• Anonym (Angel)

Bör vara brottsligt att vara otrogen

Det är brottsligt för någon att ta sig in i juveler butiken och sno den största ädelstenen. I det här läget så är det ju faktiskt ingen som har blivit skadad utan endast materiella saker som finns försäkringar på. Men det är fängelsestraff på det. 

Men om en människa beter sig narcissistiskt så påverkar det minst 1 om inte flera i sin närhet. Ja, man kan försöka skylla på att personen lider av en sjukdom. Men då undrar jag varför de ens får gå lösa i samhället för? 

En narcissist kan råka fälla någon så att den tar sitt liv. Dennes liv slås i spillror och den kanske redan är i utsatt läge som ex att den är ensam utöver sin partner. Men när partnern då utöver sin narcissism och är otrogen så har den automatiskt erkänt att den totalt fullkomligt struntar i sin partners mående, sociala situation samt utsatthet. Och på det så försöker man rättfärdiga otroheten genom att skuldbelägga den andre eller så har man tappat det totalt och anser att den förtjänar det. Vilket visar på en ren och skär illvilja och ett uppvisande om att man faktiskt inte känner någon som helst ånger inför att ha rubbat någon annan individs existentiella tillvaro.

Det saknar en respekthets barriär här. Och efter vad man faktiskt läse om hur folk behandlar sina partners och försvarar sitt avgrundsdjupa svek genom att ytterligare spä på med förtal och skitsnack och kanske t om lögner om personen borde helt klart vara straffbart då det faktiskt skadar minst en annan psykiskt. 

Och har man t om njutit av att medvetet såra sin partner så borde det vara livstids fängelse då lösningen är så enkel, genom att faktiskt göra slut.

Ja, klart personen kan bli påverkad av det med. Men ingen ska behöva tvingas till att vara i en tillvaro som den inte trivs i. Men det berättigar samtidigt inte någonstans att otrohet skulle vara "oskyldigt" samt accepterat.

Saker går alltid att ersätta, men en människa går inte att göra det.

Och tror du på allvar att du har bestämmande rätt enbart för att du tror dig känna personen så har man fel. Bara för att ni inte är funktionella tillsammans så betyder det inte att din partner inte hade varit det med någon annan. 

Men klart narcissismen får en att känna sig likgiltig inför att såra sin partner i grunden medans partnern liksom du själv anser om dig själv, hade fungerat bättre ihop med någon annan.

Det är dags att kriminalisera otrohet!

• Svar på tråden Bör vara brottsligt att vara otrogen
  • Lynx123
    Anonym (Eva) skrev 2025-02-16 08:24:00 följande:

Alla lagar bygger på moral, det anses globalt sett att vara moraliskt fel att mörda, därför är det kriminellt. 

Nej dessa lagar har inte med moral att göra. De har med ett fungerande samhälle att göra. 
  • Anonym (Eva)
    Lynx123 skrev 2025-02-16 09:46:19 följande:
    Nej dessa lagar har inte med moral att göra. De har med ett fungerande samhälle att göra. 
    Trafikregler har med ett fungerande samhälle att göra men om folk i allmänhet tyckte det var ok med mord och moraliskt acceptabelt, skulle det inte finnas någon anledning till att det skulle vara brottsligt. Ett samhälle kan fungera bra även om man slår ihjäl grannen. 
  • Lynx123
    Anonym (Eva) skrev 2025-02-16 09:52:16 följande:
    Trafikregler har med ett fungerande samhälle att göra men om folk i allmänhet tyckte det var ok med mord och moraliskt acceptabelt, skulle det inte finnas någon anledning till att det skulle vara brottsligt. Ett samhälle kan fungera bra även om man slår ihjäl grannen. 
    Inte riktigt så. Ett samhälle funkar inte om man slår ihjäl sina grannar. Däremot funkar det fortfarande trots att folk gör sådant som av allmänheten kan betraktas som omoraliskt, t.ex. att vara otrogen eller att skvallra. Moralen är en kulturnorm som kan variera från samhälle och samhälle och olika generationer. Mord, däremot, funkar inte i några samhällen eller tidsepoker.
  • Anonym (Välj ingen)

Men jag trodde många lagar var byggda på budorden. 

https://sveriges-lagar.se/de-tio-budorden-hur-kristendomen-formade-sveriges-rattssystem/

Vilka av de 10 budorden återfinner vi i Svensk lag?

