• Anonym (Anonym)

Husköp, lån

Hej, jag och min kille vill köpa hus. Båda har fast inkomst. Min kille tjänar ca 40k och jag ca 26k. 

Vi har varit på banken och fått beviljat ett lånelöfte på 2,5 miljoner. Vi kunde fått mer men tyckte att detta var lagom för att förhoppningsvis få så mycket pengar över som möjligt. 

Men, jag är orolig. Jag har varit sjukskriven i olika omfattningar pga utmattning. När vi var på banken arbetade jag 75%. Idag är jag nere på 25%. Jag är rädd att det här kan ställa till med problem. Känner oro kring framtiden också, tex hur blir det om jag inte kan arbeta heltid, någonsin? 

Kommer vi klara av det ändå? Vi har aldrig tagit ett huslån och det känns läskigt. Jag förstår att det är omöjligt för er att veta. Vi ska prata med banken om det här. Men hur gör folk i ren allmänhet? Hur vågar man köpa hus överhuvudtaget? Tänk om man blir sjukskriven? Hur ska man då ha råd? Eller är det inräknat att man ska klara det, om man får lånet? 

• Svar på tråden Husköp, lån
  • Anonym (Cheri)
    Anonym (M) skrev 2025-02-18 09:05:12 följande:

Ni kan alltså spara 20 tkr per månad? 

På två år har ni fått ihop nästan en halv miljon till. Så varför inte vänta, då vet ni ju dessutom hur det blir med ditt arbete. 

För att hus man vill ha i rätt prisklass inte växer på träd, kanske?

Och priserna ska upp nu, om inte Trump och Putin sabbar hela världen.
  • Anonym (Anonym)

Vi nämnde att jag är sjukskriven mer och då sa hon stt lönelöftet inte gäller längre. Men hon nekade inte, utan hon sa bara att det kan bli mindre pengar över. 

Anonym (J) skrev 2025-02-18 16:22:55 följande:
    Kan ni inte hålla koll på era pengar, göra en budget, leta fram uppgifter kring ränta, amorteringar, boendekostnad kanske ni inte borde köpa hus

Det handlar mest om osäkerhet då det är vårt första hus. Vi kan ju inget om det här. Man lär sig. Sedan står ju inte ens en exakt summa på vad driftkostnaden är, elen var inte inräknad. Gillar inte att inte veta. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Stina) skrev 2025-02-18 16:05:57 följande:
    Jag skulle säga det precis, jag tror inte att det är jättesmart. Då är risken att de drar öronen åt sig.
    Ja jo, men är man inte skyldig att meddela eventuella ändringar? Och om de gör det så är det väl inte för att vara dumma? De vill väl också att man ska få pengar över och klara kostnaderna. 
  • Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2025-02-18 15:04:59 följande:

Kostar huset 2,4 eller blir lånet på 2,4?

Vad har du ut efter skatt idag, som sjukskriven?

Det låter inte som någon omöjlighet att få ihop, men däremot som att ni behöver skaffa er en lite tydligare bild över konsekvensen ekonomiskt.

Vårt lån på runt 2 miljoner kostar strax under 10000/mån i dagsläget (har varit uppe på mer senaste året). Med försäkring, vatten, värme osv hamnade kostnaden senaste månaden på 7500 i drift tror jag. är det kallare blir det dyrare, men sommaren billigare såklart. 

Huset kostar 2,4. Det är ett fint hus som ligger vid sjön, med egen brygga. Rena drömlaget och jag blir så ledsen för att jag kanske ställer till det. Hur ofta får man en sådan chans liksom. 

Jag får ut fjuttiga 14 000 kr efter skatt. Därav oron.

• Anonym (M)
    Anonym (Cheri) skrev 2025-02-18 20:07:04 följande:
    För att hus man vill ha i rätt prisklass inte växer på träd, kanske?

Och priserna ska upp nu, om inte Trump och Putin sabbar hela världen.
    Med hög arbetslöshet och stigande matpriser så lär inte priserna stiga nämnvärt. Objekten ligger ute länge på Hemnet. 
  • Anonym (Anonym)

Men även om jag ute hade varit sjukskriven så hade vi ju ändå behövt tänka  på hur det blir ifall någon är det och då hade ju situationen varit likadan ändå. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-02-18 21:33:15 följande:
    Med hög arbetslöshet och stigande matpriser så lär inte priserna stiga nämnvärt. Objekten ligger ute länge på Hemnet. 
    Nja, beror på vad för hus det är. husen blir sålda relativt fort här. Detta är ett fint hus vid sjön med egen brygga så tveksamt om det kommer vara ute länge.
  • Anonym (Anonym)

Så oerhört trist om det inte går. Känns som vi aldrig kommer hitta ett hus med bättre läge och så fint igen, någonsin.

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 21:30:14 följande:
    Ja jo, men är man inte skyldig att meddela eventuella ändringar? Och om de gör det så är det väl inte för att vara dumma? De vill väl också att man ska få pengar över och klara kostnaderna. 
    De kan vilja att ni skickar in lönespecar. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-02-18 21:35:23 följande:
    De kan vilja att ni skickar in lönespecar. 
    Okej nej det har det inte varit tal om. Hon har bara frågat om inkomst och det har räckt.
Svar på tråden Husköp, lån