• Anonym (Anonym)

Husköp, lån

Hej, jag och min kille vill köpa hus. Båda har fast inkomst. Min kille tjänar ca 40k och jag ca 26k. 

Vi har varit på banken och fått beviljat ett lånelöfte på 2,5 miljoner. Vi kunde fått mer men tyckte att detta var lagom för att förhoppningsvis få så mycket pengar över som möjligt. 

Men, jag är orolig. Jag har varit sjukskriven i olika omfattningar pga utmattning. När vi var på banken arbetade jag 75%. Idag är jag nere på 25%. Jag är rädd att det här kan ställa till med problem. Känner oro kring framtiden också, tex hur blir det om jag inte kan arbeta heltid, någonsin? 

Kommer vi klara av det ändå? Vi har aldrig tagit ett huslån och det känns läskigt. Jag förstår att det är omöjligt för er att veta. Vi ska prata med banken om det här. Men hur gör folk i ren allmänhet? Hur vågar man köpa hus överhuvudtaget? Tänk om man blir sjukskriven? Hur ska man då ha råd? Eller är det inräknat att man ska klara det, om man får lånet? 

• Svar på tråden Husköp, lån
  • Anonym (Anonym)
    AndreaBD skrev 2025-02-18 10:28:56 följande:

Jag tycker det låter som att ni kommer att klara det. Man har aldrig 100 % säkerhet. Allt möjligt KAN hända. Men oftast klarar man det ändå. Vad kan hända i värsta fall? Att ni måste sälja huset igen. Men jag tror att ni har bra chans att klara det. 

Hoppas verkligen :) Ska försöka räkna på allt och lite överdrivet så att man vet. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 10:38:17 följande:
    Hoppas verkligen :) Ska försöka räkna på allt och lite överdrivet så att man vet. 
    Det banken och andra säger är tumregler och schabloner. Ni måste räkna på er unika situation 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2025-02-18 10:48:39 följande:
    Det banken och andra säger är tumregler och schabloner. Ni måste räkna på er unika situation 
    Ja men det krävs ju att man vet hur man gör. Och det gör vi inte. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 11:10:23 följande:
    Men ni vet väl hur mkt räkningar ni har idag? Du skriver ju själv att ni har 20 tkr över varje månad. Då vet ni ju hur stora räkningar ni har idag.

Så spalta upp alla inkomster, sedan alla utgifter. 

Sedan får ni räkna på de som blir ändrade. T ex räntan, amortering, försäkring, uppvärmning osv. Ökade bilkostnader om ni flyttar. Avsättning till underhåll. 

Sedan ser ni vad som blir över. Vissa kostnader får man uppskatta, så ta hellre i för mkt än för lite. Tänk på att även ta med sådant som kläder, hobbys, utemat osv. Dvs som ni lever idag. 
  • Anonym (J)
    Ställ upp era utgifter idag, mat, kläder, bil, resor, hobby, sjukvård, abbonemang, annat.

Lägg till kostnaderna för kommande huset, ränta, amortering, drift, försäkring, underhåll. Utgå från prospektet

Klara ni det?
  • Jemp

Kostar huset 2,4 eller blir lånet på 2,4?

Vad har du ut efter skatt idag, som sjukskriven?

Det låter inte som någon omöjlighet att få ihop, men däremot som att ni behöver skaffa er en lite tydligare bild över konsekvensen ekonomiskt.

Vårt lån på runt 2 miljoner kostar strax under 10000/mån i dagsläget (har varit uppe på mer senaste året). Med försäkring, vatten, värme osv hamnade kostnaden senaste månaden på 7500 i drift tror jag. är det kallare blir det dyrare, men sommaren billigare såklart. 

• MammaTillDansband
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 10:11:42 följande:

Men vi ska ta upp frågan med henne om det kommer funka där en är Helt sjukskriven. Det behöver ju funka ändå.

Hoppas. Hoppas verkligen. 

Sen ska jag försöka räkna lite själv med era tips som nu gett nu i tråden. 

Jag är tveksam till om du verkligen ska ta upp det med er bankkontakt. I dessa bedrövliga tider har de strypt utlåningen kraftigt, och det är dumt att försätta sig i det läget där banken nekar lån. För det gör de gärna, om det är något som inte passar in i deras snäva mallar.

Räkna själva istället, för det är i slutänden er ekonomi det gäller.
    Om ni lånar 2,5 miljon, har 4% ränta (vilket är högre än ni borde få i dagsläget) och 3% i amortering (om ni lånar 85% och slår i skuldkvotstaket, vilket ni inte bör göra med nuvarande inkomst) är månadskostnaden för lånet cirka 14 600 kr, före ränteavdraget. Om det istället är 3,5% ränta och 2% amortering blir månadskostnaden cirka 11 500 kr, före ränteavdraget. Sedan tillkommer driftskostnader, men dem vet jag inget om. Seriöst, din sambo skulle kunna betala det. Själv. Om det skulle bli så illa så att du blir ståendes helt utan inkomst.
  • Anonym (Stina)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-18 15:24:34 följande:
    Jag är tveksam till om du verkligen ska ta upp det med er bankkontakt. I dessa bedrövliga tider har de strypt utlåningen kraftigt, och det är dumt att försätta sig i det läget där banken nekar lån. För det gör de gärna, om det är något som inte passar in i deras snäva mallar.

Räkna själva istället, för det är i slutänden er ekonomi det gäller.
    Om ni lånar 2,5 miljon, har 4% ränta (vilket är högre än ni borde få i dagsläget) och 3% i amortering (om ni lånar 85% och slår i skuldkvotstaket, vilket ni inte bör göra med nuvarande inkomst) är månadskostnaden för lånet cirka 14 600 kr, före ränteavdraget. Om det istället är 3,5% ränta och 2% amortering blir månadskostnaden cirka 11 500 kr, före ränteavdraget. Sedan tillkommer driftskostnader, men dem vet jag inget om. Seriöst, din sambo skulle kunna betala det. Själv. Om det skulle bli så illa så att du blir ståendes helt utan inkomst.
    Jag skulle säga det precis, jag tror inte att det är jättesmart. Då är risken att de drar öronen åt sig.
  • Anonym (J)
    Kan ni inte hålla koll på era pengar, göra en budget, leta fram uppgifter kring ränta, amorteringar, boendekostnad kanske ni inte borde köpa hus
  • Anonym (123)

Om jag får rätt svar gällande era inkomster från min AI-fråga så har ni om båda jobbar 100% ca 49 000 efter skatt och om båda är sjukskrivna 100% ca 39 000 efter skatt. 

Om räntan är 8% så kostar det 16 000 kronor i månaden att låna 2,4 miljoner (utan ränteavdrag och gissar att ni har handpenning också) + säg 5000 kronor i månaden för andra husrelaterade kostnader. 

Det innebär att ni om räntan går upp rejält samtidigt som ni båda är sjukskrivna så har ni 18 000 kronor att leva på efter att boendet är betalat. 

Med barn och under en längre period så kanske man vill ha mer pengar, men för en begränsad period eller utan barn så känns det inte som en speciellt tuff situation att hantera så länge man inte får för sig att skaffa dyra leasingbilar att betala också. 

Sedan så har man faktiskt alltid möjlighet att sälja sitt boende också om man hamnar i en långsiktigt jobbig situation 

Svar på tråden Husköp, lån