• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2025-03-24 10:23:03 följande:
    Jag är ingen expert på handel, men jag vet att det inköparen som betalar tull-avgifterna. Om jag köper något från t.ex. Kina så får jag betala tull. Och inom EU betalar man inte det. Så, om Trump lägger på tull så är det amerikanerna som köper sakerna som betalar tullen. Visst, försäljaren kan ju då känna sig tvungen att sänka priset för att det annars inte kommer att finnas intresse av varorna. Visserligen. Men det kan de inte alltid göra.

Och självklart har inte EU grundats för att jävlas med USA. Det är inget konstigt med att man börjar skapa avtal med sina grannländer. Men det är förstås ett typiskt exempel på att Trump ser sig själv och sitt land som centrum i världen. Övriga länder räknas inte. 
    Men dessa tullar börjar ju inte med Trump. EU har länge haft tullar på amerikanska varor. Dvs den som importerar till EU betalar tullen och lägger den på försäljningspriset inom EU med följd att amerikanska varorna blir dyrare än inhemska, och säljer mindre.
  • Cheers
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 14:36:20 följande:
    Men dessa tullar börjar ju inte med Trump. EU har länge haft tullar på amerikanska varor. Dvs den som importerar till EU betalar tullen och lägger den på försäljningspriset inom EU med följd att amerikanska varorna blir dyrare än inhemska, och säljer mindre.
    Trumps tullar lär ju i vart fall inte skapa fred i Ukraina. Läs trådstarten.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 14:36:20 följande:
    Poängen är: Det har alltid funnits tullar. Redan på 1800-talet har det funnits tullar. Jag är inte säker på detaljerna när man går ännu längre tillbaka, men jag tror det fanns redan på medeltiden. Och då inte mellan kontinenter utan även mellan städer. Det är ju inget nytt. 

Så, självklart kan Trump också införa tullar. Men då ska han inte låtsas att det är något konstigt som bara Europa har. OCH han måste tänka på hur det påverkar USAs ekonomi. Det är ju inte säkert att det bara är positivt. 
  • Tow2Mater
    Cheers skrev 2025-03-24 15:41:19 följande:
    Trumps tullar lär ju i vart fall inte skapa fred i Ukraina. Läs trådstarten.
    Kanske inte, men de som skrev #1100 och #1112 måste korrigeras med påpekanden att det handlade om just handelstullar. Annars är det bara desinformation.
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2025-03-24 15:56:39 följande:
    Poängen är: Det har alltid funnits tullar. Redan på 1800-talet har det funnits tullar. Jag är inte säker på detaljerna när man går ännu längre tillbaka, men jag tror det fanns redan på medeltiden. Och då inte mellan kontinenter utan även mellan städer. Det är ju inget nytt. 

Så, självklart kan Trump också införa tullar. Men då ska han inte låtsas att det är något konstigt som bara Europa har. OCH han måste tänka på hur det påverkar USAs ekonomi. Det är ju inte säkert att det bara är positivt. 
    Det tror jag inte jag har läst att han sagt heller.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 17:02:20 följande:
    Det tror jag inte jag har läst att han sagt heller.
    Han får det definitivt att låta så. Han verkar själv tro det. Han sa ju att EU hade grundats för att djävlas med USA. Det är paranoid. 
  • Anonym (jury)

Trump utser sin golfpolare, en advokat från fastighetsbranschen, som USAs sändebud som skall fixa fred med Putin. Samt i Gaza.

Och låter en instabil icke-amerikansk civilperson med tvivelaktiga lojaliteter bli briefad om USAs planläggning omkring ett eventuellt krig med Kina.

Verkar onekligen inte så seriöst när ett land styrs på det sättet.

• nattuw
    Cheers skrev 2025-03-23 14:29:07 följande:
    Europa var fullt beredda att stoppa Putin när USA var med på båten. Nu när Trump har gått över till fiendelägret blir det svårare för  Europa ensamt.
    Europa var fullt beredd att låta USA lösa problemet. Tyvärr är det nya styret i USA inte intresserad av lösa ett problem som de anser vara Europas ansvar. Så även om det inte är en tröst för Ukrainarna så har Europas ledare till slut tvingats inse att de har ett eget ansvar för sin säkerhet.
  • nattuw
    Cheers skrev 2025-03-23 15:58:12 följande:
    Jodå, fast jag tror att det också handlar om en bredare strategi där ledstjärnan är America first som innebär att USA inte ska engagera sig överhuvud taget i utländska problem och konflikter annat än om det gynnar USA.
    En amerikansk president som sätter USA först. Vilken skräll. En "vi var naiva" på Europanivå och alla gick från "NATO och USA skall rädda oss från den stora stygga Ryssen" till "USA är vår fiende" över en natt.
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-03-24 21:37:53 följande:
    Europa var fullt beredd att låta USA lösa problemet. Tyvärr är det nya styret i USA inte intresserad av lösa ett problem som de anser vara Europas ansvar. Så även om det inte är en tröst för Ukrainarna så har Europas ledare till slut tvingats inse att de har ett eget ansvar för sin säkerhet.
    USA löste aldrig några problem. USA har alltid skapat problem. Det finns nog inte många länder i världen där USA inte varit inblandat antingen genom krig eller genom att byta regeringar. 
Svar på tråden Fred i Ukraina