• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (Steve)

Det är ganska festligt att Putin uttryckte sig innan valet med att han helst såg Biden gå ut som segrare.

Han kan ju inte säga Trump. Då blir det för uppenbart.

• Anonym (Trötter)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 13:41:48 följande:
    Bli inte för känslomässiga nu. 
    Tills dess att Sverige har ett eget fullgott försvar bör vi vara goda allierade till USA. 
    Jag litar inte ett dugg på fransmän och tyskar, de kommer aldrig att försvara Sverige. Tänk på Pandemin, då lade Frankrike beslag på alla munskydd som vårt svenska Mölnlycke tillverkat i Frankrike. Frankrike och Tyskland prioriterar alltid sig själva till 110%. 

De som kan tänkas hjälpa till med Sveriges försvar är UK och USA. 
    Om USA tappat intresset för att hjälpa Ukraina som ändå har en möjlighet att göra motstånd så har jag svårt att tro att de kommer att lyfta ett finger för Sverige.

NATO i all ära men vi får se hur det projektet artar sig.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-25 16:54:17 följande:
    Om USA tappat intresset för att hjälpa Ukraina som ändå har en möjlighet att göra motstånd så har jag svårt att tro att de kommer att lyfta ett finger för Sverige.

NATO i all ära men vi får se hur det projektet artar sig.
    USA har ett mycket större intresse av att hjälpa Sverige än Ukraina, 
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 18:26:37 följande:
    USA har ett mycket större intresse av att hjälpa Sverige än Ukraina, 
    Inte om Trumps mål är att bli Putins bästa polare.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 12:59:21 följande:

Europa vill nu också ha Ukrainas metaller.

The European Union offered its own agreement on "critical materials" to Ukraine on Monday

"Twenty-one of the 30 critical materials Europe needs can be provided by Ukraine in a win-win partnership," Séjourné said

www.politico.eu/article/critical-minerals-rare-earths-deal-eu-not-donald-trump/

Inget anmärkningsvärt i detta.

Det viktiga är vad man erbjuder i utbyte. Ukraina vill ha säkerhetsgarantier och USA erbjuder ingenting annat än att Ryssland och USA ska få vad de vill ha.
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2025-02-25 00:02:13 följande:
    Så vad vinner Ukraina på det? Fred?
    I det sammanhanget Zelenskyj uttalade detta tror jag det handlade om EU-medlemskap och NATO-medlemskap, kanske mer. Typ "Jag kan lämna min post om Ukraina får åtminstone ett av dessa."
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 13:41:48 följande:
    Bli inte för känslomässiga nu. 
    Tills dess att Sverige har ett eget fullgott försvar bör vi vara goda allierade till USA. 
    Jag litar inte ett dugg på fransmän och tyskar, de kommer aldrig att försvara Sverige. Tänk på Pandemin, då lade Frankrike beslag på alla munskydd som vårt svenska Mölnlycke tillverkat i Frankrike. Frankrike och Tyskland prioriterar alltid sig själva till 110%. 

De som kan tänkas hjälpa till med Sveriges försvar är UK och USA. 
    Det är svårt att komma undan sina förpliktelser med ett NATO-medlemskap och Frankrike har inte visat sig vilja komma undan när det väl gäller.
  • Rataxes

Svenska freds: Ryssland måste också vinna något

Hur dumma saker kan man säga utan att bli idiotförklarad?

Freds och miljörörelserna har alltid styrts från moskoviterna.

Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2025-02-26 06:39:17 följande:

Svenska freds: Ryssland måste också vinna något

Hur dumma saker kan man säga utan att bli idiotförklarad?

Freds och miljörörelserna har alltid styrts från moskoviterna.

Det är välkänt att freds- och nedrustningsivrare i Europa har fått bidrag från Ryssland.
  • Tom Araya

Nu när det är på G med mineralavtal mellan Ukraina och USA som förhoppningsvis skulle kunna leda till bättre fredsvillkor med Ryssland, så kommer nu ett nytt utspel från ryskt håll; "-köp av oss istället", utvunnet från rysk mark och i framtiden även ryskokuperad mark i Ukraina.

Kommer det här att påverka Ukrainas möjligheter att få till ett för dem acceptabelt fredsavtal?

USA kan köpa ukrainska mineraler ? av Ryssland

Putin: USA kan köpa ukrainska mineraler av oss

Putin offers Russian and Ukrainian rare minerals to US

Putin says Russia is open to economic cooperation with US on rare earth minerals | Fox News

Svar på tråden Fred i Ukraina