• Anonym (Megatrött)

Lämnad i nyköpt hus

Vi blev sambo. Jag och mitt barn gav upp vår trygghet i vår lilla lägenhet och köpte hus med denna man (ihop i 1 år). 

Jag och mitt barn packade ihop alla våra saker och flyttade, hela vårt liv. Han hade bara med sig sina kläder och en data. 

Vi möttes av motgångar i huset (oväntade renoveringar, mycket städning krävdes mm.) Jag pendlade mellan hopp och förtvivlan. Detta var ju ett stort köp. Blev ofta arg och ledsen. Jag upptäckte att jag var gravid. Så i mörkret fanns ett litet ljus. 

Av all stress och sorg så fick jag missfall. Våra tjafs fortsatte. Jag sa till honom att vi måste ta oss igenom denna tuffa period. Men han lämnade oss. 

Jag blev sjuk i inflammation. Missfallet gör så ont, fysiskt och mentalt, jag är stressad över ekonomin, huset är i en enda röra, mitt barn är otryggt, jag har tagit stora lån och förstört min kreditvärdighet för att köpa detta hus med honom. Men han valde att göra slut och gå. 

• Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus
  • Anonym (Allie)

Rent juridiskt kan en delägare av ett hus tvinga den andra att sälja. Men då måste man gå genom tingsrätten och sådant tar tid.

Så fokusera på att hitta ett nytt boende i första hand. 

• Aliona
    Anonym (Lotta) skrev 2025-03-04 11:06:03 följande:
    De vänder sig till honom om TS inte betalar. De är solidariskt ansvariga, så slutar den ena att betala så får den andre göra det. 
    Och struntar båda i det så hamnar båda hos Kronofogden. 
  • Anonym (Lotta)
    Aliona skrev 2025-03-04 11:46:04 följande:
    Och struntar båda i det så hamnar båda hos Kronofogden. 
    Ja, det lär ju TS göra ändå. Hennes ekonomi är redan körd i botten. 
  • Anonym (Allie)

Vänd dig till kommunens skuld- och ekonomirådgivare, om det finns någon. 

De kan inte betala dina skulder, men kan hjälpa dig med råd om hur du ska göra ditt blancolån. Om du inte kan betala det som det var tänkt. 

• Anonym (Fast)
    Anonym (Allie) skrev 2025-03-04 08:25:39 följande:
    Det beror faktiskt på var men bor. I de största städerna tar de ut skyhöga hyror  för andrahandslägenheter (bostadsrätterna, men de försöker även med det för hyresrätter) tack vare en lagändring för några år sedan.

Det är verkligen inte gjort i en handvändning att få en bostad.

Ibland har privata fastighetsbolag egna köer, IKANO t.ex. Där gäller inte alltid kötid, utan man går före om man har fast jobb och goda referenser från tidigare värdar. Kolla på nätet om någon har publicerat listor med fastighetsägare som har egna köer på din ort. 
    Nu skrev jag inte att det är gjort i en handvändning. Jag skrev att det inte är omöjligt.
  • Anonym (Megatrött)
    Anonym (Allie) skrev 2025-03-04 09:04:29 följande:

Om du sedan vänder dig till samma mäklare som sålde huset, så kanske du kan få tjänsten av dem lite billigare, de har ju all info om huset. Med det är inte säkert. 

Jag ska kolla upp det. Bra information. Tack. 

• Anonym (Megatrött)

Jag vill verkligen flytta så fort jag kan. Mest för att den mentala stressen äter upp mig, att bo någonstans där jag kan bli utkörd eller hotad om det. Dessutom vill jag nu ha något som bara är mitt och som ingen kan styra över. Lite ro i kroppen att det är jag som har kontrollen. Nu har han kontrollen över mitt hem och min framtida ekonomi. Han håller på och blir elakare och elakare. 

