• Anonym (Trött)

Sambo gör ingenting i hushållet

Är det något mer som har liknande hemma hos sig? Jag har verkligen förklarat sååå många gånger för min sambo men han Verksr inte fatta. Det är verkligen jag som gör ALLT hemma hos oss. Jag har sagt flertalet gånger att jag önska han bara gjorde vardagssysslorna o kollade runt vad som behövdes göra som tex slänga sopor, tömma katt lådor men det händer liksom inte. Det är jag som slltid haft vår son vilket gör att nu får inte ens min sambo lägga honom. Tidigare gick det o då grejade jag under tiden de låg i sängen men nu funkar det inte alls vilket gör Att jag får lägga honom vilket kan ta allt från 20-40 min. Min sambo sätter sig o spelar såfort han för tillfället. så när han väl sover går jag ut med sopor, tömmer kattlådor, ger kattmat, tar tvätten, plockar upp alla leksaker som ligger i hela huset. jag är ganska så pedantisk , men jag kräver inte han ska städa o sånt men bara detta lilla som behöver göras! Tex ikväll hade vår son dragit ut alla filtar på hela golvet, kan man inte lägga tillbaka de då. han hade även ätit inne i soffan. Då stod tallriken med mat kvar där inne. Dock tar sambon oftast disken, men ta disken är att sätta in i diskmaskinen. Bordet torkas inte, spisen torkad inte, maten ställs inte in i kylskåpet. 

han har börjat vara föräldraledig en dag i veckan, jag resten. När vår son sover sätter han sig o spelar istället för att göra hushållssysslor o jag för göra det när jag kommer hem.  Det är verkligen som han inte fattar. Jaf har tänkt att bara skita i sopor o grejer men det blir bara total katastrof då? någon som har liknande o vad göra? 

• Svar på tråden Sambo gör ingenting i hushållet
  • Anonym (Ui)

Men herregud, lämnade mansbebisen! Tills du hittat annat boende/han flyttat så tvättar du inte hans kläder eller lagar mat till honom. 

Följ kontot Mansbebisar på Instagram. 

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Ui) skrev 2025-02-08 09:24:28 följande:

Men herregud, lämnade mansbebisen! Tills du hittat annat boende/han flyttat så tvättar du inte hans kläder eller lagar mat till honom. 

Följ kontot Mansbebisar på Instagram. 

Haha finns de ett gnäll konto med haha!
  • Anonym (Niu)
    Anonym (Evelina) skrev 2025-02-08 08:23:29 följande:

Förstår ni har det tufft. Är en stor omställning med barn. Förmodligen har din sambo inte anpassat sig ännu. Hur gammalt är barnet? 

Har själv haft det liknande. Väldigt osäker om alla män går att pressa på föräldrarollen, vissa måste nog mogna in i den med tiden. För barnens bästa blev det att jag tog allt ansvar. Kan inte låta mina barn leva i ett kaos bara för att pappan ska "lära" sig ta ansvar. Men då har jag inte tid att vara en arbetarklasskvinna som ska betala hälften heller förklarade jag, så skulle jag sköta hemmet och barn heltid hade jag som motkrav på min man att giftermål och han står för exakt ALLA utgifter. Hemmet ska vara hemtrevligt då jag och barnen spenderar så mycket tid i hemmet med. I början tyckte han såklart att jag både skulle göra allt hemma och betala hälften men då blev det bättre för mig bo ensam. Både giftermål och stå för hela ekonomiska biten tog emot för honom först. Det bekvämaste för honom hade ju varit att vi var sambos, jag betalade hälften och gjorde mest hemma. 

Iallafall som vi har nu idag visade sig vara en jättebra lösning som verkligen passade oss, barnen mår jättebra och det smittar av sig på oss vuxna. Mannen börjat umgås mer med barnen ju äldre de blir och trivs riktigt bra ihop med barnen. 

Så mitt tips att fundera vad som hade kunnat passa er bäst och lägg fram förslag. Tror flesta män är ok med att bidra ekonomiskt om de inte känner de kan bidra på annat sätt. Samhällets normer att alla ska byta lika många blöjor mm kanske inte passar alla, så fundera vad som passer just er familj.

Du skriver om din man som om han vore en lite korkad hund eller ett litet barn. Hur kan du ha en relation med någon som du ser ner på på det viset?

Och det sorgliga är att du verkar tro att det är så här män är.

Alla gör ju som de vill och det är så klart bra att ni fått vardagen att flyta. Men till vilket pris? Vad blir era barns syn på arbetsfördelning (de ser inte att pappa betalar, de ser bara att mamma sköter allt)? Har ni pojkar så kommer ju de med stor risk bli lika tafatta mähän som din man. :( 

• Anonym (HF)
    Anonym (Lis) skrev 2025-02-07 21:33:13 följande:

Låt han vara mer föräldraledig och så beter du dig likadant, så kanske poletten trillar ner. Eller så blir det separation. Tyvärr är såna mansbebisar oftast oförmögna att ändra på sig?

