• Anonym (Megatrött)

Lämnad i nyköpt hus

Vi blev sambo. Jag och mitt barn gav upp vår trygghet i vår lilla lägenhet och köpte hus med denna man (ihop i 1 år). 

Jag och mitt barn packade ihop alla våra saker och flyttade, hela vårt liv. Han hade bara med sig sina kläder och en data. 

Vi möttes av motgångar i huset (oväntade renoveringar, mycket städning krävdes mm.) Jag pendlade mellan hopp och förtvivlan. Detta var ju ett stort köp. Blev ofta arg och ledsen. Jag upptäckte att jag var gravid. Så i mörkret fanns ett litet ljus. 

Av all stress och sorg så fick jag missfall. Våra tjafs fortsatte. Jag sa till honom att vi måste ta oss igenom denna tuffa period. Men han lämnade oss. 

Jag blev sjuk i inflammation. Missfallet gör så ont, fysiskt och mentalt, jag är stressad över ekonomin, huset är i en enda röra, mitt barn är otryggt, jag har tagit stora lån och förstört min kreditvärdighet för att köpa detta hus med honom. Men han valde att göra slut och gå. 

• Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus
  • Anonym (W)
    Anonym (Lilli) skrev 2025-02-23 23:07:47 följande:
    Hur kan man bara skriva så här till någon som är i en svår situation? Vad hjälper det? 
    Men det är ju sant. I en sån här situation kan man inte stanna upp och deppa, man måste vara aktiv och börja handla - sälja huset är prio 1. 

Man får deppa senare, det har TS inte tid med nu. 

Han var en skitstövel, javisst! Men det är lite konstigt att inte ens ha en enda möbel att ta med sig till ett hus? Det är en person som antagligen inte ens har haft ett eget hem. En sån person ska man vara väldigt försiktig med såvida man inte är 20 år gammal förstås. 

Det viktigaste just nu är att sälja huset och flytta till något som man har råd med, hem till mamma och pappa ett tag om man så måste. Att hamna i ekonomisk knipa tar många år att rätta till.  
  • Anonym (Tekla)
    Anonym (Megatrött) skrev 2025-02-22 22:08:59 följande:
    Lämnad i nyköpt hus

Vi blev sambo. Jag och mitt barn gav upp vår trygghet i vår lilla lägenhet och köpte hus med denna man (ihop i 1 år). 

Jag och mitt barn packade ihop alla våra saker och flyttade, hela vårt liv. Han hade bara med sig sina kläder och en data. 

Vi möttes av motgångar i huset (oväntade renoveringar, mycket städning krävdes mm.) Jag pendlade mellan hopp och förtvivlan. Detta var ju ett stort köp. Blev ofta arg och ledsen. Jag upptäckte att jag var gravid. Så i mörkret fanns ett litet ljus. 

Av all stress och sorg så fick jag missfall. Våra tjafs fortsatte. Jag sa till honom att vi måste ta oss igenom denna tuffa period. Men han lämnade oss. 

Jag blev sjuk i inflammation. Missfallet gör så ont, fysiskt och mentalt, jag är stressad över ekonomin, huset är i en enda röra, mitt barn är otryggt, jag har tagit stora lån och förstört min kreditvärdighet för att köpa detta hus med honom. Men han valde att göra slut och gå. 

Du och ditt barn gav upp tryggheten och köpte hus med honom? Det var väl ändå du som valde att göra de här sakerna, som köpte det här huset tillsammans med honom. Barnet hade väl inget att säga till om?

Att släppa allt efter ett år ihop känns väldigt naivt, men det verkar dessvärre ganska vanligt. 

• Tyra myra

Ibland kan andra människors beskrivning av sin olycka vara nyttigt för oss andra att ta del av. 

Ts beskriver på ett mycket bra sätt farorna med att kasta sig in i relationer. göra gemensamma investeringar och skaffa barn, innan man är mogna för det.  Man behöver se det bästa och det sämsta hos varandra innan man ger sig i kast med sådana projekt.

Jag är inte så säker på att det bara är en tragedi för Ts, det har nog varit jobbigt för dem båda. De klarade helt enkelt inte av situationen.  Att utse en syndabock till detta är onödigt.  De har båda sig själva att skylla och deras tanklöshet påverkar ett oskyldigt barn. 

Ansvaret för sina barn måste alltid gå före. 

Hoppas att ni lärdom av TS misstag

• Anonym (Lotta)
    Anonym (Betty) skrev 2025-02-25 11:14:27 följande:
    Precis alldeles nyss kan det inte ha varit. De har hunnit renovera, haft massor av motgångar, hon har haft psykiska problem, blivit med barn och fått missfall och det hade hänt en hel massa av saker i huset så det kan ju intr varot igår de flyttade ihop.

Jag förstår att det är.tufft för ts. Jag är inte helt känslokall. Jag förstår bars inte retoriken att "han har lämnat mig och mitt barn, jag som förlorat min kreditvärdighet pengar honom, sagt upp min hyreslägenhet för honom" etc. Det vore nämligen konstigt att stanna hos någon pga dennes kreditvärdighet tex. Hade ts velat det själv? Att snubben stannade för barnets och kreditvörihhetens skull?

