• Anonym (Megatrött)

Lämnad i nyköpt hus

Vi blev sambo. Jag och mitt barn gav upp vår trygghet i vår lilla lägenhet och köpte hus med denna man (ihop i 1 år). 

Jag och mitt barn packade ihop alla våra saker och flyttade, hela vårt liv. Han hade bara med sig sina kläder och en data. 

Vi möttes av motgångar i huset (oväntade renoveringar, mycket städning krävdes mm.) Jag pendlade mellan hopp och förtvivlan. Detta var ju ett stort köp. Blev ofta arg och ledsen. Jag upptäckte att jag var gravid. Så i mörkret fanns ett litet ljus. 

Av all stress och sorg så fick jag missfall. Våra tjafs fortsatte. Jag sa till honom att vi måste ta oss igenom denna tuffa period. Men han lämnade oss. 

Jag blev sjuk i inflammation. Missfallet gör så ont, fysiskt och mentalt, jag är stressad över ekonomin, huset är i en enda röra, mitt barn är otryggt, jag har tagit stora lån och förstört min kreditvärdighet för att köpa detta hus med honom. Men han valde att göra slut och gå. 

• Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus
  • Anonym (Anja)

Jag beklagar det som du och ditt barn går igenom. Framförallt ditt barn. Dina beslut och agerande har inte varit bra alls men finns ingen mening med att diskutera hur dum du varit, att du borde gjort si eller så. Nu är det vad det är. Ditt ex är naturligtvis fri att lämna förhållandet om han vill, men sättet han gjort det på gör att han låter som en omogen skitstövel för mig. Bara sticka ifrån det praktiska, inte prata, planera så det blir bra för båda parter. Jaja, propphuvuden finns. Nog om honom. Nu får du fokusera på att reda upp situationen.

Sälj huset så fort som möjligt, om möjligt köp eller hyr en liten lägenhet i närheten eller kanske i annan stad, kommun om så krävs. Har du någon familj/vän som kan hjälpa dig lite med allt vad detta innebär? Nu har du lärt dig något och lär aldrig mer göra om Samma sak. Men ingen idé att älta det som är gjort.

• Anonym (Allie)
    Anonym (Anja) skrev 2025-03-02 02:55:43 följande:

Jag beklagar det som du och ditt barn går igenom. Framförallt ditt barn. Dina beslut och agerande har inte varit bra alls men finns ingen mening med att diskutera hur dum du varit, att du borde gjort si eller så. Nu är det vad det är. Ditt ex är naturligtvis fri att lämna förhållandet om han vill, men sättet han gjort det på gör att han låter som en omogen skitstövel för mig. Bara sticka ifrån det praktiska, inte prata, planera så det blir bra för båda parter. Jaja, propphuvuden finns. Nog om honom. Nu får du fokusera på att reda upp situationen.

Sälj huset så fort som möjligt, om möjligt köp eller hyr en liten lägenhet i närheten eller kanske i annan stad, kommun om så krävs. Har du någon familj/vän som kan hjälpa dig lite med allt vad detta innebär? Nu har du lärt dig något och lär aldrig mer göra om Samma sak. Men ingen idé att älta det som är gjort.

Men det TS gjort är helt nornalt! Hon träffar någon som hon förälskar sig i. Han och hon vill flytta ihop, så de köper ett hus efter ett år tillsammans. Problem uppstår i situatonen när de har flyttat in och TS får missfall, och mannen lämnar huset.

Om mannen alltid har varit hygglig mot hennes son, finns det väl ingen anledning att inte pröva att flytta ihop? 

Tyvärr verkar han inte vilja betala de gemensamma lånen. Man är gemensat ansvarig för lånen på huset inför banken, så betalar inte mannen,  så måste TS betala allt.  Annars får hon betalningsanmärkningar. Det här vet säkert mannen om, han beter sig riktigt dåligt. 

Jag kan vwrkligen föramstå att hon är ledsen och förvirrad. 
    Små problem med huset konmer då att kännas helt övermäktiga. 
  • Anonym (Allie)

"Jag kan verkligen först om hon är ledsen och förvirrad"
    ska det stå.

Banken beviljade lån utifrån att det är två inkomster som ska betala, nu står TS ensam när mannen försöker smita undan sitt betalningsansvar. Klart det är jobbigt.

• Anonym (Betty)
    Anonym (Allie) skrev 2025-03-02 07:33:38 följande:

ska det stå.

Banken beviljade lån utifrån att det är två inkomster som ska betala, nu står TS ensam när mannen försöker smita undan sitt betalningsansvar. Klart det är jobbigt.

Nej hon skrev att hon körde ekonomin i botten redan genom att överhuvudtaget köpa huset. Det förstår jag inte hur hon kunde få lån under de förutsättningarna. Bankerna är väl hårda trodde jag. Och hittills har hon ju fått hälften av pengarna (även om hon fick tjata) så det kan ju inte vara därför ekonomin är i botten. Låter som de inte skulle ha köpt ett hus över huvud taget med den ekonomin. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Allie) skrev 2025-03-02 07:28:59 följande:
    Men det TS gjort är helt nornalt! Hon träffar någon som hon förälskar sig i. Han och hon vill flytta ihop, så de köper ett hus efter ett år tillsammans. Problem uppstår i situatonen när de har flyttat in och TS får missfall, och mannen lämnar huset.

Om mannen alltid har varit hygglig mot hennes son, finns det väl ingen anledning att inte pröva att flytta ihop? 

Tyvärr verkar han inte vilja betala de gemensamma lånen. Man är gemensat ansvarig för lånen på huset inför banken, så betalar inte mannen,  så måste TS betala allt.  Annars får hon betalningsanmärkningar. Det här vet säkert mannen om, han beter sig riktigt dåligt. 

Jag kan vwrkligen föramstå att hon är ledsen och förvirrad. 
    Små problem med huset konmer då att kännas helt övermäktiga. 
    Men får inte båda en betalningarmärkning?
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Allie) skrev 2025-03-02 07:33:38 följande:

ska det stå.

Men om inte han ska bo där måste ju hon köpa ut honom, då är det väl inte han som ska fortsätta betala lånen? 
    Det bästa de kan göra tror jag är att sälja huset om hon inte har råd att ha kvar det ensam. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Clara) skrev 2025-03-02 11:22:00 följande:

Men om inte han ska bo där måste ju hon köpa ut honom, då är det väl inte han som ska fortsätta betala lånen? 
    Det bästa de kan göra tror jag är att sälja huset om hon inte har råd att ha kvar det ensam. 

Om hon köper ut honom ska han självklart inte fortsätta att betala. Men det har hon antagligen inte råd med och då måste de sälja så klart. Men tills de har sålt är båda ägare och ska betala oavsett om han väljer att fysiskt bo där eller inte. 
  • Anonym (Allie)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-02 11:10:08 följande:
    Men får inte båda en betalningarmärkning?
    Javisst, men han räknar nog kallt med att hon inte vill ha en betalningsanmärknimg och därför betalar alltihop.
    Eller också tycker han att hon ska betsäala eftersom hon bor där. Men det var han som lämnade, hon har aldig bett om att bo själv. Hon har aldrig räknat med att klara hela huset själv.
  • Anonym (Päronrippel)
    Anonym (Megatrött) skrev 2025-02-23 01:11:13 följande:

Jag och mitt barn bodde i en hyresrätt och när jag sa upp den så var allt okej. I huset började problemen med en del motgångar. Jag var inte stark utan grät mycket. Visade sig att jag också var gravid så mitt humör svängde. Men mitt i ett missfall och huset är en enda röra så sticker han. Känns som han har kastat oss i en tornado medan han själv bara tar sin data och kläder och går. 

Vi står båda på lånen mm. Men han kommer vilja sälja så han kan få loss sina pengar.. Och var ska jag och mitt barn ta vägen då? :( I en medelstor stad så är alla brf dyra och en hyresrätt ska man ha år av köpoäng till. Är så förtvivlad. Mitt barn har sett hur allt detta har blivit och är deprimerad. 

Vi vet inte heller hur vi ska leva.. snart måste vi väl packa ner igen. Saker är inte ens uppackade. 

Hur kan en människa göra så mot någon? Speciellt ett barn inblandat :(

Men det var ju du som gjorde detta mot ditt barn? Mannen har inget ansvar för ditt barn, faktiskt.

De flesta brukar väl hyra ut sin lägenhet en tid när man flyttar ihop för att se om det funkar, inte bara lämna allt förnuft på hatthyllan för att man blir kär som en tonåring.

Nu får du lära dig den dyra läxan, men sätt fart nu och ställ dig i bostadskö.
    I mellantiden får ni hyra nånstans och kanske magasinera möbler och stora saker.
    Med ett barn och utan djur ska det väl inte vara så svårt att hitta boende- räcker ju med en studentlya som hyrs ut för ett års utlandsstudier eller nåt.

Titta dig själv i spegeln och säg: Om två år kommer allt att vara fixat igen och jag har en bostad som jag gillar och en man som inte springer sin väg för minsta lilla.
    Jag ska bara ta ett steg i taget och ta mig dit.
  • Anonym (Allie)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-02 11:09:37 följande:
    Nej hon skrev att hon körde ekonomin i botten redan genom att överhuvudtaget köpa huset. Det förstår jag inte hur hon kunde få lån under de förutsättningarna. Bankerna är väl hårda trodde jag. Och hittills har hon ju fått hälften av pengarna (även om hon fick tjata) så det kan ju inte vara därför ekonomin är i botten. Låter som de inte skulle ha köpt ett hus över huvud taget med den ekonomin. 
    Att köra sin ekonomi i botten kan vara att kasta in alla sina sparpengar i husköpet, så att man har en lite för liten buffert. Men har man ändå två löner att ta av, så brukar man ju kunna klara en tuff period. Men det har Ts inte längre. 

Banken räknar m med att lönerna (2 stycken) ska räcka till att betala huskostnaden plus allt annat. Dessutom ska de båda tillsammans klara en räntehöjning från nuvarande till 7-8 %. 

Alla har inte konsumtionslån för diverse prylar. 
Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus