• Anonym (Dotter)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Min pappa har tyvärr gått bort och vi försöker sätta in en annons i tidningen men det går inte. Tidningen accepterar inte faktura och jag har inte koden till min pappas kontokort eller bank ID. Varken annonsavdelningen på tidningen eller banken vet hur jag ska göra. Vi kommer stöta på samma problem när vi ska köpa blommor och fika till begravningen.

Vi valde en begravningsbyrå på nätet som bara tar hand om kroppen för att få ner priset så vi får ordna allt annat själva. Dödsboet har knappt några tillgångar och hundratusentals kronor i skulder så vi kommer inte få ut något arv, det är därför viktigt att pengarna går direkt från dödsboet. 

Kan tillägga att vi inte kommer spendera mycket. Begravningsbyrån tar 11 500. Annons i tidningen kostar 2500 kronor och vi tänkte lägga ner 500 på blommor och 500 på fika. 15 000 totalt alltså, vi försöker inte svindla någon. 

Har någon några idéer eller vet vart vi ska vända oss? 

• Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?
  • EnAnonumius
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 07:25:23 följande:
    När jag skötte dödsbon för ett tag sen hade jag full access till dödboets konton.  Jag kunde lägga in betalninga, föra över pengar, få ut kontanter.  På precis samma sätt via internet som på mina konton.  Banken såg aldrig några fakturor

Det kan ha ändrats nu och blivit krångligare.  Men förut gick det utan problem

Nykeln var då att jag hade fullmakt för dödsboet.  
    Jag själv har skött två dödsbon, ett dödsbo 2016 och ett dödsbo 2019.
    Jag hade också access till allt då jag var ensam arvtagare på båda dessa och hade då fullmakten på dem, utom att föra över kontanter. Det var det enda jag inte fick göra det var "kontant överföringar", från dödsbokontot för banken, då banken krävde att det skulle ske arvskifte först innan man fick tillgång till kontot fullt ut så att jag kunde tömma kontot och stänga det.

Sedan så är det också som så som många glömmer att ta med i beräkningen, även du, det är inte alla dödsbon som har internetbank kopplad på kontot. Den döde kan mycket väl ha varit en av de få som inte hade internetbank. Så det är ganska så dumt att ta för givet att internetbank finns kopplat dödsbokontot.

Det många även blundar för är att bankerna har faktiskt lite "olika rutiner", när det kommer till konton som tillhör dödsbon. Så man kan ju inte heller ta för givet att det är "samma på alla banker". Så det är rätt så kontraproduktivt att komma med "regler kan ju ha ändrats", när bankerna har utrymme för att egna rutiner kring dödsbokonton.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kr)
    EnAnonumius skrev 2025-03-03 08:24:31 följande:
    Jag själv har skött två dödsbon, ett dödsbo 2016 och ett dödsbo 2019.
    Jag hade också access till allt då jag var ensam arvtagare på båda dessa och hade då fullmakten på dem, utom att föra över kontanter. Det var det enda jag inte fick göra det var "kontant överföringar", från dödsbokontot för banken, då banken krävde att det skulle ske arvskifte först innan man fick tillgång till kontot fullt ut så att jag kunde tömma kontot och stänga det.

Sedan så är det också som så som många glömmer att ta med i beräkningen, även du, det är inte alla dödsbon som har internetbank kopplad på kontot. Den döde kan mycket väl ha varit en av de få som inte hade internetbank. Så det är ganska så dumt att ta för givet att internetbank finns kopplat dödsbokontot.

Det många även blundar för är att bankerna har faktiskt lite "olika rutiner", när det kommer till konton som tillhör dödsbon. Så man kan ju inte heller ta för givet att det är "samma på alla banker". Så det är rätt så kontraproduktivt att komma med "regler kan ju ha ändrats", när bankerna har utrymme för att egna rutiner kring dödsbokonton.
    Så vad är ditt förslag hur ts ska kuna betala begravningen? 
  • EnAnonumius
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 08:26:13 följande:
    Så vad är ditt förslag hur ts ska kuna betala begravningen? 
    Vad är ditt förslag?
    Jag har läst alla dina poster i tråden, och du har ju själv inte kommit med ett enda förslag..

Så fråga inte andra vad de har för förslag nör du inte gett några själv.

• Anonym (Kr)
    EnAnonumius skrev 2025-03-03 09:22:32 följande:
    Vad är ditt förslag?
    Jag har läst alla dina poster i tråden, och du har ju själv inte kommit med ett enda förslag..

Så fråga inte andra vad de har för förslag nör du inte gett några själv.
    MItt förslag är att i steg ett fixa fullmakt och se vad som går att lösa utifrån nuvarande bankregler.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 07:28:24 följande:
    Vidare
    Om ts skulle få det att funka med fullmakt kunde hon ställ fakturorna till sig själv.  När fakturan kom betalar hon från sitt eget konto och för över pengarna från dödsboet
    Så får man inte göra, det har jag kollat upp. Gör man på det sättet blir man personligt ansvarig och får betala tillbaka. 
    Anonym (P) skrev 2025-03-03 08:03:35 följande:

Finns det inga tillgångar i dödsboet så kan kommunen gå in och betala en enkel begravning, så det är kanske värt att ta kontakt?

