Anonym (TS) skrev 2025-02-15 09:10:23 följande:
Elever med diabetes assistent
Precis börjat arbeta på en ny skola och blir lite frågande till att alla bara med diabetes på skolan har varsin assistent så är med dom hela dagarna.
Inget fel med det, men elever som får kraftiga utbrott, spottar, sliter av andra barn stora hårtussar, kastar stolar på andra barn och personal m.m dessa får på skolgården dela på en lärare per 50 elever.
I klassrummet är lärare själva med 26-27 barn.
Säger inte att barn med diabetes inte ska få stöd och hjälp. Men hur har man prioriterat detta? Det har aldrig hänt något tidigare med dessa elever. Är det försvarbart att ha en assistent per elev med diabetes, medan barn som har omfattande beteendeproblem inte får någon resurs alls?
Några olika anledningar:
Barnen med diabetes kan dö om de inte sköter sjukdomen som de ska.
Och barnen med diabetes finns ofta i socioekonomiskt starka familjer som är vana att ställa krav.
Barnen med diabetes har en sjukdom som erkänns som en sjukdom och således behöver medicinsk vård och stöd.
Barnen som är utåtagerande dör inte av sitt beteende.
Barnen som är utåtagerande ses inte som sjukan, utan som ouppfostrade och jobbiga. De skyfflas undan och så lite som möjligt läggs på dem.
De barnen kommer oftare från socioekonomiskt svagare familjer, som inte vet att kräva eller få vad de kräver.
Barnen som är utåtagerande ses som störiga och onda, barn med diabetes är vanliga snälla barn som fått en sjukdom.