• Anonym (TS)

    Elever med diabetes assistent

    Precis börjat arbeta på en ny skola och blir lite frågande till att alla bara med diabetes på skolan har varsin assistent så är med dom hela dagarna. 

    Inget fel med det, men elever som får kraftiga utbrott, spottar, sliter av andra barn stora hårtussar, kastar stolar på andra barn och personal m.m dessa får på skolgården dela på en lärare per 50 elever. 


    I klassrummet är lärare själva med 26-27 barn.

    Säger inte att barn med diabetes inte ska få stöd och hjälp. Men hur har man prioriterat detta? Det har aldrig hänt något tidigare med dessa elever. Är det försvarbart att ha en assistent per elev med diabetes, medan barn som har omfattande beteendeproblem inte får någon resurs alls? 

  • Svar på tråden Elever med diabetes assistent
  • mammatill6
    Anonym (TS) skrev 2025-02-16 20:40:07 följande:
    Självklart ska inte barn med diabetes lämnas i sticket. Men att enbart ha resurser till detta och sedan är allt annat kaos och det finns inte en krona för att prioritera ens en ordentligt anställd specialpedagog som kan göra kartläggningar eller liknande, vi har någon som kommer ibland några timmar. Vi har en årskurs 3 där inga elever kan läsa i stort sätt för att det är fullständig kaos i deras klassrum, med elever som skriker, kastar stolar m.m 

    Det är ohållbart, personal med utbildning blir sjukskrivna pga den hårda belastningen. Så jag vill inte ställa grupper mot varandra, men något måste man ju göra. 
    Fast du ställer ju ändå grupper mot varandra då du ändå anser det är knas att resurser läggs på diabetes barn. Ett barn med diabetes som inte är under kontroll kan dö på några minuter utan uppsikt på blodsockret.
  • EpicF
    GGN skrev 2025-02-16 21:13:04 följande:
    Fattar inte varför dessa barn inte går på särskolor...
    Varför skulle de automatisk gå i särskola? 

    Man har inte automatisk IF bara för att man har en npf-diagnos. 
  • EpicF
    mammatill6 skrev 2025-02-17 09:52:22 följande:
    Båda grupper behöver resurs. Men självklart är de oerhört viktigt att ha koll på diabetes. 
    Och dessa grupper kan inte jämföras eller sättas emot varandra som ta gjorde. 
  • EpicF
    Anonym (olika) skrev 2025-02-17 09:52:43 följande:
    Några olika anledningar:

    Barnen med diabetes kan dö om de inte sköter sjukdomen som de ska.
    Och barnen med diabetes finns ofta i socioekonomiskt starka familjer som är vana att ställa krav.
    Barnen med diabetes har en sjukdom som erkänns som en sjukdom och således behöver medicinsk vård och stöd.

    Barnen som är utåtagerande dör inte av sitt beteende.
    Barnen som är utåtagerande ses inte som sjukan, utan som ouppfostrade och jobbiga. De skyfflas undan och så lite som möjligt läggs på dem.
    De barnen kommer oftare från socioekonomiskt svagare familjer, som inte vet att kräva eller få vad de kräver.

    Barnen som är utåtagerande ses som störiga och onda, barn med diabetes är vanliga snälla barn som fått en sjukdom. 
    Det har faktiskt inget att göra med diabetes, då diabetes är en sjukdom som drabbar människor i alla samhällsgrupper. 

    Och inte heller npf har att göra med samgällsgrupper. 

    Många föräldrar med npf-barn kämpar med näbbar och klor för att deras barn ska få de det har rätt till med stöd och hjälp. 
  • Anonym (faster)
    Anonym (olika) skrev 2025-02-17 09:52:43 följande:
    Några olika anledningar:

    Barnen med diabetes kan dö om de inte sköter sjukdomen som de ska.
    Och barnen med diabetes finns ofta i socioekonomiskt starka familjer som är vana att ställa krav.
    Barnen med diabetes har en sjukdom som erkänns som en sjukdom och således behöver medicinsk vård och stöd.

    Barnen som är utåtagerande dör inte av sitt beteende.
    Barnen som är utåtagerande ses inte som sjukan, utan som ouppfostrade och jobbiga. De skyfflas undan och så lite som möjligt läggs på dem.
    De barnen kommer oftare från socioekonomiskt svagare familjer, som inte vet att kräva eller få vad de kräver.

    Barnen som är utåtagerande ses som störiga och onda, barn med diabetes är vanliga snälla barn som fått en sjukdom. 
    Ok, det där får stå för dig, det har inget med verkligheten att göra.

    Det är väl ingen som ser npf-barn som onda, det är ett handikapp bland andra.
    EpicF skrev 2025-02-17 09:58:56 följande:
    Varför skulle de automatisk gå i särskola? 

