• Anonym (Megatrött)

Lämnad i nyköpt hus

Vi blev sambo. Jag och mitt barn gav upp vår trygghet i vår lilla lägenhet och köpte hus med denna man (ihop i 1 år). 

Jag och mitt barn packade ihop alla våra saker och flyttade, hela vårt liv. Han hade bara med sig sina kläder och en data. 

Vi möttes av motgångar i huset (oväntade renoveringar, mycket städning krävdes mm.) Jag pendlade mellan hopp och förtvivlan. Detta var ju ett stort köp. Blev ofta arg och ledsen. Jag upptäckte att jag var gravid. Så i mörkret fanns ett litet ljus. 

Av all stress och sorg så fick jag missfall. Våra tjafs fortsatte. Jag sa till honom att vi måste ta oss igenom denna tuffa period. Men han lämnade oss. 

Jag blev sjuk i inflammation. Missfallet gör så ont, fysiskt och mentalt, jag är stressad över ekonomin, huset är i en enda röra, mitt barn är otryggt, jag har tagit stora lån och förstört min kreditvärdighet för att köpa detta hus med honom. Men han valde att göra slut och gå. 

• Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Allie) skrev 2025-03-02 15:26:20 följande:
    Att köra sin ekonomi i botten kan vara att kasta in alla sina sparpengar i husköpet, så att man har en lite för liten buffert. Men har man ändå två löner att ta av, så brukar man ju kunna klara en tuff period. Men det har Ts inte längre. 

Banken räknar m med att lönerna (2 stycken) ska räcka till att betala huskostnaden plus allt annat. Dessutom ska de båda tillsammans klara en räntehöjning från nuvarande till 7-8 %. 

Alla har inte konsumtionslån för diverse prylar. 
    Hon beskriver det som att ekonomin var körd i botten pga husköpet. Alltså innan han stack. Alltså skulle det nog inte ha köpt hus. 

Meningen är ju att båda ska betala tills de säljer (jag han kanske inte är vettig att fatta det men tanken är så så i alla fall) och då är det ju två löner som ska täcka allt runt huset precis som banken räknat med.

Hon körde ekonomin i botte i och med husköpet. Att de har haft två löner som hittills delat på allt har alltså intr hjälpt. Om hon har det så himla tufft ekonomiskt trots att de hittills delat på allt så ja, då jag det ju varit nåt märkligt med uträkningarna innan köpet. 

Det är ju bara om hon ev hade velat köpa ut som det skulle bli andra förutsättningar men det är ju upp till henne. 

Eventuell sparbuffert hon gått in med i husköpet får hon väl förhoppningsvis tillbaks vid en försäljning. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Allie) skrev 2025-03-02 15:00:52 följande:
    Javisst, men han räknar nog kallt med att hon inte vill ha en betalningsanmärknimg och därför betalar alltihop.
    Eller också tycker han att hon ska betsäala eftersom hon bor där. Men det var han som lämnade, hon har aldig bett om att bo själv. Hon har aldrig räknat med att klara hela huset själv.
    Nej de verkade inte ha råd att bo där båda två heller. 

Ja på den här punkten hoppas jag verkligen att hon står på sig och inte ger med sig. Han ska betala hälften oavsett om ham bor där eller ej. Vill han att en försäljning ska gå snabbt får ham hjälpa till med den också. Jag tycker som sagt att han ska dra in hans föräldrar och hota med att hon helt enkelt inte tänker stå för huset själv tills det är sålt.  De vill nog inte att sonen ska få betlningsnmärknkng så då kanske de får lite eld i baken med att hjälpa till att betala eller hålla koll på sonen att han betalar. (Eftseom han nu var deras lilla gosse som ej vuxit upp enligt ts). 
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Allie) skrev 2025-03-02 07:28:59 följande:
    Men det TS gjort är helt nornalt! Hon träffar någon som hon förälskar sig i. Han och hon vill flytta ihop, så de köper ett hus efter ett år tillsammans. Problem uppstår i situatonen när de har flyttat in och TS får missfall, och mannen lämnar huset.