De har sagt att de inte tänker göra det. Hinner kronofogden dra pengar före fakturan är betald får vi betala för allt själva. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-03 11:05:29 följande:
    Så får man inte göra, det har jag kollat upp. Gör man på det sättet blir man personligt ansvarig och får betala tillbaka. 
    Anonym (P) skrev 2025-03-03 08:03:35 följande:

Finns det inga tillgångar i dödsboet så kan kommunen gå in och betala en enkel begravning, så det är kanske värt att ta kontakt?

De har sagt att de inte tänker göra det. Hinner kronofogden dra pengar före fakturan är betald får vi betala för allt själva. 
    Hur tänker du göra då?
  • EnAnonumius
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 09:28:58 följande:
    MItt förslag är att i steg ett fixa fullmakt och se vad som går att lösa utifrån nuvarande bankregler.
    Och hur skall det gå när banken begär faktura för att kunna betala från dödsboet? Står skrivet i TS att banken kräver det.

Vet du, jag tror att TS har fullmakt, då hon har ju sagt själv att hon kan ju göra betalningar på dödsboet... 😉
  • Anonym (Kr)
    EnAnonumius skrev 2025-03-03 13:04:19 följande:
    Och hur skall det gå när banken begär faktura för att kunna betala från dödsboet? Står skrivet i TS att banken kräver det.

Vet du, jag tror att TS har fullmakt, då hon har ju sagt själv att hon kan ju göra betalningar på dödsboet... 😉
    Då verkar tyvärr detta omöjligt att lösa.
    Tidningar, blomhandlare odyl ställer inte ut fakturor mot ett dödsbo hos KFM
    TS vill inte dra in soc
    TS vill inte betala själv

Jag hade en förhoppning att det skulle gå att lösa på det sättet jag gjorde men regler hos bank mm har visst ändrats.Jag hade fel 
  • Anonym (OA)

Går det att få något skriftligt från KFM på att de inte tänker ta allt från bankkontot, för det är reserverat för begravningskostnader? Sedan skicka detta till de företag som är inblandade, och de vågar då skicka fakturor utställda på dödsboet?

• Anonym (Dotter)
    Anonym (OA) skrev 2025-03-03 13:26:36 följande:

Går det att få något skriftligt från KFM på att de inte tänker ta allt från bankkontot, för det är reserverat för begravningskostnader? Sedan skicka detta till de företag som är inblandade, och de vågar då skicka fakturor utställda på dödsboet?

Kronofogden får inte röra kontot. Det är inget som är brådskande på något vis.  

Jag har fullmakt. Betalningar gör man genom att scanna in fakturan på bankens hemsida sen betalar banken åt mig. Jag kommer alltså inte åt själva kontot. 
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 13:10:31 följande:
    Då verkar tyvärr detta omöjligt att lösa.
    Tidningar, blomhandlare odyl ställer inte ut fakturor mot ett dödsbo hos KFM
    TS vill inte dra in soc
    TS vill inte betala själv

Jag hade en förhoppning att det skulle gå att lösa på det sättet jag gjorde men regler hos bank mm har visst ändrats.Jag hade fel 

Varför säger du att jag inte vill dra in socialen? Socialen säger att de inte tänker betala, det har jag fått skriftligt. Det är socialen som ska göra boiendeupptäckningen jag har kontakt med dem.  
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 12:01:12 följande:
    Hur tänker du göra då?
    Jag har pratat med både kommunen och Kronofogden idag. Jag ska prata med banken också men det lutar åt att man inte kan få ersättning. 

Jag skulle ha bokat begravning via Fonus, det hade kostat 20 000 mer men då hade de fixat allt så allt hade hamnat på samma faktura. Det hade varit okej för både kronofogden och socialen. 
  • Anonym (Dottern)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-03 14:50:51 följande:

Jag skulle ha bokat begravning via Fonus, det hade kostat 20 000 mer men då hade de fixat allt så allt hade hamnat på samma faktura. Det hade varit okej för både kronofogden och socialen. 
    20 000 mer?
    Alltså 35K.

Det låter väldigt mycket om man vill ha det enkelt.

Min mammas begravning sköttes via den lokala begravningsbyrån och gick på lite drygt 20k.
    Enkel kista med bårtäcke, en vacker blomsterdekoration. Inte mycket mer än så. Annons skippade jag då hon bara hade en levande vän kvar så henne ringde jag istället.
    Kaffe efteråt, samma där. Det skippade jag.

Vad exakt gör den där onlinebyrån som kostar 15k?
  • Anonym (Dotter)
    Ensam hemma skrev 2025-03-03 15:04:28 följande:

Du kan inte avboka din onlinebeställning av begravningen?

Nej, det är försent. 
    Anonym (Dottern) skrev 2025-03-03 15:20:32 följande:
    20 000 mer?
    Alltså 35K.

Min mammas begravning sköttes via den lokala begravningsbyrån och gick på lite drygt 20k.
    Enkel kista med bårtäcke, en vacker blomsterdekoration. Inte mycket mer än så. Annons skippade jag då hon bara hade en levande vän kvar så henne ringde jag istället.

Fonus tar nästan 21 000 för att bara hantera kroppen. Det är en direktkremering inget annat ingår. Det är svindyrt. 

Onlinebyrån kostar 11 000 och de tar hand om kroppen. Dvs kremerar och låter mig hämta ut askan. De levererar gratis inom 5 mil men jag ska längre bort så jag åker själv med askan. 

• Anonym (Dottern)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-03 15:36:38 följande:
    Nej, det är försent. 
    Anonym (Dottern) skrev 2025-03-03 15:20:32 följande:
    20 000 mer?
    Alltså 35K.

Fonus tar nästan 21 000 för att bara hantera kroppen. Det är en direktkremering inget annat ingår. Det är svindyrt. 

Onlinebyrån kostar 11 000 och de tar hand om kroppen. Dvs kremerar och låter mig hämta ut askan. De levererar gratis inom 5 mil men jag ska längre bort så jag åker själv med askan. 

Jösses alltså!

Glömde i förra inlägget, det ingick kista med täcke, transport till och från kyrkan (12 mil), kremering, återleverans till kyrkogården, person som var med, handblommor till ca 10 personer, minnesbok med personliga foton och bilder från själva begravningen. Kanske någon mer jag har glömt...

För samma summa som din Fonus tog. Det är ju hemskt!

Jag beklagar att du fått så mycket problem kring allt detta.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Dottern) skrev 2025-03-03 15:42:52 följande:
    Jösses alltså!

Glömde i förra inlägget, det ingick kista med täcke, transport till och från kyrkan (12 mil), kremering, återleverans till kyrkogården, person som var med, handblommor till ca 10 personer, minnesbok med personliga foton och bilder från själva begravningen. Kanske någon mer jag har glömt...

För samma summa som din Fonus tog. Det är ju hemskt!

Jag beklagar att du fått så mycket problem kring allt detta.

Tack för omtanken! 

Jag tror priset har gått upp jättemycket bara det senaste året pga inflationen. 

• Anonym (Dottern)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-03-03 15:51:47 följande:

Tack för omtanken! 

Jag tror priset har gått upp jättemycket bara det senaste året pga inflationen. 

Så kan det vara, detta var i årsskiftet 2023/2024. Så i runda slängar ett år sedan.
  • Anonym (OA)
    Kronofogden får inte röra kontot. Det är inget som är brådskande på något vis.  

Jag har fullmakt. Betalningar gör man genom att scanna in fakturan på bankens hemsida sen betalar banken åt mig. Jag kommer alltså inte åt själva kontot. 
    Varför säger du att jag inte vill dra in socialen? Socialen säger att de inte tänker betala, det har jag fått skriftligt. Det är socialen som ska göra boiendeupptäckningen jag har kontakt med dem.  
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 12:01:12 följande:
    Hur tänker du göra då?
    Jag har pratat med både kommunen och Kronofogden idag. Jag ska prata med banken också men det lutar åt att man inte kan få ersättning. 

Jag menar alltså ett intyg from KFM på att fakturor för begravning går före deras utmätning. Du skrev innan att du inte fick köpa på faktura pga att dödsboet är hos KFM. Och utdrag från banken på tillgångarna. Då kanske det går att köpa på faktura 
  • EnAnonumius

Så var det för mig också på bådas dödsbokontona.. Fast jag hade ingen scanner så jag åkte till banken i stället och betalade..
  • Anonym (Dotter)

UPPDATERING 

Tyvärr kan man inte uppdatera direkt i trådstarten längre men här kommer en uppdatering till alla Googlare. 

I tråden pratas det om att Kronofogden går före begravningskostander, det stämmer inte. Det är beslut om utmätning som är gjord INNAN personen gick bort som går före. 

Det ges också råd om att jag ska skynda mig att göra diverse saker, det stämmer inte heller. Allt loggas och det viktiga är att göra saker i rätt ordning inte snabbt. Först ska begravningen betalas, sen ska bouppteckningen göras, en konkursförvaltare ska utses och de delar upp pengarna mellan fordringsägarna. Om jag exempelvis skulle betalat skulder först hade jag personligen fått betala tillbaka de pengarna till dödsboet. Jag hade inte fått pengar av socialen. 

Det är bara fakturor kring begravningen som får betalas. Jag lyckades få annonsen på faktura med hjälp av banken. Fika och blommor kommer vi tyvärr få betala själva om vi inte hittar ett ställe som tar faktura.  

Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?