• Anonym (Anonym)

Husköp, lån

Hej, jag och min kille vill köpa hus. Båda har fast inkomst. Min kille tjänar ca 40k och jag ca 26k. 

Vi har varit på banken och fått beviljat ett lånelöfte på 2,5 miljoner. Vi kunde fått mer men tyckte att detta var lagom för att förhoppningsvis få så mycket pengar över som möjligt. 

Men, jag är orolig. Jag har varit sjukskriven i olika omfattningar pga utmattning. När vi var på banken arbetade jag 75%. Idag är jag nere på 25%. Jag är rädd att det här kan ställa till med problem. Känner oro kring framtiden också, tex hur blir det om jag inte kan arbeta heltid, någonsin? 

Kommer vi klara av det ändå? Vi har aldrig tagit ett huslån och det känns läskigt. Jag förstår att det är omöjligt för er att veta. Vi ska prata med banken om det här. Men hur gör folk i ren allmänhet? Hur vågar man köpa hus överhuvudtaget? Tänk om man blir sjukskriven? Hur ska man då ha råd? Eller är det inräknat att man ska klara det, om man får lånet? 

• Svar på tråden Husköp, lån
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:18:10 följande:

Det finns massor att renovera. Och man brukar väl buda ändå? 

OK, har ni pengar till det?
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:19:05 följande:

Vi har inte budat heller? Vart får du denna information ifrån om att det ska vara populärt och att vi budat redan? Har inte skrivit det någonstans 

Du skriver att husen säljs fort, att detta hus har ett otroligt läge med egen brygga, att det är bråttom, att du tror att det inte kommer ligga ute så länge. 

Då är det väl inte konstigt att anta att det är ett populärt hus.

Och pga detta trodde jag att ni redan lagt ett bud, eftersom ni fått lånelöfte. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 10:32:37 följande:
    Du skriver att husen säljs fort, att detta hus har ett otroligt läge med egen brygga, att det är bråttom, att du tror att det inte kommer ligga ute så länge. 

Då är det väl inte konstigt att anta att det är ett populärt hus.

Och pga detta trodde jag att ni redan lagt ett bud, eftersom ni fått lånelöfte. 

Jaha. Nej men sånt kan ju inte jag veta. Jag bara antog det. Men jag tänker inte känna panik över det ändå och ta några förhastade beslut. Vi håller på och räknar på det än och funderar tillsammans med banken. 

Nej, för vi vill inte bara härja på.

• MammaTillDansband
    Anonym (bankbank) skrev 2025-02-19 10:22:45 följande:
    Banken kan säga upp lånet om det har lämnats på felaktiga förutsättningar, t.ex. att man i låneansökan har uppgett att man jobbar heltid men detta inte stämmer! Och i det här fallet är det väldigt stor skillnad på heltid och 25 %. Så självklart ska TS vara ärlig.

Sen är det så klart möjligt att banken beviljar lån även utifrån att TS jobbar 25 % eller kanske inte alls.
    Nej, en bank säger inte upp ett befintligt lån för att låntagaren blir sjukskriven på 75% och bara kan jobba 25%.
    Däremot kan banken vägra att betala ut lånet vid tillträdet, trots att de gett lånelöfte tidigare, om det är något som förändras drastiskt. I det här fallet har TS fortfarande en tillsvidareanställning på 100%, även om hen är tillfälligt sjukskriven. Ingenting har förändrats drastiskt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (bankbank) skrev 2025-02-19 10:22:45 följande:
    Banken kan säga upp lånet om det har lämnats på felaktiga förutsättningar, t.ex. att man i låneansökan har uppgett att man jobbar heltid men detta inte stämmer! Och i det här fallet är det väldigt stor skillnad på heltid och 25 %. Så självklart ska TS vara ärlig.

Sen är det så klart möjligt att banken beviljar lån även utifrån att TS jobbar 25 % eller kanske inte alls.
    Vi fick lånet ändå om vi ville.
  • Anonym (Anonym)

Och vi har inte lämnat felaktiga uppgifter. Vi satt på möte med henne och pratade om det. Nu har vi kontaktat henne igen och sagt att jag är mer sjukskriven. Men det var okej ändå för henne.

• MammaTillDansband
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:38:05 följande:

Vi håller på och räknar på det än och funderar tillsammans med banken. 

Nej, för vi vill inte bara härja på.

Det är bra att ni räknar, men blanda inte in banken mer just nu! Människan som håller ert framtida bolån i sina händer ska inte ställas inför osäkerhet och beslutsångest, det får ni hantera hemma i köket.
    Det räcker att ni meddelar er bankkontakt när ni och säljaren kommit överens om pris och det börjar närma sig kontraktsskrivning, då brukar banken vilja se prospektet och göra en bedömning om de vill låna ut till just det objektet och till det priset.

Det är svåra tider för bostadsförsäljning nu, men det kan ändå vara så att ert drömhus är andras drömhus också, och då kanske det krävs att ni "härjar på" om ni ska kunna köpa.

Hur är det med er nuvarande bostadsrätt, måste ni ha den såld innan ni köper nytt, eller godkänner banken att ni har två bolån en period?
  • Anonym (Hm?)

Ta inte på er någ som ni eventuellt intr kommer klara av ekonomiskt i framtiden. Med dagens mat, el, osv priser kan ni hamna i en dålig sits. Gör budget och se om ni endast klarar er på din man/partner lön med hus o allt, gör ni det då är det väl bara köpa huset. 

Om du är sjukskriven för utmattning så är det inte du bara kan bli frisk i från, risken är stor att du blir heltids sjukskriven en väldigt lång tid. 

