• Anonym (Megatrött)

Lämnad i nyköpt hus

Vi blev sambo. Jag och mitt barn gav upp vår trygghet i vår lilla lägenhet och köpte hus med denna man (ihop i 1 år). 

Jag och mitt barn packade ihop alla våra saker och flyttade, hela vårt liv. Han hade bara med sig sina kläder och en data. 

Vi möttes av motgångar i huset (oväntade renoveringar, mycket städning krävdes mm.) Jag pendlade mellan hopp och förtvivlan. Detta var ju ett stort köp. Blev ofta arg och ledsen. Jag upptäckte att jag var gravid. Så i mörkret fanns ett litet ljus. 

Av all stress och sorg så fick jag missfall. Våra tjafs fortsatte. Jag sa till honom att vi måste ta oss igenom denna tuffa period. Men han lämnade oss. 

Jag blev sjuk i inflammation. Missfallet gör så ont, fysiskt och mentalt, jag är stressad över ekonomin, huset är i en enda röra, mitt barn är otryggt, jag har tagit stora lån och förstört min kreditvärdighet för att köpa detta hus med honom. Men han valde att göra slut och gå. 

• Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Megatrött) skrev 2025-02-23 01:11:13 följande:

Jag och mitt barn bodde i en hyresrätt och när jag sa upp den så var allt okej. I huset började problemen med en del motgångar. Jag var inte stark utan grät mycket. Visade sig att jag också var gravid så mitt humör svängde. Men mitt i ett missfall och huset är en enda röra så sticker han. Känns som han har kastat oss i en tornado medan han själv bara tar sin data och kläder och går. 

Vi står båda på lånen mm. Men han kommer vilja sälja så han kan få loss sina pengar.. Och var ska jag och mitt barn ta vägen då? :( I en medelstor stad så är alla brf dyra och en hyresrätt ska man ha år av köpoäng till. Är så förtvivlad. Mitt barn har sett hur allt detta har blivit och är deprimerad. 

Vi vet inte heller hur vi ska leva.. snart måste vi väl packa ner igen. Saker är inte ens uppackade. 

Hur kan en människa göra så mot någon? Speciellt ett barn inblandat :(

Ok, vi vet att du tycker att han är en skitstövel och jättedummidum som lämnar ditt barn i sticket, men oavsett vad du tycker så är det dags att  ta sig i kragen och växa upp och tänka pragmatiskt. Att skylla på honom och sura hjälper ingen, speciellt inte ditt barn som nog tar mer skada av detta än du.

1. Ge ditt barn en stor kram och säg "Jag vet att du sett mamma ledsen på senaste tiden, mamma ha varit trött, men vet du vi är starka och nu ska vi lösa det här tillsammans"

2. Ställ dig i bostadskön IDAG så du kan börja räkna ködagar, på den orten ni bor nu OCH den orten ni bodde förut om det det inte är samma. Även bostadskö i närliggande områden om det finns.

3. Kontakta en mäklare och säg att huset ska säljas snabbt, så har du chansen att få tillbaka det ni lagt in.

4. Om ni bägge står på lånen så betalar du din del fortsättningsvis, han få stå för sin. Det är också bra om du kontaktar din bank och berättar att han stuckit och du bara kommer betala DIN del, de får eftersöka honom för hans del. Prata också med banken om vad du har för möjliget till lån för en bostadsrätt själv med ett barn.

5. Bered dig på att när huset är sålt så kan det vara så att du inte har tillräckligt många ködagar för en hyresrätt, då får du hyra i andra hand eller köpa en liten bostadsrätt. Kanske inte i det område du vill utan du får pendla, men det viktigaste i allt detta är att ge ditt barn trygghet.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-02-24 14:06:11 följande:
    Nja, de har ju lagt in en kontantinsats i huset. Så får de samma summa för huset när de säljer så blir det ingen skatt, men de får tillbaka insatsen minus mäklarkostnaden. 
    Sedan får de kanske inte sålt för samma summa, och har de riktigt otur så får de kanske inte några pengar alls när huset är sålt. 
    Ja, det var precis det jag menar. Någon bostadsrätt lär det inte bli fråga om. TS kreditvärdighet är i botten som hon skriver, så lär inte få något lån.
  • Anonym (Betty)

Jag lämnade min man när jag slutade älska honom.  Är jag också en skitsrövel då? 

• Tow2Mater
    Anonym (Betty) skrev 2025-02-24 18:26:30 följande:

Jag lämnade min man när jag slutade älska honom.  Är jag också en skitsrövel då? 