Ett av de tio budorden som återfinns i svensk lag är ?Du skall inte mörda? Detta står i det sjätte budordet och förbjuder att ta livet av en annan människa. Ett annat bud som är relevant i svensk lag är ?Du skall inte stjäla? Detta anges i det åttonde budordet och det förbjuder att ta en annan persons egendom utan dennes samtycke. Även ?Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa? Detta finns i det nionde budordet och förbjuder att ljuga eller ge falskt vittnesbörd i en domstol. Alla dessa budord är viktiga värderingar som kristna värnar om och de utgör grunden för svensk lag.

• Anonym (Alltid trogen)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-16 02:39:46 följande:
    Endast samkönat sex mellan kvinnor?
    Då är jag hellre utan. 
  • Xenia
    Anonym (Välj ingen) skrev 2025-02-16 11:13:41 följande:

https://sveriges-lagar.se/de-tio-budorden-hur-kristendomen-formade-sveriges-rattssystem/

Ett av de tio budorden som återfinns i svensk lag är ?Du skall inte mörda? Detta står i det sjätte budordet och förbjuder att ta livet av en annan människa. Ett annat bud som är relevant i svensk lag är ?Du skall inte stjäla? Detta anges i det åttonde budordet och det förbjuder att ta en annan persons egendom utan dennes samtycke. Även ?Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa? Detta finns i det nionde budordet och förbjuder att ljuga eller ge falskt vittnesbörd i en domstol. Alla dessa budord är viktiga värderingar som kristna värnar om och de utgör grunden för svensk lag.

Däremot  är inte dessa budord lag:
    "Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Nu har vi religionsfrihet
    "Du skall icke begå äktenskapsbrott." Nu räknas det till privatlivet

Dessutom, även icke-kristna religioner har liknande regler. Kolla t ex upp buddismen.
  • Lynx123
    Anonym (Välj ingen) skrev 2025-02-16 11:13:41 följande:

Nej de är byggda på romersk lag.
  • Anonym (Jag)

Det där låter farligt nära sharia-lagar. Nej jag tycker absolut inte det ska vara olagligt även om det såklart är moraliskt fel. Och ja jag har själv blivit utsatt (är kvinna). Till och med antagligen när jag var höggravid. Det är fruktansvärt.. Men det blir fortfarande farligt om det skulle vara ett brott. 

Och som nån annan skrev, var går gränsen för otrohet? Sex? Kyssar? Skulle det bara gälla gifta par då? Även om det skulle vara olagligt så skulle det blir väldigt svårt att få någon dömd för det tror jag. Och tycker som sagt verkligen inte att det ska vara olagligt. 

• Anonym (Alltid trogen)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-16 12:06:52 följande:

Och som nån annan skrev, var går gränsen för otrohet? Sex? Kyssar? Skulle det bara gälla gifta par då? Även om det skulle vara olagligt så skulle det blir väldigt svårt att få någon dömd för det tror jag. Och tycker som sagt verkligen inte att det ska vara olagligt. 

Precis, detta.

Det finns exempelvis ett antal trådar  bara här på FL om vad som klassas om otrohet.
    Det är inget lagen kan gå in och bestämma.

I min värld är det värre att överge sina barn som fäder ibland gör. Ska vi kriminalisera det också när vi ändå håller på?
  • Lynx123
    Xenia skrev 2025-02-16 11:27:27 följande:
    Däremot  är inte dessa budord lag:
    "Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Nu har vi religionsfrihet
    "Du skall icke begå äktenskapsbrott." Nu räknas det till privatlivet

Dessutom, även icke-kristna religioner har liknande regler. Kolla t ex upp buddismen.
    Precis så. Sådana lagar återfinns i princip alla kulturer och samhällen och har inget med religion att göra. De är regler som hindrar folk från att skada samhället. Från 1600-talet fram till 1700-talets slut hade vi dock mosaisk lag här i Sverige, men det hade med reformationen och kyrkans makt att göra. Då kunde man bli avrättad eller få kroppsstraff för nästan vad som helst, inklusive otrohet.
Svar på tråden Bör vara brottsligt att vara otrogen