• Anonym (TS)

Elever med diabetes assistent

Precis börjat arbeta på en ny skola och blir lite frågande till att alla bara med diabetes på skolan har varsin assistent så är med dom hela dagarna. 

Inget fel med det, men elever som får kraftiga utbrott, spottar, sliter av andra barn stora hårtussar, kastar stolar på andra barn och personal m.m dessa får på skolgården dela på en lärare per 50 elever. 

I klassrummet är lärare själva med 26-27 barn.

Säger inte att barn med diabetes inte ska få stöd och hjälp. Men hur har man prioriterat detta? Det har aldrig hänt något tidigare med dessa elever. Är det försvarbart att ha en assistent per elev med diabetes, medan barn som har omfattande beteendeproblem inte får någon resurs alls? 

• Svar på tråden Elever med diabetes assistent
  • Anonym (olika)
    Anonym (faster) skrev 2025-02-17 10:07:41 följande:
    Ok, det där får stå för dig, det har inget med verkligheten att göra.

Det är väl ingen som ser npf-barn som onda, det är ett handikapp bland andra.
    EpicF skrev 2025-02-17 09:58:56 följande:
    Varför skulle de automatisk gå i särskola? 

Man har inte automatisk IF bara för att man har en npf-diagnos. 
    Vad man menar är att man inte tycker att barn med npf av en svårare grad bör gå i samma klass eller skola som barn utan dessa problem. Det går inte att komma ifrån att det blev väldigt betungande för lärare när man bestämde att dessa barn ska gå i vanliga klasser och få resurser, som ofta har uteblivit. Istället för att låta dem gå i en egen klass eller skola där de kan blomstra och få det stöd de behöver. Allt handlar förstås om att spara pengar. 
    Det är många som har den uppfattningen om barn med NPF. Det finns fördomar om att det brister i uppfostran och allt möjligt. 
  • EpicF
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 10:33:37 följande:
    Men precis! Är dagens barn mindre kapabla kanske?
    Nej, men alla barn är olika. 

Jag har själv diabetes (och mina systrar). Vi hade assistent sedan dagis och upp till 5:an. 
  • Anonym (Te)
    EpicF skrev 2025-02-17 10:09:40 följande:
    Och det är strålande idé, men då måste det finns resurs/assistent i klassen. 

I min bonussons klass är det tre assistenter/resurser, som tar hand om honom och ett till barn med npf. 
    Jag tror att övriga elever skulle må bättre utan barn som är våldsamma eller väldigt utåtagerande.
    Behöver 2 elever 3 assistenter så borde de gå i specialskola.
    Bättre för alla, även de utåtagerande barnen.
  • Anonym (Te)
    EpicF skrev 2025-02-17 10:39:04 följande:
    Nej, men alla barn är olika. 

Jag har själv diabetes (och mina systrar). Vi hade assistent sedan dagis och upp till 5:an. 
    Ja, det kan förstås vara väldigt olika. Skulle gissa att dagens diabeteshjälpmedel är betydligt bättre än tidigare och hade du haft dem så hade du alldeles säkert klarat det själv mycket tidigare.
  • EpicF
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 20:07:25 följande:
    Jag tror att övriga elever skulle må bättre utan barn som är våldsamma eller väldigt utåtagerande.
    Behöver 2 elever 3 assistenter så borde de gå i specialskola.
    Bättre för alla, även de utåtagerande barnen.
    Ingen av de barnen är utåtagerande eller våldsamma mot andra barn, så någon specialskola behövs inte. 
  • EpicF
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 20:09:56 följande:
    Ja, det kan förstås vara väldigt olika. Skulle gissa att dagens diabeteshjälpmedel är betydligt bättre än tidigare och hade du haft dem så hade du alldeles säkert klarat det själv mycket tidigare.
    Men ja, dagens diabeteshjälpmedel är bättre nu än tidigare. 

Förmodligen, men knappast i mellanstadiet. 
  • EnFru

Mamma till två typ 1:or och ibland skulle man tro att det är två helt skilda sjukdomar de har, som natt och dag.
    En diabetiker kanske klarar sig bra utan hjälp och en annan gör det absolut inte, delvis pga olika personligheter men även pga att sjukdomen kan te sig helt olika från fall till fall.
    En låg eller hög diabetiker kan också kasta stolar i huvudet på andra, och inte ha en aning om vad eller varför den gjort så då blodsockret korrigerats. Ett bra blodsocker kan vara katastrof endast någon minut senare.

• FillippaFL
    EnFru skrev 2025-02-17 20:45:54 följande:

Mamma till två typ 1:or och ibland skulle man tro att det är två helt skilda sjukdomar de har, som natt och dag.
    En diabetiker kanske klarar sig bra utan hjälp och en annan gör det absolut inte, delvis pga olika personligheter men även pga att sjukdomen kan te sig helt olika från fall till fall.
    En låg eller hög diabetiker kan också kasta stolar i huvudet på andra, och inte ha en aning om vad eller varför den gjort så då blodsockret korrigerats. Ett bra blodsocker kan vara katastrof endast någon minut senare.

Precis så! Mycket svårare än många kan förstå Hjärta
  • Anonym (Te)
    EpicF skrev 2025-02-17 20:12:06 följande:
    Ingen av de barnen är utåtagerande eller våldsamma mot andra barn, så någon specialskola behövs inte. 
    Vad bra! Men det kanske har med assistenterna att göra?

Barn som är utåtagerande och slåss och sätter skräck i övriga elever borde inte gå tillsammans med dem. För allas skull.
    Tycker det är galet att sätta in barn med svårigheter i vanliga klasser pga kostnad men som med så mycket annat hävdar man att det är inkluderande när det enbart handlar om att man inte vill bekosta en mindre specialklass.
    Barn med autism tror jag nästan alltid skulle må bättre i mindre klass även om undantag förstås finns. Barn med adhd skulle kunna öka koncentrationen. De som får utbrott pga för mycket stimulans skulle även de må bättre i mindre klasser.

Du tror inte att barnen du nämner skulle ha trivts bättre i en mindre klass med fler lärare?
  • EpicF
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 20:53:47 följande:
    Vad bra! Men det kanske har med assistenterna att göra?
    Nej, det har aldrig varit utåtagerande eller våldsamma mot andra barn någonsin. 
    Du tror inte att barnen du nämner skulle ha trivts bättre i en mindre klass med fler lärare?

Nej, det skulle dem inte. Och ja, jag känner båda barnen väl och har gjort det i flera år. 
  • Anonym (Te)
    EpicF skrev 2025-02-17 21:47:13 följande:
    Nej, det har aldrig varit utåtagerande eller våldsamma mot andra barn någonsin. 

Nej, det skulle dem inte. Och ja, jag känner båda barnen väl och har gjort det i flera år. 
    Jättebra att det funkar för dem.
    Tyvärr finns det många barn som det inte alls fungerar så bra för i vanlig klass.
  • EpicF
    Anonym (Te) skrev 2025-02-17 22:07:10 följande:
    Jättebra att det funkar för dem.
    Tyvärr finns det många barn som det inte alls fungerar så bra för i vanlig klass.
    Nej, eftersom barn är olika. 
Svar på tråden Elever med diabetes assistent