Anonym (Megatrött) skrev 2025-03-01 22:52:08 följande:
Han lämnade mig och åkte tillbaka till sin stad och bor hos sina föräldrar. Nu i efterhand ser jag att han har haft plan B hela tiden, att om saker skiter sig så har han magasinerat sina möbler/inredning hos sina föräldrar. Förstod inte varför han så gärna ville behålla allt gammal.. Jag hade ju nya möbler och komplett till hela huset. Han vägrade ta med sin mer än lite kläder och en data när vi flyttade ihop.
Ja, nu i efterhand så inser jag att detta bara var lite ?på skoj? för honom. Medan vi gick in helhjärtat. Körde min ekonomi i botten för att kunna låna och köpa huset. Flyttade alla mina möbler till huset, många av möblerna tog skada. Oavsett så var det mina möbler vi använde och slet under tiden vi var sambo.
Vi hann vara sambo i 2 månader. Redan första månaden (efter att min lägenhet blev uppsagd) började han ge signaler på att han var trött på läget. Läget: jag blev sjuk, blev gravid, vi fick nycklarna till huset och möttes av att huset var i ganska dåligt skick och vi var alltså också nysambos. Han har hela sitt liv blivit söndercurlad av sina föräldrar i lilla byn han växte upp i och klarade inte av pressen i storstan. Han är alltså 30+.
I andra månaden som sambos blev jag lämnad 1 gång i veckan i huset. Flyttlådor överallt, ingenstans att sova, inplastade möbler, missfall, sjuk, en son att ta hand om, inga pengar kvar och ett hus som behövde städas, renoveras här och var (inget stort men många småprojekt).
Han skrev från jobbet och ville ha sina kläder och data för det var slut skrev han. Han fick allt och nu vill han och hans föräldrar att jag ska skynda på att sälja huset.
Ingen har bett honom att ta ansvar och skärpa sig. Han lämnade oss i ett mörker. Som att drunkna.
Jag gjorde fel som litade blint på honom men har man ett gott hjärta så tror man tyvärr att alla andra har det. Speciellt när man också är en ärlig människa.
Jag borde inte ha sagt upp min lägenhet, bara hyrt ut den. Men oavsett, att flytta alla sina saker, ett helt liv i kartonger är också svårt. Nu står jag och min son här.
Denna månad tog han och betalde hälften av allt gemensamt. Men jag fick jaga honom och jag sov inte på två nätter av oro..
Hur gör jag till nästa månad? :(
Ja, jag letar för fullt efter något nytt :(
Ok, nu är läget som det är och det bästa du kan göra är att kräva pengar för hans del även fortsättningsvis.
Börja i god tid och tala också om att ju mindre du behöver jaga honom desto fortare får du huset klart till försäljning.
JA det är orättvist att du ska behöva ta det ansvaret själv, men alternativet att vänta in honom sätter bara dig i en större ekonomisk knipa.
Ring vanken och förklara läget, de kan säkert hjälpa dig vidate.
Ring hyresvärdar där du kan bo med tanke på ditt jobb och barnets förskola/skola och kolla om de har förtur samt dtäll dig i kö.
Kolla
kvalster.se efter bostad.
Kolla om du har möjlighet att köpa en bostadsrätt istället för huset när du ändå pratar med dem.
Kolla med närliggande campingar om de har säsongsplatser, eller rent av husvagn att hyra ut. Inte optimalt men har ni kngenstans att ta vägen är prio ett tak över huvudet. Möblerna får du antingen sälja eller förvara i förråd.