• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-16 16:24:01 följande:

10 000 soldater, Finland bidrar men inte Sverige?

Storbritanniens Keir Starmer och allierade ledare gjorde på lördagens toppmöte upp planer på en västerländsk fredbevarande styrka på 10?000 soldater, som kan skickas till Ukraina vid ett avtal om fred eller vapenvila.

omni.se/uppgifter-10000-soldater-kan-skickas-till-ukraina/a/vg1yJm

Finland will "definitely" be part of the coalition, the country's foreign minister said on 12 March.

news.sky.com/story/what-is-a-coalition-of-the-willing-and-which-countries-could-send-peacekeeping-troops-to-ukraine-13320663

Bidrar till vad?

Ingen har fattat några beslut om en sådan styrka och även om så hade gjorts så vägrar Ryssland att acceptera den på Ukrainsk mark.

Jag tror vi behöver komma lite närmare en lösning tillräckligt fungerande för att potentiellt bestämmas, innan du ser några erbjudanden om antal soldater från Sverige och flera andra länder.

Men det är bra signalpolitik från Finland att gå att med detta, det ger jag dem.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-16 17:23:08 följande:
    ??

Tror du att det Trumps och Musks nedskärningar inom USAID som gör att relationen mellan USA och deras tidigare samarbetsländer Kanadea, Mexico och europeiska länder försämrats?

Det är mycket som är relevant för de försämrade realtionerna som du inte väljer att ta upp?  Trumps närmanden till sin favoritdiktator Putin, ensidiga handelshinder, hot om att annektera delar av europeiska länder, stöd till antidemokratiska rörelser.

och då kommer du med USAID Tomte
    Klart att mottagare av gratis pengar utan förbehåll som de kan spendera på vad de vill eller stoppa i sina giriga fickor kan bibehålla goda relationer, från mottagarens håll. Men det är inget självändamål från givarhåll - att köpa mottagarnas gillande. Nog är nog.

Jag addresserade just USAID eftersom det var exakt vad du pratade om i ditt inlägg, anser du det konstigt??

Sverige kan väl skicka lite SWEDAID till USA - och ges det i rätt storleksordning kommer relationerna garanterat bli bättre från amerikanskt håll. Säg till andra NATO länder att om de bidragit med vad de skulle gjort för åratal sedan skulle relationen antagligen nu sett helt annorlunda ut nu!
    Och förbered för att ge upp till 5% av bnp, kravet kommer nog snart.
  • Padirac

Då förstod du inte kontexten och vad jag skrev i mitt inlägg - det är inget att vara ledsen för , det är helt säkert inte ditt fel

nattuw skrev 2025-03-15 12:52:31 följande:
    Det är konsekvenserna för Europa som intresserar mig.

Att straffa det amerikanska folket för att de valt "fel" president är inget som jag är intresserad av.
    Padirac skrev 2025-03-15 13:20:49 följande:
    Finns det folk som du tycker det inte är 'intressant att straffa' för att de valt 'fel' politiska makthavare?

Europeer, ryssar, iranier, palestinier, ukrainare... 
    nattuw skrev 2025-03-16 15:03:46 följande:
    Tycker du att folket i demokratier skall bestraffas för att de "röstat fel"?

Padirac skrev 2025-03-16 16:51:50 följande:
    Den industialiserade och postindustriella delen av världen har länge gett bistånd till befolkningar i nöd, till stater och till organisationer som bidrar till demokrati, fri- och rättigheter och välstånd.

Jag ser inget fel i internationellt bistånd till behvande, även en del andra ondgör sig över att staten ger bort 'andras' pengar.  Trump, MAGA och alternativhögern hör väl till de senare liksom en del deltagare i trådarna här på FL.

Att USAs folk får lida för Trumps ensida nyttotänkande med 'america first' är någonting som hälften av deas rörstberättigade som röstade valt själva och de behöver ta sitt anavar vid kommande val. 

Om det blir omfattande svält så är jag säker på att den internatonella gemensaken kommer att i första hand ställa krav på regeringsduglighet och omfördelning av nationella resurser tillsammans med bistånd. 