Om mannen alltid har varit hygglig mot hennes son, finns det väl ingen anledning att inte pröva att flytta ihop? 

Tyvärr verkar han inte vilja betala de gemensamma lånen. Man är gemensat ansvarig för lånen på huset inför banken, så betalar inte mannen,  så måste TS betala allt.  Annars får hon betalningsanmärkningar. Det här vet säkert mannen om, han beter sig riktigt dåligt. 

Jag kan vwrkligen föramstå att hon är ledsen och förvirrad. 
    Små problem med huset konmer då att kännas helt övermäktiga. 
    Ja, jag skrev ju att jag tycker att han är en skitstövel. Men jag tycker inte ts gjort bra val nej. Hon har handlat naivt, förhastat och oansvarigt. Det förändrar inte att jag inte tycker synd om henne och barnet i den nuvarande situationen för det gör jag. Jag tycker inte att man ska rusa in och köpa hus med någon man varit ihop med i ett år och aldrig testat att dela vardag med. Har man barn måste man vara extra försiktig med hastiga och stora beslut. Barnet ska komma först. Man kan börja med att bo hos den ena, hyra ut den andres lägenhet, bygga upp förhållandet och lära känna varann på djupare nivå. Men jag tycker inte man behöver hacka på ts om hur hon borde gjort för det är förbi och nu behöver hon komma på fötter med sitt barn. Hade mannen varit äkta och "mansmaterial" hade det inte slutat såhär. Hon fick en ful fisk helt enkelt. Hemskt. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Megatrött) skrev 2025-03-01 22:52:08 följande:

Han lämnade mig och åkte tillbaka till sin stad och bor hos sina föräldrar. Nu i efterhand ser jag att han har haft plan B hela tiden, att om saker skiter sig så har han magasinerat sina möbler/inredning hos sina föräldrar. Förstod inte varför han så gärna ville behålla allt gammal.. Jag hade ju nya möbler och komplett till hela huset. Han vägrade ta med sin mer än lite kläder och en data när vi flyttade ihop.

Ja, nu i efterhand så inser jag att detta bara var lite ?på skoj? för honom. Medan vi gick in helhjärtat. Körde min ekonomi i botten för att kunna låna och köpa huset. Flyttade alla mina möbler till huset, många av möblerna tog skada. Oavsett så var det mina möbler vi använde och slet under tiden vi var sambo. 

Vi hann vara sambo i 2 månader. Redan första månaden (efter att min lägenhet blev uppsagd) började han ge signaler på att han var trött på läget. Läget: jag blev sjuk, blev gravid, vi fick nycklarna till huset och möttes av att huset var i ganska dåligt skick och vi var alltså också nysambos. Han har hela sitt liv blivit söndercurlad av sina föräldrar i lilla byn han växte upp i och klarade inte av pressen i storstan. Han är alltså 30+. 

I andra månaden som sambos blev jag lämnad 1 gång i veckan i huset. Flyttlådor överallt, ingenstans att sova, inplastade möbler, missfall, sjuk, en son att ta hand om, inga pengar kvar och ett hus som behövde städas, renoveras här och var (inget stort men många småprojekt). 

Han skrev från jobbet och ville ha sina kläder och data för det var slut skrev han. Han fick allt och nu vill han och hans föräldrar att jag ska skynda på att sälja huset. 

Ingen har bett honom att ta ansvar och skärpa sig. Han lämnade oss i ett mörker. Som att drunkna. 

Jag gjorde fel som litade blint på honom men har man ett gott hjärta så tror man tyvärr att alla andra har det. Speciellt när man också är en ärlig människa. 

