• Anonym (Angel)

Bör vara brottsligt att vara otrogen

Det är brottsligt för någon att ta sig in i juveler butiken och sno den största ädelstenen. I det här läget så är det ju faktiskt ingen som har blivit skadad utan endast materiella saker som finns försäkringar på. Men det är fängelsestraff på det. 

Men om en människa beter sig narcissistiskt så påverkar det minst 1 om inte flera i sin närhet. Ja, man kan försöka skylla på att personen lider av en sjukdom. Men då undrar jag varför de ens får gå lösa i samhället för? 

En narcissist kan råka fälla någon så att den tar sitt liv. Dennes liv slås i spillror och den kanske redan är i utsatt läge som ex att den är ensam utöver sin partner. Men när partnern då utöver sin narcissism och är otrogen så har den automatiskt erkänt att den totalt fullkomligt struntar i sin partners mående, sociala situation samt utsatthet. Och på det så försöker man rättfärdiga otroheten genom att skuldbelägga den andre eller så har man tappat det totalt och anser att den förtjänar det. Vilket visar på en ren och skär illvilja och ett uppvisande om att man faktiskt inte känner någon som helst ånger inför att ha rubbat någon annan individs existentiella tillvaro.

Det saknar en respekthets barriär här. Och efter vad man faktiskt läse om hur folk behandlar sina partners och försvarar sitt avgrundsdjupa svek genom att ytterligare spä på med förtal och skitsnack och kanske t om lögner om personen borde helt klart vara straffbart då det faktiskt skadar minst en annan psykiskt. 

Och har man t om njutit av att medvetet såra sin partner så borde det vara livstids fängelse då lösningen är så enkel, genom att faktiskt göra slut.

Ja, klart personen kan bli påverkad av det med. Men ingen ska behöva tvingas till att vara i en tillvaro som den inte trivs i. Men det berättigar samtidigt inte någonstans att otrohet skulle vara "oskyldigt" samt accepterat.

Saker går alltid att ersätta, men en människa går inte att göra det.

Och tror du på allvar att du har bestämmande rätt enbart för att du tror dig känna personen så har man fel. Bara för att ni inte är funktionella tillsammans så betyder det inte att din partner inte hade varit det med någon annan. 

Men klart narcissismen får en att känna sig likgiltig inför att såra sin partner i grunden medans partnern liksom du själv anser om dig själv, hade fungerat bättre ihop med någon annan.

Det är dags att kriminalisera otrohet!

• Svar på tråden Bör vara brottsligt att vara otrogen
  • Anonym (Pelle)

Ska man inte ens få vara otrogen längre?

• TvillingmammaVästgöte

Du får väl flytta till Afghanistan! Där är det kriminellt att vara otrogen.

Helt vansinnigt och väldigt farligt förslag. Staten och rättsystemet har inget att göra med vem vi väljer att ha sex med. 

Det skulle vara att backa vår utveckling och frihet med några hundra år. 

• Anonym (Eva)

Om A slutar älska B och gör slut, kanske B blir helt knäckt, gråter floder och sörjer detta djupt i 10 år. Ska det också vara brottsligt? 

Om C and D är bästisar i många år, men så vill inte C träffa D mer, och säger till D att hen är korkad, ful och stinker, och pga det gråter D oavbrutet i 3 månader och går ner 10 kg, skulle det också vara brottsligt? 

• Ezmeraldah

Det du beskriver i TS låter som psykisk misshandel och det är ju brottsligt. Svårt att bevisa förstås. Men ändå. 

• Mentat

Det finns många saker man själv djupt ogillar men det innebär inte att staten skall reglera det i lag och otrohet är en sådan. Till att börja med kan man ju fundera på hur otrohet definieras: Fullbordat samlag, oralsex, smekningar eller bara att vara kär i en utomstående och ständigt vilja vara tillsammans med denna/-e så att det går ut över den egna relationen?

Nej, jag finner otrohet vara ett uselt svek mot partnern men det skall inte kriminaliseras.

• Anonym (T)

Det tycker jag verkligen inte. Jag var (nästan) otrogen och det är något av det bästa som hänt mig, eftersom jag då insåg att det finns ett liv efter äktenskapet. Var rejält hjärntvättad av en narcissist och hade normaliserat hans beteende. Ragget öppnade verkligen mina ögon. Ångrar att jag inte låg med honom när jag fick chansen, han hade nog varit riktigt bra. 

• Anonym (M)

Ett narcissistiskt förslag baserat på narcissistiska tankegångar skulle jag säga

• Xenia
    Lynx123 skrev 2025-02-15 06:59:43 följande:

Förr i tiden var alla relationer utanför äktenskapet illegala och det fanns tre kategorier: lönskaläge, enkelt hor och dubbelt hor. På det sista, ibland även det tredje, kunde man få dödsstraff.

