• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 12:59:21 följande:

Europa vill nu också ha Ukrainas metaller.

The European Union offered its own agreement on "critical materials" to Ukraine on Monday

"Twenty-one of the 30 critical materials Europe needs can be provided by Ukraine in a win-win partnership," Séjourné said

www.politico.eu/article/critical-minerals-rare-earths-deal-eu-not-donald-trump/

Det var ju bra. Om Europa bildar ett avtal så kan det skapa ett förhandlingsbart kort med usa. Det ger Ukraina påtryckningsmedel mot usa.

Smart
  • TvillingmammaVästgöte
    Rataxes skrev 2025-02-25 07:02:37 följande:
    Jag har alltid stått på USA's sida och stöttat dem.

Det är slut med det nu.
    Bli inte för känslomässiga nu. 
    Tills dess att Sverige har ett eget fullgott försvar bör vi vara goda allierade till USA. 
    Jag litar inte ett dugg på fransmän och tyskar, de kommer aldrig att försvara Sverige. Tänk på Pandemin, då lade Frankrike beslag på alla munskydd som vårt svenska Mölnlycke tillverkat i Frankrike. Frankrike och Tyskland prioriterar alltid sig själva till 110%. 

De som kan tänkas hjälpa till med Sveriges försvar är UK och USA. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-25 13:31:48 följande:
    Det var ju bra. Om Europa bildar ett avtal så kan det skapa ett förhandlingsbart kort med usa. Det ger Ukraina påtryckningsmedel mot usa.

Smart
    Ar det bättre europa vill roffa åt sig metallar än att usa vill gora det?
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 13:41:48 följande:
    Tills dess att Sverige har ett eget fullgott försvar bör vi vara goda allierade till USA. 
    Jag litar inte ett dugg på fransmän och tyskar, de kommer aldrig att försvara Sverige. Tänk på Pandemin, då lade Frankrike beslag på alla munskydd som vårt svenska Mölnlycke tillverkat i Frankrike. Frankrike och Tyskland prioriterar alltid sig själva till 110%. 

Om fransmän och tyskar ens kommer kunna enas om något. Kanske bilden av en gemensam fiende i USA kan fora dem samman, men jag tvivlar.
  • Rataxes
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 13:42:09 följande:
    Det är ett helt annat avtal med andra villkor än det fläskapelsinen försökte tvinga fram.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Tow2Mater
    Rataxes skrev 2025-02-25 13:56:33 följande:
    Det är ett helt annat avtal med andra villkor än det fläskapelsinen försökte tvinga fram.
    Villkoren förhandlas om.
  • Rataxes
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 13:41:48 följande:

Jag menar inte att vi ska bli fientligt inställda till USA, men vi kan inte förlita oss lika mycket på den här administrationen som de tidigare.
    Nu är ju fläskapelsinen 78 år eller något sånt, allt kan hända under de närmaste 4 åren som gör att han blir utbytt.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Xenia
    Rataxes skrev 2025-02-25 13:58:50 följande:
    Jag menar inte att vi ska bli fientligt inställda till USA, men vi kan inte förlita oss lika mycket på den här administrationen som de tidigare.
    Nu är ju fläskapelsinen 78 år eller något sånt, allt kan hända under de närmaste 4 åren som gör att han blir utbytt.
    Då tar ju J.D. Vance över, tror inte han blir bättre.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 13:42:09 följande:
    Det är ju smart. Usa (och Ryssland) förstår att de behöver ha Europa i tankarna också.
Svar på tråden Fred i Ukraina