Det är ts själv som tabbar sig och inte haft en plan b. Man kan inte förlita sig på en kille. Se hur det gick. Man kanske tex skulle ha hyrt ut lgh i andrahand. 
    Nja, köper man ett hus så har man ett ansvar, i alla fall ekonomiskt. Så att bara sticka och lämna TS ensam med ett gemensamt hus är inte ansvarigt och naturligtvis inte ok. 

Visst har TS varit naiv och godtrogen, men hans beteende är värre tycker jag. Han har inte bara lämnat TS, som du skriver. Han har lämnat sitt hus, och överlåtit ansvaret på TS. Det är inte försvarbart. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-02-25 12:30:23 följande:
    Nja, köper man ett hus så har man ett ansvar, i alla fall ekonomiskt. Så att bara sticka och lämna TS ensam med ett gemensamt hus är inte ansvarigt och naturligtvis inte ok. 

Visst har TS varit naiv och godtrogen, men hans beteende är värre tycker jag. Han har inte bara lämnat TS, som du skriver. Han har lämnat sitt hus, och överlåtit ansvaret på TS. Det är inte försvarbart. 
    Nja det beror jo så klart på vad man lämnats med. Har hon lämnats med räkningarna är det inte ok. Men det har hon inte skrivit vad jag sett. Så det är inget vi vet nåt om.

Har hon lämnats med renoveringar? De gissar jag att de pausar om de ska separera och sälja. Finns inget om det som framkommer. Känns ju dumt om hon fortsätter med det på egen hand. Tror inte det är nåt han kräver. 

Så det är väl städningen han lämnat henne med men å andra sidan är det bara hon och sonen som stökar ner. 

I övrigt är det väl ganska vanligt att man inte bor ihop under separationen. Finns många som fixar med annat boende under tiden. Inte alla som är vänner och kan bo under samma tak under skilsmässa. Det är inte ett dugg konstigt eller spektakulärt med det. Så att på så sätt är det inte märkligt om han lämnat huset rent kroppsligt. 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Betty) skrev 2025-02-25 12:47:12 följande:
    Nja det beror jo så klart på vad man lämnats med. Har hon lämnats med räkningarna är det inte ok. Men det har hon inte skrivit vad jag sett. Så det är inget vi vet nåt om.

Har hon lämnats med renoveringar? De gissar jag att de pausar om de ska separera och sälja. Finns inget om det som framkommer. Känns ju dumt om hon fortsätter med det på egen hand. Tror inte det är nåt han kräver. 

Så det är väl städningen han lämnat henne med men å andra sidan är det bara hon och sonen som stökar ner. 

I övrigt är det väl ganska vanligt att man inte bor ihop under separationen. Finns många som fixar med annat boende under tiden. Inte alla som är vänner och kan bo under samma tak under skilsmässa. Det är inte ett dugg konstigt eller spektakulärt med det. Så att på så sätt är det inte märkligt om han lämnat huset rent kroppsligt. 
    Jo, de flesta bor nog ihop under separationen, de har ingen lägenhet som de bara kan flytta in i. I alla fall om de har barn. 

Ja, vi tycker olika där, jag tycker han borde tagit mer ansvar. Kanske färdigställt vissa renoveringar t ex för att lättare kunna sälja huset. Att bara lämna huset i kaos är inte att ta ansvar. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-02-25 13:14:29 följande:
    Jo, de flesta bor nog ihop under separationen, de har ingen lägenhet som de bara kan flytta in i. I alla fall om de har barn. 

Ja, vi tycker olika där, jag tycker han borde tagit mer ansvar. Kanske färdigställt vissa renoveringar t ex för att lättare kunna sälja huset. Att bara lämna huset i kaos är inte att ta ansvar. 
    Vad gör TS då? Hon renoverar ju inte heller längre, hon är ju jättetrött. Så ska han göra mer än TS?
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (m) skrev 2025-02-25 14:07:25 följande:
    Vad gör TS då? Hon renoverar ju inte heller längre, hon är ju jättetrött. Så ska han göra mer än TS?
    Ja, det tycker jag, eftersom det är hans hus också. TS skriver ju att hon varit sjuk/fortfarande är sjuk. 

Att bara sticka och lämna allt till TS är inte juste, tycker jag. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-02-25 14:21:22 följande:
    Ja, det tycker jag, eftersom det är hans hus också. TS skriver ju att hon varit sjuk/fortfarande är sjuk. 

Att bara sticka och lämna allt till TS är inte juste, tycker jag. 
    Ingen av oss vet vad han har för förutsättningar eller mående, om du nu anser att det är ett giltigt skäl för att låta bli ansvar. Vad gör TS mer än honom? Bara att uppehålla sig i ett hus är väl inte att ta ansvar
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (m) skrev 2025-02-25 14:32:07 följande:
    Ingen av oss vet vad han har för förutsättningar eller mående, om du nu anser att det är ett giltigt skäl för att låta bli ansvar. Vad gör TS mer än honom? Bara att uppehålla sig i ett hus är väl inte att ta ansvar
    Det blir väl TS som ska lägga ut huset till försäljning, städa upp och göra det någorlunda säljbart.

Men du tycker alltså det är ok att bara sticka ifrån ett hus man äger? 
Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus