• Anonym (TS)

Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?

Obs! Detta är inte en tråd om kvinnors preferenser när det gäller längd utan hur jag som mamma till en son i övre tonåren kan stötta honom på bästa sätt. 

Jag förstår att det kan vara jobbigt att vara kortare än genomsnittet men sonens komplex verkar börja övergå i dysmorfofobi som jag själv led av i tonåren. Det är möjligt att han har en medfödd sårbarhet för att utveckla det. 

Sonen är 1,75 och jag har svårt att se det som extremt kort vilket sonen hävdar att det är. 

Han påstår att han alltid är kortast vart han än går och det är ju fullkomligt omöjligt. Jag ser till exempel män som är kortare än jag dagligen och jag är 1,67. 

Dessutom ser jag kortare män med flickvänner vilket jag påpekar för sonen men då avfärdar han det som anekdotiskt trots att han själv gör samma sak. 

Jag har själv dejtat män som är 1,75 och kortare. Sonens far, som inte finns med i bilden av olika skäl, är 1,75. Fast det avfärdar sonen som en generationsfråga. 

Sonen har varit med tjejer som har kommit fram till honom på fester. Han är alltså inte en s.k. incel och har en sund kvinnosyn. Han är social och trevlig och allmänt omtyckt. 

På senare tid har han dock isolerat sig. Han är deprimerad på grund av yttre omständigheter (som inte har med längd att göra) och jag tror att hans längdfixering är kopplat till det.

Jag såg till att han fick en psykologkontakt . Han har pratat med henne om längden men han hävdar att hon inte förstår. 

Sonen är en smart kille och har bra betyg men just när det gäller längden är han helt irrationell. 

Han tränade mycket tidigare och är fortfarande bredaxlad och rätt krallig men nu vill han inte gå till gymmet för det är ingen idé med tanke på längden. Jag försöker förklara att man ska träna för hälsan men han bryr sig inte längre. 

På ett sätt vet jag alltså hur det känns med tanke på min dysmorfofobi fast sonen menar att hans längd är ett faktum som inte går att förändra. 

Problemet är att han som sagt isolerar sig och bara läser en massa teorier om längd på nätet. Det har ju inget med verkligheten att göra.

När han blev av med oskulden så var det på tjejens initiativ och tjejer har som sagt kommit fram till honom på fester men han avfärdar det med att det var då, trots att han ser likadan ut nu, bara mer muskulös.

Vad fasen gör man när någon är så övertygad om sina egna hjärnspöken? Är det någon som har liknande erfarenheter som förälder och vill dela med sig? 

Det känns så sorgligt att se honom göra så här mot sig själv helt i onödan. 

• Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 12:32:18 följande:
    Nu var det faktiskt inte jag som tog upp ämnet.  Jag är inte elak jag är ärlig.  
    Näe, det ja du inte veta om du skulle göra heller då du inte känner mig.
    Dina värderingar är vidriga. Inte en chans att du skulle lyckas dölja dem. Jag kan omöjligt tänka mig att du skulle vara en trevlig person i verkligheten.

Du kan vara ärlig och samtidigt visa respekt och hålla dig till ämnet. Du kanske har märkt att TS lämnade tråden, vad tror du att det beror på? 
  • Anonym (KK)

Förhoppningsvis går dessa funderingar åtminstone delvis över av sig själv när killen blir äldre och får annat att tänka på. 

För min son gick detta över när han var 17 och fick flickvän. Innan det var han helt fixerad vid sin längd ett par år, ville mätas en gång i veckan, frågade om längden på alla i släkten, medellängd för män i olika länder, längd på alla killarna i klassen etc. Ett tag var han bland de längsta i klassen, sen blev han medel, sen lite under medel.

Han slappnade av lite när han växt om mina 175cm, och insett att hans kusin på 171cm var en cool kille som hade en häftig flickvän på 178cm. Han blev till slut 182cm med flickvän på 165cm. Han insåg till slut att cm spelar mycket mindre roll än personlighet och övrigt utseende. 

• Ezmeraldah
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 12:34:50 följande:
    Det handlar inte om självömkan. Från vissa kanske. Det handlar om fakta.  Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln.
    Om det är fakta så kanske du kan uppge en källa för en gångs skull? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ta hand om dig) skrev 2025-02-24 12:17:20 följande:

Ts skulle kunna visa denna tråd för sin son för att visa hur ältande och självömkan påverkar honom med tiden. I den här tråden finns de som fastnat i att all olycka i deras liv beror på en sak. I detta fall hur kvinnor ser på dem på grund av längden. Sedan finns den andra gruppen av människor i tråden. Personer som någonstans accepterar hur de ser ut och med tiden förstått att det inte egentligen har så stor betydelse. att det faktiskt är mycket annat som påverkar hur andra ser på oss. Tråden visar också att för lång tid av självömkan gör att vi människor så bestämt vägrar att se något annat än det som bekräftar att vi är värda våran offerkofta. Att viljan av att ta ansvar för sitt liv och hur vi ser på oss själva blir sämre med tiden vi väver våran offerkofta. Även att dessa personer ofta tar över andra personers behov av stöd och hjälp för att få bevisa sin tes för sig själv och andra. 

Jag hoppas innerligt att hon inte visar tråden för sin son. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (KK) skrev 2025-02-24 18:58:05 följande:

Förhoppningsvis går dessa funderingar åtminstone delvis över av sig själv när killen blir äldre och får annat att tänka på. 

För min son gick detta över när han var 17 och fick flickvän. Innan det var han helt fixerad vid sin längd ett par år, ville mätas en gång i veckan, frågade om längden på alla i släkten, medellängd för män i olika länder, längd på alla killarna i klassen etc. Ett tag var han bland de längsta i klassen, sen blev han medel, sen lite under medel.

Han slappnade av lite när han växt om mina 175cm, och insett att hans kusin på 171cm var en cool kille som hade en häftig flickvän på 178cm. Han blev till slut 182cm med flickvän på 165cm. Han insåg till slut att cm spelar mycket mindre roll än personlighet och övrigt utseende. 

Fast din son är ju 182 cm. Och han var längst i klassen. Vad är det som har gått över menar du? Kortväxtheten? Ska vi korta känna oss hjälpta av det där? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ta hand om dig) skrev 2025-02-24 13:22:43 följande:
    Det här är vad jag menar. Det är så sorgligt att den här kommentaren kommer. Det är din fakta därför att du förmodligen ägnat år av tid för att få den bekräftad. Jag hoppas att ts förklarar för sin son att ingenting är så enkelt. Det finns en ohygglig massa barn som tror att de bara kommer att bli lyckliga om de blir fotbollsproffs. Men med tiden upptäcker de att livet blir jävligt bra ändå. Det finns många kvinnor som har en bild av att de gärna har en lång man vid sin sida. Men väldigt väldigt många av de kvinnorna skiter i slutändan i hur lång sin kärlek är.  Men vill man hålla fast i sin världsbild för att den klär en, så är det omöjligt för andra att ändra den. Däremot är det väldigt sorglig! 
    Jag hade ingen aning om att långa män var nåt slags ideal förrän jag läste om det på Familjeliv för nåt år sen. Att män som är 175 cm skulle vara "korta" har jag aldrig hört talas om. Jag tycker att det låter helt sjukt. Var finns alla de där 180 cm-männen undrar jag då. Visst en eller annan ser man förstås men många är kortare och jag har aldrig reflekterat över det. Jag tycker att allt det här låter jättebarnsligt. Min pappa är 171 cm och jag har aldrig märkt att han skulle vara kortare än andra män och han har själv aldrig nämnt nåt om det. Och att han skulle ha haft problem med tjejer stämmer definitivt inte.
  • Anonym
    Ezmeraldah skrev 2025-02-24 18:42:15 följande:
    Hur så? 
    Undrar bara var du drar gränsen för tant, då jag fått uppfattingen om dig att du är relativt ung. 
  • Anonym
    Ezmeraldah skrev 2025-02-24 18:31:13 följande:
    Tråkigt att ingen "raggar" på dig men det gäller inte alla män som inte är långa. Även medellånga och kortare män blir uppraggade. 

Statistiken får du gärna uppge en källa på. 
    Hans "statistik" är en omröstning här på Familjeliv.
  • Anonym (Rob)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-24 18:31:13 följande:
    Tråkigt att ingen "raggar" på dig men det gäller inte alla män som inte är långa. Även medellånga och kortare män blir uppraggade. 

Statistiken får du gärna uppge en källa på. 
    www.eviemagazine.com/post/only-15-women-interest-58-men-dating-apps-according-survey

"A survey from Bumble found that 60% of women indicate that they are looking for a man over 6 feet tall in their search filters. However, that number drops steeply as the height of men lowers. 30% of women want to date men who are 5'11" and only 15% of women are willing to date men who are 5'8" or shorter. In fact, more women are willing to date extreme heights such as 7 feet tall rather than a man who is 5'11". Anyone who is under 6 feet tall tends to be overlooked generally by the majority of women."

Vill ni att jag översätter ?   Endast 15% kvinnorna var villiga att dejta en kille under 173 cm.  Och 60% av kvinnorna var endast villiga att dejta män över 183 cm.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 21:03:48 följande:
    www.eviemagazine.com/post/only-15-women-interest-58-men-dating-apps-according-survey

"A survey from Bumble found that 60% of women indicate that they are looking for a man over 6 feet tall in their search filters. However, that number drops steeply as the height of men lowers. 30% of women want to date men who are 5'11" and only 15% of women are willing to date men who are 5'8" or shorter. In fact, more women are willing to date extreme heights such as 7 feet tall rather than a man who is 5'11". Anyone who is under 6 feet tall tends to be overlooked generally by the majority of women."

Vill ni att jag översätter ?   Endast 15% kvinnorna var villiga att dejta en kille under 173 cm.  Och 60% av kvinnorna var endast villiga att dejta män över 183 cm.
    Hur hjälper du ts med detta inlägg?
Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?