• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2025-04-28 14:25:53 följande:
    Var Biden där? Varför? Det är kanske inte många som lade märke till honom. 

Zelenskys kläder var ju lite speciella. Såg ut som någon slags svart combat-kostym. Om han inte ska ha kostym medans kriget pågår utan istället något slags krigsklädsel, så var det väl konsekvent. Det var svart i alla fall. Och vem säger att man måste ha slips? Jag tolkade det som: Om man har slips så ska den vara svart. Men jag kan ha fel. 
    Biden och Jill satt flera rader bakåt. De är ju inte del av de viktiga idag, men som katolik kanske han var inbjuden.
  • flemens

Wow, sitter ni på allvar och diskuterar vilka kläder folk hade på sig? Eller handlar det om rättfärdig ironi över trump och vance imbecilla agerande?

• flemens

Jag har fortfarande inte fått svar från någon som ens promillevis visat förståelse till den paranoida fantasin om att NATO "inringar" ryssland för att senare anfalla och "förstöra ryssland med woke" eller vad nu konspirationsteorin om "inringning" handlar om. Alltså varför såna människor tror på denna konspirationsteori. Jag undrar varför? Har de inga egna tankar om hur det praktiskt skulle gå till mot en kärnvapennation? Eller handlar det om att man inte har en susning om vad krig handlar om? Vad det krävs för resurser och konsensus?

Jag har inte ställt frågan bara här utan på andra ställen där jag stött på någon som helst förståelse till varför en konspirationsteoretiker som putin startade kriget mot Ukraina. Så jag ställer den igen i förhoppningen att få åtminstone lite förståelse till hur kopplingarna i hjärnan hos denna sortens människor fungerar.

• flemens

Noterar att en har gett tummen ner för mitt inlägg. Hur kommer det sig att du inte bemöter det jag säger? Saknar du den intellektuella förmågan eller vad? Om du anser att jag har fel, varför kan du inte argumentera för det? Visar ju bara på hur rätt jag har i min åsikt. Det finns inga relevanta argument emot. Annars skulle väl du ha intelligens nog att komma med motargument?

• Tyra myra

Har noterat att USA / Trump verkar förutsätta att Ukraina ska avstå från territorium för att en fred ska erhållas.

Detta innebär att man ger Putin/Ryssland frikort att påbörja anfallskrig mot sina grannar och tillskansa sig större och större territorium.

Vad tror ni detta kommer kommer att leda till, på sikt ?

• Mentat
    Tyra myra skrev 2025-04-30 17:51:06 följande:

Har noterat att USA / Trump verkar förutsätta att Ukraina ska avstå från territorium för att en fred ska erhållas.

Detta innebär att man ger Putin/Ryssland frikort att påbörja anfallskrig mot sina grannar och tillskansa sig större och större territorium.

Det blir ett frikort för Kina att invadera Taiwan.
    Sedan kan ju Ryssland ge sig på Kazakhstan, där finns en rätt stor ryskspråkig minoritet och det är mycket svårare att skick hjälp dit än till Ukraina.
  • Mentat
    flemens skrev 2025-04-30 15:18:11 följande:

Jag har fortfarande inte fått svar från någon som ens promillevis visat förståelse till den paranoida fantasin om att NATO "inringar" ryssland för att senare anfalla och "förstöra ryssland med woke" eller vad nu konspirationsteorin om "inringning" handlar om. Alltså varför såna människor tror på denna konspirationsteori. Jag undrar varför? Har de inga egna tankar om hur det praktiskt skulle gå till mot en kärnvapennation? Eller handlar det om att man inte har en susning om vad krig handlar om? Vad det krävs för resurser och konsensus?

Jag har inte ställt frågan bara här utan på andra ställen där jag stött på någon som helst förståelse till varför en konspirationsteoretiker som putin startade kriget mot Ukraina. Så jag ställer den igen i förhoppningen att få åtminstone lite förståelse till hur kopplingarna i hjärnan hos denna sortens människor fungerar.

Det är enbart en ursäkt. De enda som kan ha någon invändning mot att en defensiv allians utvidgas är de med offensiva ambitioner.
  • flemens

Naturligtvis kommer ryssen att se det som ett frikort, samma frikort de fått genom historien med dess ständiga krig och invasioner av grannländerna. Genom att stödja Ukraina så har vi chansen att sätta stopp för rysslands imperalistiska ambitioner (putin-karaktären är bara ett symptom på folkets vilja). ryssen förstår bara maktens språk, ryssen måste piskas till underkastelse helt enkelt, precis som vi gjorde med det gamla Tyskland. Se bara vad som skedde med Tyskland efter att det lärt sig veta hut.
  • Tow2Mater

Om inte Zelensky går med på det kommer det innebära stora exra utgifter för europa för att stödja honom. Europa kommer få plocka upp den del USA inte vill betala längre.
  • Tyra myra
    Tow2Mater skrev 2025-04-30 20:52:22 följande:
    Om inte Zelensky går med på det kommer det innebära stora exra utgifter för europa för att stödja honom. Europa kommer få plocka upp den del USA inte vill betala längre.
    Att Europa får gå in i USA:s ställe kommer vi nog aldrig ifrån.  Men troligen kommer Ryssen då att ge sig på Europa på ett eller annat sätt. 

Att det kostar är självklart men vi har inget val om vi vill ha ett självständigt, Demokratiskt Europa kvar
Svar på tråden Fred i Ukraina