Jag borde inte ha sagt upp min lägenhet, bara hyrt ut den. Men oavsett, att flytta alla sina saker, ett helt liv i kartonger är också svårt. Nu står jag och min son här.

Denna månad tog han och betalde hälften av allt gemensamt. Men jag fick jaga honom och jag sov inte på två nätter av oro.. 

Hur gör jag till nästa månad? :( 

Ja, jag letar för fullt efter något nytt :(

Ok, nu är läget som det är och det bästa du kan göra är att kräva pengar för hans del även fortsättningsvis. 

Börja i god tid och tala också om att ju mindre du behöver jaga honom desto fortare får du huset klart till försäljning. 

JA det är orättvist att du ska behöva ta det ansvaret själv, men alternativet att vänta in honom sätter bara dig i en större ekonomisk knipa. 

Ring vanken och förklara läget, de kan säkert hjälpa dig vidate.
    Ring hyresvärdar där du kan bo med tanke på ditt jobb och barnets förskola/skola och kolla om de har förtur samt dtäll dig i kö. 
    Kolla kvalster.se efter bostad. 
    Kolla om du har möjlighet att köpa en bostadsrätt istället för huset när du ändå pratar med dem. 
    Kolla med närliggande campingar om de har säsongsplatser, eller rent av husvagn att hyra ut. Inte optimalt men har ni kngenstans att ta vägen är prio ett tak över huvudet. Möblerna får du antingen sälja eller förvara i förråd. 
  • Anonym (m)

Har du själv inga föräldrar som ev. kan hjälpa dig? Kanske flytta hem till dem tills vidare.

• Anonym (Megatrött)

Jag är medveten om att huset måste säljas så fort som möjligt men oron är vad jag och mitt barn gör om vi har tur och det säljs snabbt. På 2-3 månader lär vi inte hitta, varken att hyra eller köpa. Och om vi hittar något och huset inte hinner säljas så står jag med dubbla avgifter/lån mm.

Och nu till den svåraste biten.. min ekonomi är alltså körd i botten eftersom jag fick ta ett privatlån/blancolån av banken och detta var min kontantinsats till huset. Efter det lånet är min ekonomi väldigt ansträngd då jag har andra lån, CSN, billån mm. Så även som sambo så skulle min ekonomi varit sådär men han var ju min trygghet som jag trodde att jag kunde lita på. Och då skulle allt ordna sig. Men så gick han. Så länge han tar sitt ansvar kring våra gemensamma kostnader så är det mesta lugnt. Men inga banker är intresserade av mig även om jag har kontantinsatsen nu. 

Jag hade tidigare en väldigt hög hyra på min lägenhet som motiverade mig att säga upp den och köpa hus med denna man. Så jag var väl klok men med fel människa vid min sida. 

Ja, jag har varit väldigt naiv och drömmande och inte alls tänkt att han såhär tidigt skulle gå. Som sagt, det var bra innan vi blev sambo. Jag trodde att han var stabil och pålitlig. 

Jag vill bara vila och bli frisk innan flyttkarusellen drar igång igen.. och han och hela situationen stressar mig. Jag menar, för 3 månader sen hade jag ett fint hem och en stabil ekonomi utan konstiga lån. Och nu står jag här med trasig ekonom, lån och inget hem att kalla eget. Oron är ständig där och sveket gör ont. 

• Anonym (m)
    Anonym (Megatrött) skrev 2025-03-03 12:27:59 följande:

Jag är medveten om att huset måste säljas så fort som möjligt men oron är vad jag och mitt barn gör om vi har tur och det säljs snabbt. På 2-3 månader lär vi inte hitta, varken att hyra eller köpa. Och om vi hittar något och huset inte hinner säljas så står jag med dubbla avgifter/lån mm.

Och nu till den svåraste biten.. min ekonomi är alltså körd i botten eftersom jag fick ta ett privatlån/blancolån av banken och detta var min kontantinsats till huset. Efter det lånet är min ekonomi väldigt ansträngd då jag har andra lån, CSN, billån mm. Så även som sambo så skulle min ekonomi varit sådär men han var ju min trygghet som jag trodde att jag kunde lita på. Och då skulle allt ordna sig. Men så gick han. Så länge han tar sitt ansvar kring våra gemensamma kostnader så är det mesta lugnt. Men inga banker är intresserade av mig även om jag har kontantinsatsen nu. 

Jag hade tidigare en väldigt hög hyra på min lägenhet som motiverade mig att säga upp den och köpa hus med denna man. Så jag var väl klok men med fel människa vid min sida. 

Ja, jag har varit väldigt naiv och drömmande och inte alls tänkt att han såhär tidigt skulle gå. Som sagt, det var bra innan vi blev sambo. Jag trodde att han var stabil och pålitlig. 

Jag vill bara vila och bli frisk innan flyttkarusellen drar igång igen.. och han och hela situationen stressar mig. Jag menar, för 3 månader sen hade jag ett fint hem och en stabil ekonomi utan konstiga lån. Och nu står jag här med trasig ekonom, lån och inget hem att kalla eget. Oron är ständig där och sveket gör ont. 

Säljs huset så kanske du då får pengar över att betala en del av lånen. Betala av på de sämsta lånen först
  • Anonym (Allie)
    Anonym (Megatrött) skrev 2025-03-03 12:27:59 följande:

Det klart att du är trött. Om det var frid och fröjd i förhållandet tidigare, innan ni flyttade ihop, så hade du ju ingen anledning att tro att det skulle ta slut. 

Jag vet inte hur du ska få tag på lägenhet snabbt, men sprid ut till vänner, bekanta och arbetskamrater vilken sits som du är i. De kanske känner någon som kan hyra ut en lägenhet, åtminstone ett tag. 

Jag tror att lantmäteriet har en tjänst på nätet där man kan få reda på vem som äger en fastighet. Man måste veta adress eller fastighetsbeteckning. Skriv till hyresvärdarna i de hus som du kan tänka dig att bo i. Betona att du har ett fast jobb, om du har det. 

Tillfälligt boende kan du kanske hitta på Blocket, men se upp. Det finns personer på Blocket och på andra förmedlingar på nätet, som säger att de har lägenheter och vill ha förskott från hyresgästen. Sedan försvinner de med förskottet. Jättevanligt är det. Jag tittade på en sådan sajt på nätet och där var hyrorna låga och lähenheterna fina. Men det var en bluff, jag kände bl.a igen lägenheter på fotona  från seniorbostäder, där ingen under 60 är får bo. 

Sätt in en annons själv om att hyra en lägenhet, eventuellt ocksåi andra hand, men var som sagt försiktig. En del tjejer råkar ut för sliskiga uthyrare och en del dom hyr ut i andra hand har inte lov från hyresvärden.
    Vila lite och sätt sedan igång, lite varje dag  
  • Anonym (Megatrött)

Men nu är min största stress att han bara går med på att betala för ett par månader till och sen måste jag ut från huset.. hur ska jag hinna hitta något och sälja? Jag är så ledsen och megatrött och sjuk och han är egoist och vill bara slänga ut oss och få loss pengarna från huset. Han föreslår att jag och mitt barn bor hos vänner? vilken clown till kille. 

Vilka rättigheter har jag egentligen? :(
    Jag vill verkligen inte bo här mer än jag måste men nu stressar han mig? Jag kan inte få ro en sekund. Det var ju han som skyndade sig ut från huset. Och nu ställer han krav på att vi ska sälja NU och att han bara vill betala för ett par månader till. Mitt liv och hem är i kaos.

Snälla, vad kan jag göra? 

• Anonym (Fast)

Försäljning tar ju ett tag, så jag tycker ändå att det låter ganska rimligt.

Du får söka andra hand, det borde inte vara omöjligt.

Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus