• Anonym (Angel)

Bör vara brottsligt att vara otrogen

Det är brottsligt för någon att ta sig in i juveler butiken och sno den största ädelstenen. I det här läget så är det ju faktiskt ingen som har blivit skadad utan endast materiella saker som finns försäkringar på. Men det är fängelsestraff på det. 

Men om en människa beter sig narcissistiskt så påverkar det minst 1 om inte flera i sin närhet. Ja, man kan försöka skylla på att personen lider av en sjukdom. Men då undrar jag varför de ens får gå lösa i samhället för? 

En narcissist kan råka fälla någon så att den tar sitt liv. Dennes liv slås i spillror och den kanske redan är i utsatt läge som ex att den är ensam utöver sin partner. Men när partnern då utöver sin narcissism och är otrogen så har den automatiskt erkänt att den totalt fullkomligt struntar i sin partners mående, sociala situation samt utsatthet. Och på det så försöker man rättfärdiga otroheten genom att skuldbelägga den andre eller så har man tappat det totalt och anser att den förtjänar det. Vilket visar på en ren och skär illvilja och ett uppvisande om att man faktiskt inte känner någon som helst ånger inför att ha rubbat någon annan individs existentiella tillvaro.

Det saknar en respekthets barriär här. Och efter vad man faktiskt läse om hur folk behandlar sina partners och försvarar sitt avgrundsdjupa svek genom att ytterligare spä på med förtal och skitsnack och kanske t om lögner om personen borde helt klart vara straffbart då det faktiskt skadar minst en annan psykiskt. 

Och har man t om njutit av att medvetet såra sin partner så borde det vara livstids fängelse då lösningen är så enkel, genom att faktiskt göra slut.

Ja, klart personen kan bli påverkad av det med. Men ingen ska behöva tvingas till att vara i en tillvaro som den inte trivs i. Men det berättigar samtidigt inte någonstans att otrohet skulle vara "oskyldigt" samt accepterat.

Saker går alltid att ersätta, men en människa går inte att göra det.

Och tror du på allvar att du har bestämmande rätt enbart för att du tror dig känna personen så har man fel. Bara för att ni inte är funktionella tillsammans så betyder det inte att din partner inte hade varit det med någon annan. 

Men klart narcissismen får en att känna sig likgiltig inför att såra sin partner i grunden medans partnern liksom du själv anser om dig själv, hade fungerat bättre ihop med någon annan.

Det är dags att kriminalisera otrohet!

• Svar på tråden Bör vara brottsligt att vara otrogen
  • Anonym (Hh)

Okej så om du är fast i en livsfarlig relation och under tiden träffar någon. Väldigt hemskt? 

• Anonym (Alltid trogen)
    Anonym (Hh) skrev 2025-02-16 13:00:30 följande:

Okej så om du är fast i en livsfarlig relation och under tiden träffar någon. Väldigt hemskt? 

Det är inte en anledning till att vara otrogen.

Jag levde med en farlig man under några år på 00-talet, hade jag bedragit honom så hade jag sannerligen inte levt länge nog att lämna.

Så ja, väldigt väldigt hemskt. Mest mot dig själv eftersom du förvärrar situationen med flera hundra procent.
  • Anonym (Angel)

Jag har aldrig blivit bedragen (vad jag vet), Skrev tråden för att jag hatar, verkligen hatar att se hur den som blev bedragen mår. Och med den ensamhet vi redan har idag och dåligt mående i samhället samt trådar som poppar upp här och där, där folk uttrycker sin sorg och smärta motbevisar att otrohet inte skulle vara skadligt.  

Någon annan skrev om Sharia lagar. Ja ioförsig, folkutbytet är ju på gång redan så vem vet, kanske vi har det om 20 år. 

En heads up! Om du inte diskutera utan att försöka komma med kränkningar så skriv inte. 

• Anonym (Hh)
    Anonym (Alltid trogen) skrev 2025-02-16 13:07:27 följande:

Jag levde med en farlig man under några år på 00-talet, hade jag bedragit honom så hade jag sannerligen inte levt länge nog att lämna.

Så ja, väldigt väldigt hemskt. Mest mot dig själv eftersom du förvärrar situationen med flera hundra procent.
    Det är en annan sak. Men det moraliskt förkastliga? 
  • Börje P

Det är mig en gåta att vissa kvinnor har så mycket neuroser kring sex. Otrohet, jag begriper bara inte vad det skall spela för roll. Det är väl inte värre än att man lånar grannens toalett någon gång ibland.
    Ja, det är väl trist för TS att dödsstraffet för utomäktenskapligt sex försvann på 1700-talet. Men ni damer som har så mycket oro kring könslivet kan ju glädja er åt att ni fick en sexköpslag istället! Nu kan ni börja fundera på det större problemet, nämligen den stora förekomsten av samlag som sker utan ersättning.

• Anonym (Alltid trogen)
    Anonym (Hh) skrev 2025-02-16 13:14:42 följande:
    Det är en annan sak. Men det moraliskt förkastliga? 
    Ja.
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Alltid trogen) skrev 2025-02-16 13:16:23 följande:
    Ja.
    Exakt. Folk tycker en sak men statistiken visar en helt annan tyvärr 
  • Anonym (Alltid trogen)
    Anonym (Hh) skrev 2025-02-16 13:17:09 följande:
    Exakt. Folk tycker en sak men statistiken visar en helt annan tyvärr 
    Jag har inte sett någon statistik på otrohet i våldsamma relationer dock, men länka gärna om du har någon.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Alltid trogen) skrev 2025-02-16 13:07:27 följande:

Måste ju säga att i såna relationer blir man oftast anklagad för att ha varit otrogen även när man inte har det. Så det blir också farligt om det skulle vara ett brott, hur bevisar man att det inte är sant?  Mitt äldsta barns pappa som jag var tillsammans med från att jag var 16 tills jag var 19 anklagade bland annat mig för att vilja ligga med hans kusin , när vi sov hos kusinen och jag hade somnat försökte han kyssa mig och sa att han var kusinen , jag gjorde inte motstånd eftersom jag sov och det betydde alltså enligt honom att jag ville ligga med hans kusin, vaknade av att han stod och sparkade på sängen. Så ser ofta extremt svartsjuka och våldsamma mäns logik ut. 

Och ja som jag nämnde tidigare , det där med bevis skulle bli otroligt svårt. Hur bevisar man att nån har varit otrogen? Hur bevisar man att man inte har varit otrogen? 

• Anonym (Dubbelt)

På ett sätt håller jag med, men långt ifrån vad du säger i vad jag misstänker är din ilska av att ha blivit bedragen. 

Men ja, jag har också tänkt så ibland, men inte att det ska ge fängelse då. 

Jag har mer tänkt att om man är gifta, så har man ingått ett avtal med varandra. Så rent krasst borde det kunna vara ett kontraktsbrot, vilket borde kunna ge någon form av böter. Då kanske människor skulle dra sig mer för det?

Däremor är fängelse och framförallt livstid ju långt ifrån rimligt. 

Svar på tråden Bör vara brottsligt att vara otrogen