Jag vill inte att någon ska missuppfatta läget kring min ekonomi. Den är okej. Inga större skulder och absolut inga betalningsanmärkningar. Men som ensamstående så har jag aldrig goda marginaler. Men det dumma är just det här privatlånet med skyhög ränta som jag tog för att kunna gå in med en kontantinsats. Den vill jag ska tillbaka till banken när vi säljer och det motiverar mig att inte sälja förhastat. Så det får absolut inte bli någon förlust med huset. 

När är klokast att sälja? Jag förstår att jag måste sälja så fort jag har hittat en bostad men när är en dum tid att sälja? Som sagt, jag vill säkerställa att jag kan få tillbaka det jag lagt in så banken får tillbaka det dyra lånet. Risken är annars att jag inte äger ett hus men har kvar ett dyrt lån.. 

Är sommartid bra att sälja? Är april/maj bra månad att lägga ut ett hus? 

• Anonym (m)
    Anonym (Megatrött) skrev 2025-03-05 12:19:59 följande:

Jag vill verkligen flytta så fort jag kan. Mest för att den mentala stressen äter upp mig, att bo någonstans där jag kan bli utkörd eller hotad om det. Dessutom vill jag nu ha något som bara är mitt och som ingen kan styra över. Lite ro i kroppen att det är jag som har kontrollen. Nu har han kontrollen över mitt hem och min framtida ekonomi. Han håller på och blir elakare och elakare. 

Jag vill inte att någon ska missuppfatta läget kring min ekonomi. Den är okej. Inga större skulder och absolut inga betalningsanmärkningar. Men som ensamstående så har jag aldrig goda marginaler. Men det dumma är just det här privatlånet med skyhög ränta som jag tog för att kunna gå in med en kontantinsats. Den vill jag ska tillbaka till banken när vi säljer och det motiverar mig att inte sälja förhastat. Så det får absolut inte bli någon förlust med huset. 

När är klokast att sälja? Jag förstår att jag måste sälja så fort jag har hittat en bostad men när är en dum tid att sälja? Som sagt, jag vill säkerställa att jag kan få tillbaka det jag lagt in så banken får tillbaka det dyra lånet. Risken är annars att jag inte äger ett hus men har kvar ett dyrt lån.. 

Nu vet jag inte vad det är för hus, vad som är kvar för renoveringar, vilken stad osv, men om jag varit som du så hade jag övervägt att göra klart och bo kvar, sen sålt. Det kan vara så att det lönar sig bättre ekonomiskt i slutändan.
  • Aliona
    Anonym (Megatrött) skrev 2025-03-05 12:19:59 följande:

Vad jag vet så är våren bästa tiden att lägga ut hus, för folk vill gärna ha tillträde till sommaren. Sen kan man tänka sig att huset är som allra finast när det blommar och är vackert i teädgården. 

Du ska nog inte räkna med att få tillbaka allt. Även om ni säljer för samma som ni köpte för så går det åt till mäklare och nu har betalt lagfart och sånt som ni intw får tillbaka. Men nära kan du nog komma 

• Anonym (Allie)

Men du behöver inte vara rädd för att åka ut direkt! Ditt ex kan inte sälja om du är delägare och motsätter dig det. Han måste i så fall gå till Tingsrätten för att få det, och det tar tid. Sedan ska huset ut till försäljning och då tar det ju tid för foto, annonsen och visningar osv. 

Våren är en bra tid att sälja och sedan efter sommarledigheterna. Mitt i sommaren är det mer stiltje.

Leta bostad så mycket du kan! När det gäller ditt ex så kan folk bli om galna när det gäller pengar, det är ganska vanligt. 

Vill ni sälja lite billigare kan man gå genom mäklarna Hemverket, man får hjälp med foto, annons och juridiska dokument (avtalen), men det kräver en hel del eget arbete med papper och att man sköter visningarna och själva påskrifterna av avtalen själv. Man får också kolla noga upp så att annonsen blir helt rätt, före den publiceras av Hemverket. 

Annars kanske den tidigare mäklaren kan ge ett reducerat pris.

Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus