• Anonym (Dotter)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Min pappa har tyvärr gått bort och vi försöker sätta in en annons i tidningen men det går inte. Tidningen accepterar inte faktura och jag har inte koden till min pappas kontokort eller bank ID. Varken annonsavdelningen på tidningen eller banken vet hur jag ska göra. Vi kommer stöta på samma problem när vi ska köpa blommor och fika till begravningen.

Vi valde en begravningsbyrå på nätet som bara tar hand om kroppen för att få ner priset så vi får ordna allt annat själva. Dödsboet har knappt några tillgångar och hundratusentals kronor i skulder så vi kommer inte få ut något arv, det är därför viktigt att pengarna går direkt från dödsboet. 

Kan tillägga att vi inte kommer spendera mycket. Begravningsbyrån tar 11 500. Annons i tidningen kostar 2500 kronor och vi tänkte lägga ner 500 på blommor och 500 på fika. 15 000 totalt alltså, vi försöker inte svindla någon. 

Har någon några idéer eller vet vart vi ska vända oss? 

• Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?
  • Anonym (OA)
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 14:18:07 följande:
    Är väl ingen utmätning nu antagligen
    Alla tillgångar ska först och främst till Kronofogden som bestämmer hur de fördelas bland skulderna. 
  • Anonym (m)
    Anonym (OA) skrev 2025-03-01 14:23:24 följande:
    Alla tillgångar ska först och främst till Kronofogden som bestämmer hur de fördelas bland skulderna. 
    Vad händer annars? Kronofogden verkar inte vara inblandad här i nuläget.
  • Anonym (anonymK)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-01 13:18:32 följande:
    Ingen av ditt långa inlägg svarade på mina frågor. 
    Om du följt stegen i inlägget skulle du fått svaren på dina frågor från de personer du kommit i kontakt med.
  • Anonym (OA)
    Anonym (OA) skrev 2025-03-01 14:29:21 följande:

TS skriver att pappan var hos Kronofogden, alltså är dödsboet nu hos KFM. 

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/du-ska-betala-eller-gora-nagot-verkstallighet/betala-en-skuld/skuldsatt-dodsbo-kan-fa-betalkrav

Alltså det ska ansökas om konkurs för dödsboet, konkursförvaltaren bestämmer då över alla tillgångar, vet dock inte om KFM tar hand om detta då dödsboet redan är där. 

TS borde ringa KFM och rådfråga dem, i andra hand kommunen. 

• Anonym (Dotter)
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 14:01:29 följande:

Vilken bank gäller det?

Nordea
    Anonym (OA) skrev 2025-03-01 14:14:33 följande:

https://kronofogden.se/kontakta-oss/fragor-och-svar/utmatning/2021-03-09-kan-dodsboet-behalla-pengar-till-begravning-och-bouppteckning#

Enligt Kronofogden går inte kostnader för begravning först vid utmätning. 

Den länken är från 2021 det har ändrats, vi har varit i kontakt med både Kronofogden och Socialtjänsten och enligt båda ska begravningen betalas först. 
    Anonym (anonymK) skrev 2025-03-01 14:37:45 följande:
    Om du följt stegen i inlägget skulle du fått svaren på dina frågor från de personer du kommit i kontakt med.
    Allt det som står där vet jag redan. Varken banken, tidningen eller socialen vet hur jag ska gå tillväga. 
    Anonym (OA) skrev 2025-03-01 14:39:45 följande:

Alltså det ska ansökas om konkurs för dödsboet, konkursförvaltaren bestämmer då över alla tillgångar, vet dock inte om KFM tar hand om detta då dödsboet redan är där. 

• Anonym (Dotter)

Jag har redan pratat med både kronofogden och kommunen. 
  • Anonym (m)

Vad händer om TS inte ringer kronofogden? Varför skulle hon besvära sig med det? Det TS vill ha hjälp med är ju hur hon kommer åt bankkontot så hon kan betala annons och annat nu. Kronofogden får väl sköta sitt jobb bäst de vill.
Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?