    Man har inte automatisk IF bara för att man har en npf-diagnos. 
    Vad man menar är att man inte tycker att barn med npf av en svårare grad bör gå i samma klass eller skola som barn utan dessa problem. Det går inte att komma ifrån att det blev väldigt betungande för lärare när man bestämde att dessa barn ska gå i vanliga klasser och få resurser, som ofta har uteblivit. Istället för att låta dem gå i en egen klass eller skola där de kan blomstra och få det stöd de behöver. Allt handlar förstås om att spara pengar. 
  • EpicF
    mammatill6 skrev 2025-02-17 09:54:02 följande:
    Särskolor är för barn med IF. Resursskolor till barn med NPF finns inte så det räcker på långa vägar. För det finns en idé om att alla ska inkluderas i den vanliga skolan
    Och det är strålande idé, men då måste det finns resurs/assistent i klassen. 

    I min bonussons klass är det tre assistenter/resurser, som tar hand om honom och ett till barn med npf. 
  • EpicF
    Anonym (faster) skrev 2025-02-17 10:07:41 följande:
    Ok, det där får stå för dig, det har inget med verkligheten att göra.

    Det är väl ingen som ser npf-barn som onda, det är ett handikapp bland andra.
    EpicF skrev 2025-02-17 09:58:56 följande:
    Varför skulle de automatisk gå i särskola? 

    Man har inte automatisk IF bara för att man har en npf-diagnos. 
    Vad man menar är att man inte tycker att barn med npf av en svårare grad bör gå i samma klass eller skola som barn utan dessa problem. Det går inte att komma ifrån att det blev väldigt betungande för lärare när man bestämde att dessa barn ska gå i vanliga klasser och få resurser, som ofta har uteblivit. Istället för att låta dem gå i en egen klass eller skola där de kan blomstra och få det stöd de behöver. Allt handlar förstås om att spara pengar. 
    Har inte barnet IF i tillägg eller bara så har det inget att göra i en särskola. 

    Bara för att barnet har npf, innebär inte att denne också har if eller är ska placeras i särskola pga npf-svårighetsgrad. 

    Men man måste se till att det finns assistenter/resurser i klassen. 

    Personligen så anser jag att alla lågatadieklasser bör ha en assistent när elevantalet är över 25. 

    Självklart handlar allt om pengar. 
  • EpicF
    Anonym (faster) skrev 2025-02-17 10:07:41 följande:
    Ok, det där får stå för dig, det har inget med verkligheten att göra.

    Det är väl ingen som ser npf-barn som onda, det är ett handikapp bland andra.
    EpicF skrev 2025-02-17 09:58:56 följande:
    Varför skulle de automatisk gå i särskola? 

    Man har inte automatisk IF bara för att man har en npf-diagnos. 
    Vad man menar är att man inte tycker att barn med npf av en svårare grad bör gå i samma klass eller skola som barn utan dessa problem. Det går inte att komma ifrån att det blev väldigt betungande för lärare när man bestämde att dessa barn ska gå i vanliga klasser och få resurser, som ofta har uteblivit. Istället för att låta dem gå i en egen klass eller skola där de kan blomstra och få det stöd de behöver. Allt handlar förstås om att spara pengar. 
    Har inte barnet IF i tillägg eller bara så har det inget att göra i en särskola. 

    Bara för att barnet har npf, innebär inte att denne också har if eller är ska placeras i särskola pga npf-svårighetsgrad. 

    Men man måste se till att det finns assistenter/resurser i klassen. 

    Personligen så anser jag att alla lågatadieklasser bör ha en assistent när elevantalet är över 25. 

    Självklart handlar allt om pengar.
  • EpicF
    Anonym (faster) skrev 2025-02-17 10:07:41 följande:
    Ok, det där får stå för dig, det har inget med verkligheten att göra.

    Det är väl ingen som ser npf-barn som onda, det är ett handikapp bland andra.
    EpicF skrev 2025-02-17 09:58:56 följande:
    Varför skulle de automatisk gå i särskola? 

    Man har inte automatisk IF bara för att man har en npf-diagnos. 
    Vad man menar är att man inte tycker att barn med npf av en svårare grad bör gå i samma klass eller skola som barn utan dessa problem. Det går inte att komma ifrån att det blev väldigt betungande för lärare när man bestämde att dessa barn ska gå i vanliga klasser och få resurser, som ofta har uteblivit. Istället för att låta dem gå i en egen klass eller skola där de kan blomstra och få det stöd de behöver. Allt handlar förstås om att spara pengar. 
    Har inte barnet IF i tillägg eller bara så har det inget att göra i en särskola. 

    Bara för att barnet har npf, innebär inte att denne också har if eller är ska placeras i särskola pga npf-svårighetsgrad. 

    Men man måste se till att det finns assistenter/resurser i klassen. 

    Personligen så anser jag att alla lågatadieklasser bör ha en assistent när elevantalet är över 25. 

    Självklart handlar allt om pengar.
  • Anonym (Te)
    Anonym (Ui) skrev 2025-02-16 10:48:09 följande:

    Beror väl på ålder på barnen kanske, och de behöver absolut inte vara med barnen en längre period om det inte är väldigt svår diabetes. En närstående fick diabetes som åttaåring och hade med sig en förälder i skolan ett par veckor, sen skötte han allt själv. Det har i perioder varit svår diabetes. 


    Men precis! Är dagens barn mindre kapabla kanske?
Svar på tråden Elever med diabetes assistent