• Anonym (Anonym)

Husköp, lån

Hej, jag och min kille vill köpa hus. Båda har fast inkomst. Min kille tjänar ca 40k och jag ca 26k. 

Vi har varit på banken och fått beviljat ett lånelöfte på 2,5 miljoner. Vi kunde fått mer men tyckte att detta var lagom för att förhoppningsvis få så mycket pengar över som möjligt. 

Men, jag är orolig. Jag har varit sjukskriven i olika omfattningar pga utmattning. När vi var på banken arbetade jag 75%. Idag är jag nere på 25%. Jag är rädd att det här kan ställa till med problem. Känner oro kring framtiden också, tex hur blir det om jag inte kan arbeta heltid, någonsin? 

Kommer vi klara av det ändå? Vi har aldrig tagit ett huslån och det känns läskigt. Jag förstår att det är omöjligt för er att veta. Vi ska prata med banken om det här. Men hur gör folk i ren allmänhet? Hur vågar man köpa hus överhuvudtaget? Tänk om man blir sjukskriven? Hur ska man då ha råd? Eller är det inräknat att man ska klara det, om man får lånet? 

• Svar på tråden Husköp, lån
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 21:34:27 följande:
    Nja, beror på vad för hus det är. husen blir sålda relativt fort här. Detta är ett fint hus vid sjön med egen brygga så tveksamt om det kommer vara ute länge.
    Då kommer det kanske att gå upp i pris, om det är populärt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 09:58:07 följande:

Nja han tjänar ca 40 000 men får ut ca 30 000 efter skatt. Men det är riktigt bra ändå! Tack för tipsen. Ja det där med att binda räntan och elen har vi funderat på. Då sa vi just så att tänk om man binder den och så sjunker räntan? Men som du säger. Samtidigt blir det ju en trygghet. Man vet då förhoppningsvis lite mer vad man behöver lägga per månad.

Vi har sagt som det är till banken. De nekade inte oss lån ändå, trots att jag är sjukskriven nu. Det glädjer mig. 

Jag hoppas att vi dessutom kan få huset billigare. Då hade det ju också blivit en billigare kostnad varje månad. 

Hoppas, hoppas.

Varför då? Du skriver att husen där är populära, det går inte ihop med att man kan pruta. Är ni de enda som budat?

Hur mkt har ni i kontantinsats? 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 10:14:55 följande:
    Varför då? Du skriver att husen där är populära, det går inte ihop med att man kan pruta. Är ni de enda som budat?

Hur mkt har ni i kontantinsats? 
    Vart har jag påstått att det är populärt? 
  • Anonym (Anonym)

Det finns massor att renovera. Och man brukar väl buda ändå? 

• Anonym (Anonym)

Jag sa att läget är helt otroligt 

• Anonym (Anonym)

Vi har inte budat heller? Vart får du denna information ifrån om att det ska vara populärt och att vi budat redan? Har inte skrivit det någonstans 

• Anonym (Anonym)

Vi lägger inte bud innan vi vet om det går ihop sig. Jag har skrivit att vi håller på och rökar på det. Och att vi vill ha det. Längre än så har vi inte kommit än.

• Anonym (bankbank)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-18 15:24:34 följande:
    Jag är tveksam till om du verkligen ska ta upp det med er bankkontakt. I dessa bedrövliga tider har de strypt utlåningen kraftigt, och det är dumt att försätta sig i det läget där banken nekar lån. För det gör de gärna, om det är något som inte passar in i deras snäva mallar.

Räkna själva istället, för det är i slutänden er ekonomi det gäller.
    Om ni lånar 2,5 miljon, har 4% ränta (vilket är högre än ni borde få i dagsläget) och 3% i amortering (om ni lånar 85% och slår i skuldkvotstaket, vilket ni inte bör göra med nuvarande inkomst) är månadskostnaden för lånet cirka 14 600 kr, före ränteavdraget. Om det istället är 3,5% ränta och 2% amortering blir månadskostnaden cirka 11 500 kr, före ränteavdraget. Sedan tillkommer driftskostnader, men dem vet jag inget om. Seriöst, din sambo skulle kunna betala det. Själv. Om det skulle bli så illa så att du blir ståendes helt utan inkomst.
    Banken kan säga upp lånet om det har lämnats på felaktiga förutsättningar, t.ex. att man i låneansökan har uppgett att man jobbar heltid men detta inte stämmer! Och i det här fallet är det väldigt stor skillnad på heltid och 25 %. Så självklart ska TS vara ärlig.

Sen är det så klart möjligt att banken beviljar lån även utifrån att TS jobbar 25 % eller kanske inte alls.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:17:48 följande:
    Vart har jag påstått att det är populärt? 
    När du skriver så här, så tar jag för givet att du pratar om huset ni ska köpa. 

Nja, beror på vad för hus det är. husen blir sålda relativt fort här.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:18:10 följande:

Det finns massor att renovera. Och man brukar väl buda ändå? 

Klart man lägger ett bud. Har ni gjort det?
Svar på tråden Husköp, lån