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:39:31 följande:

Och vi har inte lämnat felaktiga uppgifter. Vi satt på möte med henne och pratade om det. Nu har vi kontaktat henne igen och sagt att jag är mer sjukskriven. Men det var okej ändå för henne.

Hur mkt kan ni lägga i kontantinsats?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hm?) skrev 2025-02-19 10:50:40 följande:

Ta inte på er någ som ni eventuellt intr kommer klara av ekonomiskt i framtiden. Med dagens mat, el, osv priser kan ni hamna i en dålig sits. Gör budget och se om ni endast klarar er på din man/partner lön med hus o allt, gör ni det då är det väl bara köpa huset. 

Om du är sjukskriven för utmattning så är det inte du bara kan bli frisk i från, risken är stor att du blir heltids sjukskriven en väldigt lång tid. 

Detta tänker jag också på. Att vara sjukskriven för utmattning, köpa hus med snäv ekonomi som även har mkt renoveringsbehov, det låter inte om en höjdare, 
  • MammaTillDansband

Vi vet inte om huset har ett faktiskt renoveringsbehov, att taket läcker eller badrummet är en mögelhärd, det kan lika gärna vara så att TS och sambon villhöver renovera för att få huset lite finare, vilket är en helt annan sak.

• Anonym (N)

Tycker renoveringsbehovet avgör här. Om ni vet att ni måste renovera mycket inom kort tid och inte har en ordentlig buffert för det så är det väldigt osäkert att köpa med era nuvarande förutsättningar. 

Om huset däremot är fullt beboeligt i nuvarande skick och ni kan vänta med det mesta om det blir tajt så är det förmodligen ingen fara.

• Anonym (M)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-19 11:13:06 följande:

Vi vet inte om huset har ett faktiskt renoveringsbehov, att taket läcker eller badrummet är en mögelhärd, det kan lika gärna vara så att TS och sambon villhöver renovera för att få huset lite finare, vilket är en helt annan sak.

Så här skriver TS:

Vi vet också att vi kommer vilja renovera, iallafall det viktigaste först. 

• Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 11:31:26 följande:
    Så här skriver TS:

Vi vet också att vi kommer vilja renovera, iallafall det viktigaste först. 

I ett annat inlägg skriver hon:

Det finns massor att renovera
  • MammaTillDansband
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 11:33:01 följande:
    I ett annat inlägg skriver hon:

Det finns massor att renovera
    Det betyder inte att huset faktiskt behöver renoveras. TS har inte skrivit något om spruckna avloppsrör, mögel i källaren eller myror i väggarna. Det kan lika gärna vara fråga om fult kök, omodernt kakel i badrummet eller mossa på tegelpannorna på husets norrsida.

Du får gärna berätta mer, TS!
  • Anonym (bankbank)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-19 10:38:26 följande:
    Nej, en bank säger inte upp ett befintligt lån för att låntagaren blir sjukskriven på 75% och bara kan jobba 25%.
    Däremot kan banken vägra att betala ut lånet vid tillträdet, trots att de gett lånelöfte tidigare, om det är något som förändras drastiskt. I det här fallet har TS fortfarande en tillsvidareanställning på 100%, även om hen är tillfälligt sjukskriven. Ingenting har förändrats drastiskt.
    Om du läser inlägget ordentligt så ser du att den springande punkten är detta:

"Banken kan säga upp lånet om det har lämnats på felaktiga förutsättningar, t.ex. att man i låneansökan har uppgett att man jobbar heltid men detta inte stämmer!"

Att saker förändras över tid är en helt annan sak.
  • Anonym (M)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-19 11:39:30 följande:
    Det betyder inte att huset faktiskt behöver renoveras. TS har inte skrivit något om spruckna avloppsrör, mögel i källaren eller myror i väggarna. Det kan lika gärna vara fråga om fult kök, omodernt kakel i badrummet eller mossa på tegelpannorna på husets norrsida.

Du får gärna berätta mer, TS!
    Varför då ta upp det i en tråd om ekonomi?
  • Anonym (Kör)

Tror inte någon har nämnt detta i tråden tidigare, men TS, har ni läst besiktningsprotokollet för huset riktigt ordentligt? Och är fullt införstådda med vad allt det innebär? 

Kommer huset med friskrivningsklausul?

Har huset kommunalt vatten och avlopp eller enskilt? Hur är dessa utförda? Finns exempelvis en godkänd trekammarbrunn? 

Vilka olika uppvärmningslösningar finns i huset? Och hur gamla är dom?

Hur gammal är elen? och är den utförd av en fackman? 

Hur gamla är vitvarorna? Lever dessa på övertid och behöver bytas ut snart?

Hur gammalt är våtutrymmena och är dom utförda av fackman? 

Utöver att ta reda på allt detta måste ni ta dit en oberoende besiktningsman också som kan gå igenom precis ALLT från tak till källare INNAN ni lägger bud. Om ni upptäcker fel och brister som inte står i annonsen så kan ni få en chans att pruta. Ni vill inte köpa ert "drömhus" fyllt av dolda fel, mögel, radon osv.. 

Mitt förra inlägg tog inte hänsyn till dessa saker utan jag förutsatte att ni hade hittat ett "bra" hus. Men så behöver ju inte fallet vara. 

• MammaTillDansband
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 16:24:24 följande:
    Varför då ta upp det i en tråd om ekonomi?
    Jag utgår inte från att alla har samma syn på "renoveringsbehov" som jag har, det var därför jag ställde frågan till TS.

TS hade funderingar i trådstarten kring ekonomiska aspekter av lån och sjukskrivning.
Svar på tråden Husköp, lån