• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-14 17:18:41 följande:
    Ja, det skulle blivit ett krig mellan Ryssland och USA, så viktigt är inte Ukraina för USA. Ukraina är inte heller med i Nato. 
    Jag vill nog hävda att det faktum att Ryssland är en kärnvapenmakt är det avgörande i huvudsak.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2025-03-14 17:42:37 följande:
    Jag vill nog hävda att det faktum att Ryssland är en kärnvapenmakt är det avgörande i huvudsak.
    Absolut, det är en kärnvapenmakt, det är en stormakt. Det är inte att jämföra med Hamas. 

Men USA påstår att de kommer att försvara Taiwan, trots att Kina är en kärnvapenmakt. 
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-14 18:45:44 följande:
    Absolut, det är en kärnvapenmakt, det är en stormakt. Det är inte att jämföra med Hamas. 

Men USA påstår att de kommer att försvara Taiwan, trots att Kina är en kärnvapenmakt. 
    Nej, USA kommer inte att försöka stå emot Kina militärt för att försvara Taiwan. Trump kommer att protestera lite, införa sanktioner, kanske någon form av militärt stöd  sim Taiwan har nytta av, men mer än så blir det inte.
  • Tom Araya
    'Obvious things' Trump can do to put 'more pressure' on Putin: Fmr. U.S. Amb. to Russia

Ukrainian President Zelenskyy says Russia's conditions for a ceasefire deal show it wants the war to continue. NBC News chief foreign correspondent Richard Engel reports from Ukraine. Former U.S. Ambassador to Russia Michael McFaul joins Alex Witt to provide more insight on the conflict.

• Anonym (jury)
    The Manchurian Candidate verkar ha petat den ende på den amerikanska sidan som hade någon slags traditionell diplomatisk eller säkerhetspolitisk kompetens. Nu består laget bara av Trump själv omgiven av maga-pajasar som skall konfronteras med det gamla KGB-gänget som trots allt vet hur man spelar spelet. 
  • Anonym (jury)

Nu påstår Trump att hans vallöfte om att få slut på Ukraina kriget inom 24 timmar var 'sarkastiskt' menat. Konstigt sätt att använda ordet sarkastisk, för vem skulle han i så fall vara sarkastisk emot om inte dom egna anhängarna? 

• nattuw
    Tom Araya skrev 2025-03-10 21:38:59 följande:
    Fred i UkrainaRätt på alla punkter. 

Dock verkar din slutsats vara att det är Europas fel att relationen mellan Europa och USA försämras, det håller jag inte med om.

Trump går Putin till mötes och därför försämrar relationen till Europa, så det är dubbelt gynnande av Putins sak från Trumps håll.
    Min poäng är att folk borde vara försiktig och inte låta sig dras med av falska profeter som bara är intresserad av att splittra samhället.

Min slutsats är att europeiska politiker borde uppföra sig som politiker och inte komma med barnsliga utspel som grumlar relationerna till USA. För om fyra år (eller tidigare) har USA en ny president och då kanske Europa behöver USA:s kärnvapenparaply och hjälp med underrättelseverksamhet.

Kritik mot förd politik är en sak men det ensidiga hatet mot Trump är bara korkat.
  • Padirac
    nattuw skrev 2025-03-15 11:48:22 följande:
    Min poäng är att folk borde vara försiktig och inte låta sig dras med av falska profeter som bara är intresserad av att splittra samhället.

Min slutsats är att europeiska politiker borde uppföra sig som politiker och inte komma med barnsliga utspel som grumlar relationerna till USA. För om fyra år (eller tidigare) har USA en ny president och då kanske Europa behöver USA:s kärnvapenparaply och hjälp med underrättelseverksamhet.

Kritik mot förd politik är en sak men det ensidiga hatet mot Trump är bara korkat.
    Du menar att Trumps ensidiga hat mot europeiska demokratier är korkat, inte bara för att AfD och andra alt right och far right inte kommer att få makten i Europa utan också för att hans USA måste behålla de goda relationerna efter att Trump och MAGA förlorat makten om 4 år?
Svar på tråden Fred i Ukraina