Eller så lever inte barnet när TS kommer tillbaka eftersom mobilen / datorn var mer intressant än att ta hand om barnet.
  • Anonym (Evelina)
    Anonym (Lis) skrev 2025-02-08 09:15:19 följande:

Ja många män tycker såklart det är smidigast att man betalar lika mycket hemma men frun gör mer, dvs gratis hemhjälp?

Skönt att det funkar bra för er. 

Även om man inte väljer att ha det så som ni så tror jag det är ett bra upplägg att föreslå som alternativ så männen fattar. Antingen betalar vi lika mycket här hemma och drar lika stort lass av hushållsarbetet, eller så får jag sluta jobba och så betalar du allt samt pension och fickpengar till mig. 

Precis så jag ser det. Gratis hemhjälp. Och det har jag full förståelse att många uppskattar, både män och kvinnor. Men det blir ju fel om "hemhjälpen" inte har intresse i vad den gör utan det mer blir som en arbetsbörda. En relation är ju ge och ta. 
  • Anonym (Göran)

Det finns många trådar om detta här på FL?

I det stora hela tror jag att vi ser olika på vad som behövs göras i hemmet/familjen vi har dessutom olika nivåer på  välstädat ska vara osv?

Finns ju även de familjer där ingen tar ansvar för städning och ordning och reda.   

Jag är en man och levde i en relation med en kvinna i ca 10 år och där var det jag som hade en högre nivå på hur städning prioriteringen skulle vara. 

många konflikter och irritation blev det.  

Men det borde vara enkelt att komma överens om sysslorna i hemmet.  
    I dag arbetar båda föräldrarna och då kan inte allt ansvar hamna på kvinnorna?

det är givetvis så att vi lever i en annan vardag numera. 

Mer stress mindre tid för varandra och hemmet. 

Men att dela på sysslorna är självklart. 

• Anonym (Evelina)
    Sabinasöt97 skrev 2025-02-08 09:02:22 följande:
    Vad mycket skitsnack och vilken tragisk vändning berättelsen fick när du stolt presenterar hur ni har "löst" det. Vilket fint exempel ni är för era barn. Helt makalöst vad tragiskt.
    Jag vet inte om det är mindre tragisk att jag går till en arbetsplats och städar eller byter blöjor på äldre/barn. Ur min synvinkel städar jag hellre toaletter i mitt eget hus än toaletter på ett kontor. Men det är ju helt klart individuellt och är ju upp till var och en att avgöra. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Göran) skrev 2025-02-08 11:48:34 följande:

Det finns många trådar om detta här på FL?

I det stora hela tror jag att vi ser olika på vad som behövs göras i hemmet/familjen vi har dessutom olika nivåer på  välstädat ska vara osv?

Finns ju även de familjer där ingen tar ansvar för städning och ordning och reda.   

Jag är en man och levde i en relation med en kvinna i ca 10 år och där var det jag som hade en högre nivå på hur städning prioriteringen skulle vara. 

många konflikter och irritation blev det.  

Men det borde vara enkelt att komma överens om sysslorna i hemmet.  
    I dag arbetar båda föräldrarna och då kan inte allt ansvar hamna på kvinnorna?

det är givetvis så att vi lever i en annan vardag numera. 

Mer stress mindre tid för varandra och hemmet. 

Men att dela på sysslorna är självklart. 

Ja helt ärligt tror jag inte det bara handlar om lathet utan han ser helt enkelt inte vad som behöver göras. För ibland är det som han snappar upp o vill göra mig glad o har tömt alla sopor, dammsugit när jag vart iväg. Men sen en annan dag är vi tillbaka på samma visa. Han ser inte allt som måste göras eller glömmer bort hur man nu kan göra det. Jag börjar väl mer tröttna på att hela tiden behöva säga till en vuxen man hur man tar hand om ett hem. Trödgården är hans ansvar bestämde vi. Men för han är det klippa gräset. Han ser liksom inte allt ogräs som behöver tas bort för att det inte ska se helt nergånget ut?.
  • Anonym (Billy)

Jag funderar över hur din man tänker. Har han en önskan eller vision om att leva i ett förhållande eller är han nöjd med att du gör mer hemma? 

Vill han att du ska göra mest och tycker det är rätt och riktigt så råder jag dig att lämna, det kommer aldrig bli bra ändå. 
    Har han önskan om att det sk vara rättvist men inte klarar av att slita sig från datorn och ta tag i saker så finns det hopp. Då kan ni jobba på saken tillsammans 

Svar på tråden Sambo gör ingenting i hushållet