Idag har staten inte en sådan inställning till oss i Sverige längre - tack och lov. Vi får reda ut våra relationer själva, så länge vi inte utövar misshandel och liknande.

Otrohet är skitjobbigt, men det är inte misshandel. Om personen sprider en könssjukdom så kan hen bli straffad för det, men annars är det en privatsak på samma sätt som om någon ljuger för en eller avslöjar en hemlighet för andra som man anförtrott denne. Själv skulle jag inte vilja att staten gick in och styrde i mitt privatliv och är glad att jag lever i ett land där jag slipper det.

Ja, ska man gå tillbaka till 1700-talet och tidigare så ska det vara konsekvent. Det lindrigaste sexual-brottet var "otidigt sängelag", dvs att ett trolovat par hade haft sex före äktenskapet, vilket avslöjades genom att första barnet föddes "för tidigt".  Paret straffades med böter.

Varje gång man ingår en romantisk/erotisk relation så riskerar man att det tar slut eller att man blir bedragen. Sånt är livet och det får man komma över. Kommer man inte över det på flera år misstänker jag att man har ett osynligt handikapp eller personlighetsstörning eller bara är ovanligt känslig. Då borde man kontakta en terapeut eller låta göra en utredning. Att gå tillbaka i tiden till när kyrkan och staten var ett är ingen lösning.

Nu har normerna ändrats. Det ses inte längre som önskvärt att man lever i celibat tills man gifter sig och sedan är trogna varandra livet ut. Tvärtom anses det normala vara att man lever ut sin sexualitet  som singel. Ju mer erfarenhet, desto bättre blir man i sängen. Och då finns det förstås större risk för att man tänder på någon annan och blir otrogen. Är det inte omkring hälften av alla äktenskap som slutar i skilsmässa? Fast alla tror väl att just de ska hålla ihop.
  • klyban
    Anonym (Angel) skrev 2025-02-15 01:14:25 följande:
    Bör vara brottsligt att vara otrogen

Det är brottsligt för någon att ta sig in i juveler butiken och sno den största ädelstenen. I det här läget så är det ju faktiskt ingen som har blivit skadad utan endast materiella saker som finns försäkringar på. Men det är fängelsestraff på det. 

Men om en människa beter sig narcissistiskt så påverkar det minst 1 om inte flera i sin närhet. Ja, man kan försöka skylla på att personen lider av en sjukdom. Men då undrar jag varför de ens får gå lösa i samhället för? 

En narcissist kan råka fälla någon så att den tar sitt liv. Dennes liv slås i spillror och den kanske redan är i utsatt läge som ex att den är ensam utöver sin partner. Men när partnern då utöver sin narcissism och är otrogen så har den automatiskt erkänt att den totalt fullkomligt struntar i sin partners mående, sociala situation samt utsatthet. Och på det så försöker man rättfärdiga otroheten genom att skuldbelägga den andre eller så har man tappat det totalt och anser att den förtjänar det. Vilket visar på en ren och skär illvilja och ett uppvisande om att man faktiskt inte känner någon som helst ånger inför att ha rubbat någon annan individs existentiella tillvaro.

Det saknar en respekthets barriär här. Och efter vad man faktiskt läse om hur folk behandlar sina partners och försvarar sitt avgrundsdjupa svek genom att ytterligare spä på med förtal och skitsnack och kanske t om lögner om personen borde helt klart vara straffbart då det faktiskt skadar minst en annan psykiskt. 

Och har man t om njutit av att medvetet såra sin partner så borde det vara livstids fängelse då lösningen är så enkel, genom att faktiskt göra slut.

Ja, klart personen kan bli påverkad av det med. Men ingen ska behöva tvingas till att vara i en tillvaro som den inte trivs i. Men det berättigar samtidigt inte någonstans att otrohet skulle vara "oskyldigt" samt accepterat.

Saker går alltid att ersätta, men en människa går inte att göra det.

Och tror du på allvar att du har bestämmande rätt enbart för att du tror dig känna personen så har man fel. Bara för att ni inte är funktionella tillsammans så betyder det inte att din partner inte hade varit det med någon annan. 

Men klart narcissismen får en att känna sig likgiltig inför att såra sin partner i grunden medans partnern liksom du själv anser om dig själv, hade fungerat bättre ihop med någon annan.

Det är dags att kriminalisera otrohet!

Haha, vad tror du detta är, medeltiden och alla har inte heller hobbyn religion och en hel del är polygama också.

Sicket skämtförslag, kanske du ska flytta till Mellanöstern istället eller annat land där de har dessa lagar Solig

Vi upplysta vi äger inte andra människors sexualitet, och de för göra precis vad de vill med den så länge det är under samförstånd.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Fiona M

Nej, det är faktiskt helt orimligt att det skulle kriminaliseras.

Däremot borde vården få mer pengar för att hantera psykisk ohälsa, det skulle komma öven de bedragna till del.

Svar på tråden Bör vara brottsligt att vara otrogen