Som du ser handlade det om ett ev stöd eller bistånd till USA eller andra länder där folket har valt 'fel' representanter/makthavare.

USAID ger iofs bistånd till befolkningen i USA, det är väl Trumps våta dröm att dra undan stöd till de som inte röstat eller röstar på honom.

Det är fullt möjligt att USA kör sig själva i botten och kan komma att behöva europeisk och svensk hjälp om Trump får fortsätta uppfylla Putins mål, men jag är tveksam till att Trumps regim kommer att tillåta externa parter ge stöd till USAs befolkning, han vill hellre invadera och annektera grannländerna och ta emot personligt ekonomiskt och politiskat stöd från Ryssland låter det som.
    Tow2Mater skrev 2025-03-16 21:43:50 följande:
    Klart att mottagare av gratis pengar utan förbehåll som de kan spendera på vad de vill eller stoppa i sina giriga fickor kan bibehålla goda relationer, från mottagarens håll. Men det är inget självändamål från givarhåll - att köpa mottagarnas gillande. Nog är nog.

Jag addresserade just USAID eftersom det var exakt vad du pratade om i ditt inlägg, anser du det konstigt??

Sverige kan väl skicka lite SWEDAID till USA - och ges det i rätt storleksordning kommer relationerna garanterat bli bättre från amerikanskt håll. Säg till andra NATO länder att om de bidragit med vad de skulle gjort för åratal sedan skulle relationen antagligen nu sett helt annorlunda ut nu!
    Och förbered för att ge upp till 5% av bnp, kravet kommer nog snart.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-16 19:13:23 följande:
    Bidrar till vad?

Ingen har fattat några beslut om en sådan styrka och även om så hade gjorts så vägrar Ryssland att acceptera den på Ukrainsk mark.

Jag tror vi behöver komma lite närmare en lösning tillräckligt fungerande för att potentiellt bestämmas, innan du ser några erbjudanden om antal soldater från Sverige och flera andra länder.

Men det är bra signalpolitik från Finland att gå att med detta, det ger jag dem.
    T ex lova var del av koalitionen som planeras med soldater?

Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson säger i studion att det är viktigt att Sverige tar en aktiv roll och kliver fram på ?sättet som vi har sett att Danmark och Finland har gjort?.

? Vi är ändå det största landet i Norden, säger Andersson i SVT Agenda.

omni.se/andersson-sverige-borde-kliva-fram-vi-ar-storst/a/vg1G9p
  • Tukt
    Tom Araya skrev 2025-03-16 19:13:23 följande:
    Bidrar till vad?

Den kallas väl allmänt för "Starmerstyrkan" där 30 länder sagt att de ska gå i hop och vakta gränsen. En del av länderna har också sagt att de kommer att göra det även utan Rysslands godkännande.
  • Tow2Mater

Trump och Putin ska prata imorgon tisdag. Får se om de kan komma fram till något.

Enligt Trump ska de bland annat prata om territorium och kraftverk

• Tom Araya
    Putin Finally BETRAYS Trump

Trump?s gamble on Putin just backfired?big time. After weeks of believing he had Russia on board for a Ukraine ceasefire, Trump was blindsided. Putin didn?t just say no?he humiliated Trump with a total rejection of peace talks. Now, the war is set to escalate, and Trump is scrambling. Why did Putin turn on him? What does this mean for Ukraine? And what happens next?

• Tom Araya

För att förstå Putin och dagens Ryssland måste man studera dels Putins bakgrund som underrättelseagent och den ryska politiska historien sedan Sovjetunionens fall.

En betydande komponent i detta finns i den ryska filosofen Alexander Dugin.

Alexander Dugin - Metapedia

Aleksandr Dugin ? Wikipedia

Aleksandr Dugin | SvD

Who is Alexander Dugin? Overview of His Political Philosophy

Att förstå Ryssland | Kryssa Håkan Larsson

Putin?s Geopolitical Revolution - Alexander Dugin

Svar på tråden Fred i Ukraina