• Anonym (TS)

Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?

Obs! Detta är inte en tråd om kvinnors preferenser när det gäller längd utan hur jag som mamma till en son i övre tonåren kan stötta honom på bästa sätt. 

Jag förstår att det kan vara jobbigt att vara kortare än genomsnittet men sonens komplex verkar börja övergå i dysmorfofobi som jag själv led av i tonåren. Det är möjligt att han har en medfödd sårbarhet för att utveckla det. 

Sonen är 1,75 och jag har svårt att se det som extremt kort vilket sonen hävdar att det är. 

Han påstår att han alltid är kortast vart han än går och det är ju fullkomligt omöjligt. Jag ser till exempel män som är kortare än jag dagligen och jag är 1,67. 

Dessutom ser jag kortare män med flickvänner vilket jag påpekar för sonen men då avfärdar han det som anekdotiskt trots att han själv gör samma sak. 

Jag har själv dejtat män som är 1,75 och kortare. Sonens far, som inte finns med i bilden av olika skäl, är 1,75. Fast det avfärdar sonen som en generationsfråga. 

Sonen har varit med tjejer som har kommit fram till honom på fester. Han är alltså inte en s.k. incel och har en sund kvinnosyn. Han är social och trevlig och allmänt omtyckt. 

På senare tid har han dock isolerat sig. Han är deprimerad på grund av yttre omständigheter (som inte har med längd att göra) och jag tror att hans längdfixering är kopplat till det.

Jag såg till att han fick en psykologkontakt . Han har pratat med henne om längden men han hävdar att hon inte förstår. 

Sonen är en smart kille och har bra betyg men just när det gäller längden är han helt irrationell. 

Han tränade mycket tidigare och är fortfarande bredaxlad och rätt krallig men nu vill han inte gå till gymmet för det är ingen idé med tanke på längden. Jag försöker förklara att man ska träna för hälsan men han bryr sig inte längre. 

På ett sätt vet jag alltså hur det känns med tanke på min dysmorfofobi fast sonen menar att hans längd är ett faktum som inte går att förändra. 

Problemet är att han som sagt isolerar sig och bara läser en massa teorier om längd på nätet. Det har ju inget med verkligheten att göra.

När han blev av med oskulden så var det på tjejens initiativ och tjejer har som sagt kommit fram till honom på fester men han avfärdar det med att det var då, trots att han ser likadan ut nu, bara mer muskulös.

Vad fasen gör man när någon är så övertygad om sina egna hjärnspöken? Är det någon som har liknande erfarenheter som förälder och vill dela med sig? 

Det känns så sorgligt att se honom göra så här mot sig själv helt i onödan. 

• Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 11:32:12 följande:
    Övervikt är ett reellt problem i samhället. Jag känner en frustration att man bagatelliserar.  
    Ytterst påverkar det mig också att nästan alla kvinnor är överviktiga då utbudet minskar så radikalt...
    Du kanske ska starta en egen tråd om du vill diskutera det ämnet. Eller skriva i nån av alla hundratals redan existerande trådar på det temat. Alla trådar kan inte handla om ditt favoritämne. Beklagar att du har svårt att hitta en partner du finner attraktiv men jag varken kan eller vill hjälpa dig med det så det får du diskutera med nån annan (och helst nån annanstans). Oavsett hur det förhåller sig på det området så har du ingen rätt att vara elak mot andra. Jag har aldrig varit i närheten av övervikt och mitt bmi är 16 men om jag skulle bli singel så skulle jag aldrig ingå i nåt utbud för en man som du.  
  • jeolpeol
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 11:38:25 följande:
    Fast det låter ju som att han inte har haft förhållanden?   Att tjejer kommer fram och pratar med honom för att han är social och trevlig betyder ju inte så mycket.
    Han är tonåring. Det är många tonåringar som inte haft seriösa förhållanden och det finns tonåringar som haft massor av oseriösa förhållanden, det säger egentligen inte så mycket. Om tjejer tycker att han är social och trevlig så är väl det knappast ett dåligt tecken?
  • Anonym (Rob)
    jeolpeol skrev 2025-02-24 11:45:32 följande:
    Han är tonåring. Det är många tonåringar som inte haft seriösa förhållanden och det finns tonåringar som haft massor av oseriösa förhållanden, det säger egentligen inte så mycket. Om tjejer tycker att han är social och trevlig så är väl det knappast ett dåligt tecken?
    Nej, precis. Är han social och trevlig kan det kompensera hans korthet.  Absolut inte dåligt.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 11:38:25 följande:
    Fast det låter ju som att han inte har haft förhållanden?   Att tjejer kommer fram och pratar med honom för att han är social och trevlig betyder ju inte så mycket.
    Nej, det står att sonen har VARIT MED tjejer som kommit fram på fester. "Varit med" betyder i den kontexten att hångla eller liknande och inte bara prata. I nästa mening fortsätter TS "Han är alltså inte en incel...". Ordet incel måste inte syfta till om nån är oskuld eller ej utan är ett vidare begrepp. MEN i det här fallet står det att sonen har varit med tjejer och alltså inte är en incel. Det behöver inte innebära att sonen har debuterat sexuellt men åtminstone har han hånglat eller på nåt sätt varit fysisk. Om det sen har lett till långa, stadiga förhållanden framkommer inte. Det är möjligt att det varit tillfälliga ragg, vilket är ganska vanligt i tonåren. Men exakt betydelse är ointressant för vad som framkommer är att tjejer ÄR intresserade på ett romantiskt eller sexuellt plan och inte bara av att prata med honom för att han är social. 
  • Meddelande borttaget
  • Ezmeraldah
    jeolpeol skrev 2025-02-24 11:45:32 följande:
    Precis. Och det är vanligt att som tonåring aldrig ha haft ett förhållande eller kysst nån. Eller blivit bjuden på nån fest. TS son verkar ju inte ha problem med att få kontakt med och attrahera tjejer. Hans problem ligger på ett helt annat plan. 
  • Anonym (Oligo)

Min erfarenhet är att det inte går att resonera logiskt om sånt. Det är bättre att hålla de logiska argumenten utanför för de biter inte och man blir bara frustrerad. 

Har ni pratat med vården om medicin? Ibland är det vad som behövs för att man ska lyckas ta sig ur eländet. Något långsiktigt ångestdämpande som tex Sertralin tex. 

• Anonym (Ta hand om dig)

Ts skulle kunna visa denna tråd för sin son för att visa hur ältande och självömkan påverkar honom med tiden. I den här tråden finns de som fastnat i att all olycka i deras liv beror på en sak. I detta fall hur kvinnor ser på dem på grund av längden. Sedan finns den andra gruppen av människor i tråden. Personer som någonstans accepterar hur de ser ut och med tiden förstått att det inte egentligen har så stor betydelse. att det faktiskt är mycket annat som påverkar hur andra ser på oss. Tråden visar också att för lång tid av självömkan gör att vi människor så bestämt vägrar att se något annat än det som bekräftar att vi är värda våran offerkofta. Att viljan av att ta ansvar för sitt liv och hur vi ser på oss själva blir sämre med tiden vi väver våran offerkofta. Även att dessa personer ofta tar över andra personers behov av stöd och hjälp för att få bevisa sin tes för sig själv och andra. 

• Anonym (Rob)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-24 11:42:44 följande:
    Du kanske ska starta en egen tråd om du vill diskutera det ämnet. Eller skriva i nån av alla hundratals redan existerande trådar på det temat. Alla trådar kan inte handla om ditt favoritämne. Beklagar att du har svårt att hitta en partner du finner attraktiv men jag varken kan eller vill hjälpa dig med det så det får du diskutera med nån annan (och helst nån annanstans). Oavsett hur det förhåller sig på det området så har du ingen rätt att vara elak mot andra. Jag har aldrig varit i närheten av övervikt och mitt bmi är 16 men om jag skulle bli singel så skulle jag aldrig ingå i nåt utbud för en man som du.  
    Nu var det faktiskt inte jag som tog upp ämnet.  Jag är inte elak jag är ärlig.  
    Näe, det ja du inte veta om du skulle göra heller då du inte känner mig.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Ta hand om dig) skrev 2025-02-24 12:17:20 följande:

Ts skulle kunna visa denna tråd för sin son för att visa hur ältande och självömkan påverkar honom med tiden. I den här tråden finns de som fastnat i att all olycka i deras liv beror på en sak. I detta fall hur kvinnor ser på dem på grund av längden. Sedan finns den andra gruppen av människor i tråden. Personer som någonstans accepterar hur de ser ut och med tiden förstått att det inte egentligen har så stor betydelse. att det faktiskt är mycket annat som påverkar hur andra ser på oss. Tråden visar också att för lång tid av självömkan gör att vi människor så bestämt vägrar att se något annat än det som bekräftar att vi är värda våran offerkofta. Att viljan av att ta ansvar för sitt liv och hur vi ser på oss själva blir sämre med tiden vi väver våran offerkofta. Även att dessa personer ofta tar över andra personers behov av stöd och hjälp för att få bevisa sin tes för sig själv och andra. 

Det handlar inte om självömkan. Från vissa kanske. Det handlar om fakta.  Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln.
Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?