. Står även i "godkänd" media som Aftonbladet och DN.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Ballan Apansson) skrev 2025-02-05 16:42:27 följande:
    Inget kan vara mer fel.

En afrikansk man mördade två svenskar på ett IKEA-varuhus därför att "de såg svenska ut". Han hade fått avslag på sin asylansökan.

Var inget terrordåd och hörde inget gapande om rasism trots att han enligt egen utsago plockade ut svenskar som offer.

Tror inte du riktigt vet vad ett terrordåd är, vad som verkligen menas med begreppet.
    Morden på Ikea i Västerås den 10 augusti 2015, där en kvinna och hennes 27 årige son knivhöggs till döds av en flykting från Eritrea, var inte rasistiskt motiverade. Gärningsmannen valde sina offer slumpmässigt och hade ingen personlig koppling till dem. Dådet skedde samma dag som han fått besked om utvisning från Sverige, vilket han uppgav som en drivkraft bakom attacken. Jag vet mycket väl vad jag pratade om. Det var en lavin av rasistiska kommentarer på alla portaler där högerextremisterna krävde att alla invandrare ska kastas ut.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Ballan Apansson) skrev 2025-02-05 17:02:13 följande:
    Flera medier har rapporterat om att han hade just psykiska problem. Står även i "godkänd" media som Aftonbladet och DN.
    Det gör det inte alls. Det står att hans familj påstår att han hade sociala problem men ingen tydlig psykisk diagnos. Inga läkare har bekrfätat det.
  • hmm77

Vi har näst mest sprängningar i hela världen. Mest skjutningar i hela europa och en man som är psykisk sjuk och läser att detta sker varje dag. kanske detta var droppen för han 

• Anonym (?)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 17:07:13 följande:
    Det gör det inte alls. Det står att hans familj påstår att han hade sociala problem men ingen tydlig psykisk diagnos. Inga läkare har bekrfätat det.
    Kan så vara att ingen läkare konstaterat detta. Tydligen har han ju "flugit under radarn" som polisen uttryckte det.
    Kan ju faktiskt vara så att han hållit sig undan psykvården och aldrig blivit vare sig utredd eller diagnostiserad.
    Helt frisk kan han ju omöjligt ha varit.
  • fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 16:37:45 följande:
    Visst är det så. Jag tror att hade det varit en muslim som gjorde samma sak skulle man inte smussla så mycket, utan det skulle kallas direkt för en barbarisk terroratack mot Sverige och våra moderna demokratiska värderingar och hela den västerländska civilisationen. Ebba Bush, Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson och Johan Pehrson skulle förmodligen tävla om att utmåla alla muslimer i Sverige som ett hot som skadar vårt samhälle och som måste kastas ut. Nu är gärningsmanen en svensk och då blir han bara "en enstöring" där man försöker nästan tycka synd om honom eftersom han hade sociala problem. Hade det varit en muslim skulle absolut ingen undra om hans uppväxt i ett krigshärjat land och hur hela hans familj dödades i något flyktingläger. Jag menar att själva atackerna är lika hemska i båda fallen men att man ser olika på det beroende på vem som är gärningsmannen. Det är hemskt med den polariseringen vi ser idag, inte bara i Sverige.
    Intressant, vissa skulle hävda att det är tvärtom? Högerextrema dåd tystas inte ner, tvärtom. Ofta får alla som någonsin har uttryckt sig det minsta invandringskritiskt, en släng av skuld-sleven. Det pratas om den utbredda rasismen och hur en allt hårdare retorik kan ha inspirerat mördaren, precis som i den här tråden.

Islamistiska dåd, eller andra hemska brott utförda av invandrare, tystas inte heller ner numera. Men många är snabba på att försöka hitta socioekonomiska eller psykosociala förklaringar. Förövaren görs ibland nästan till offer för att inte spä på främlingsfientlighet eller islamofobi.

Jag har aldrig hört någon uttrycka liknande sympati för en nazist, eller framhållit hans hemska barndom. I synnerhet inte från vänsterhåll.

Men jag antar att det beror på vem du frågar. Vissa tycker att det gullas för mycket med invandrare / musliner / islamister, andra tycker att det gullas för lite. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 17:07:13 följande:
    Men vad bra då att ingen i tråden påstått att han fått diagnos av läkare. Psykiska problem kan man konstatera att folk har ändå. Tror hans anhöriga nog har koll på detta.
  • fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 16:47:04 följande:
    Det är du. Jag har inte blandat dig med någon annan. De flesta som enögt kritiserar invandrare och muslimer är högerextremister. Att kritisera islam men inte muslimer är typ "det var inte Hitler hälsning utan en romersk hälsning".

Nästan hela bottenvåningen, där gärningsmannen rörde sig, är SFI. 

Det var du som påstod att han hade psykiska problem. Jag menar att det inte alls finns några bevis eller uppgifter om att han är psykiskt störd.
    Jag förstår inte vad du skriver. Jag har aldrig enögt kritiserat invandrare eller musliner. Jag har kritiserat islam, invandringspolitik, hedersnormer mm, precis som jag ibland har kritiserat kristendom, misogyni etc.

Förstår du skillnaden?

Enligt din definition är de flesta på FL högerextrema.

Ingen frisk person gör det gärningsmannen gjorde. Så jo, han var nog ganska störd. Det gör honom inte mindre skyldig. Det gör inte dådet mindre hemskt.
  • Anonym (Kanske)
    hmm77 skrev 2025-02-05 17:08:52 följande:

Vi har näst mest sprängningar i hela världen. Mest skjutningar i hela europa och en man som är psykisk sjuk och läser att detta sker varje dag. kanske detta var droppen för han 

Tror jag med. Gränslös, psykiskt sjuk, deprimerad, ingen framtid och trött på hur samhället blivit. Det är min gissning.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    fornminne skrev 2025-02-05 17:38:19 följande:
    Jag förstår inte vad du skriver. Jag har aldrig enögt kritiserat invandrare eller musliner. Jag har kritiserat islam, invandringspolitik, hedersnormer mm, precis som jag ibland har kritiserat kristendom, misogyni etc.

Förstår du skillnaden?

Enligt din definition är de flesta på FL högerextrema.

Ingen frisk person gör det gärningsmannen gjorde. Så jo, han var nog ganska störd. Det gör honom inte mindre skyldig. Det gör inte dådet mindre hemskt.
    Enligt din definition finns det då inga terrorister bara psyksjuka. 
Svar på tråden Skolskjutning