Om det skedde efter han sa upp sin lägenhet och innan ni ens hunnit packat upp flyttlådorna i nya genemsamma bostaden så, ja.
  • Aliona
    Anonym (qwerty) skrev 2025-02-24 14:57:38 följande:
    4. Om ni bägge står på lånen så betalar du din del fortsättningsvis, han få stå för sin. Det är också bra om du kontaktar din bank och berättar att han stuckit och du bara kommer betala DIN del, de får eftersöka honom för hans del. Prata också med banken om vad du har för möjliget till lån för en bostadsrätt själv med ett barn.

Fast så fungerar det väl ändå inte? Man är ju solidariskt betalningsansvariga för gemensamma lån, så TS kan inte bara strunta i halva delen. Banken bryr sig inte om han har stuckit eller inte, de kan kräva vem som helst av låntagarna på hela lånet. 

Resten håller jag med om - TS bör så snart som möjligt kolla med banken vilka chanser hon har att låna till bostadsrätt när huset är sålt. 

• Anonym (qwerty)
    Aliona skrev 2025-02-24 18:46:12 följande:

Fast så fungerar det väl ändå inte? Man är ju solidariskt betalningsansvariga för gemensamma lån, så TS kan inte bara strunta i halva delen. Banken bryr sig inte om han har stuckit eller inte, de kan kräva vem som helst av låntagarna på hela lånet. 

Resten håller jag med om - TS bör så snart som möjligt kolla med banken vilka chanser hon har att låna till bostadsrätt när huset är sålt. 

Nej, Banken kan försöka att TS ska stå för hela lånet, men hon kan vidhålla delat ansvar och då betalar hon hälften och banken får vända sig till KFm för att sambon ska inkomma med sin del.

Viktigast är att hon ställer sig i bostadskö och tar in en mäklare ASAP. De flesta banker har mäklare knutna till sig så bäst vore om hon använder sig av bankens egna mäklare och håller en dialog.
  • Anonym (Toker)

Fokusera på läget. Skit i killen lite. Varför han gjorde som han gjorde osv.

Lägg ut huset till försäljning asap.
    Hyr något i andrahand.
    Ställ dig i bostadskö. Även i angränsande städer och byar.

När du fått loss pengarna från huset så kan du kanske köpa en brf.lgh.

Vill du djävlas med killen så tar du kontakt med hans nya tjej och berättar hur han betedde sig. Tjejer brukar göra sådant. Inget onormalt.

• Anonym (Lotta)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-02-25 10:20:45 följande:
    Nej, Banken kan försöka att TS ska stå för hela lånet, men hon kan vidhålla delat ansvar och då betalar hon hälften och banken får vända sig till KFm för att sambon ska inkomma med sin del.

Viktigast är att hon ställer sig i bostadskö och tar in en mäklare ASAP. De flesta banker har mäklare knutna till sig så bäst vore om hon använder sig av bankens egna mäklare och håller en dialog.
    Fast så arbetar inte banken. De kräver in pengar från de som står på lånen, betalar inte den ena, så får den andre betala. Först när ingen betalar går de vidare till KF. Står man båda på ett bolån så är man solidariskt ansvarig, banken tar inte hänsyn till personliga relationsproblem. De har inte delat ansvar inför banken, de har gemensamt. 
  • Anonym (Betty)
    Tow2Mater skrev 2025-02-24 18:45:44 följande:
    Om det skedde efter han sa upp sin lägenhet och innan ni ens hunnit packat upp flyttlådorna i nya genemsamma bostaden så, ja.
    Ja då får man vänta några månader då.
  • Anonym (Betty)
    Tow2Mater skrev 2025-02-24 18:45:44 följande:
    Precis alldeles nyss kan det inte ha varit. De har hunnit renovera, haft massor av motgångar, hon har haft psykiska problem, blivit med barn och fått missfall och det hade hänt en hel massa av saker i huset så det kan ju intr varot igår de flyttade ihop.

Jag förstår att det är.tufft för ts. Jag är inte helt känslokall. Jag förstår bars inte retoriken att "han har lämnat mig och mitt barn, jag som förlorat min kreditvärdighet pengar honom, sagt upp min hyreslägenhet för honom" etc. Det vore nämligen konstigt att stanna hos någon pga dennes kreditvärdighet tex. Hade ts velat det själv? Att snubben stannade för barnets och kreditvörihhetens skull?

Det är ts själv som tabbar sig och inte haft en plan b. Man kan inte förlita sig på en kille. Se hur det gick. Man kanske tex skulle ha hyrt ut lgh i andrahand. 
Svar på tråden Lämnad i nyköpt hus