• Annpor

BIM April 2025

Nu är det dags igen, för en ny tråd och en ny månad. Skriv in dig på listan och skriv väldigt gärna en liten notis om vem du är och hur länge du försökt bli gravid. Här peppar vi varandra och stöter och blöter i varandras funderingar och tankar. ❤️

• Svar på tråden BIM April 2025
  • Anonym (Ardna)
    Elisand skrev 2025-03-26 13:10:24 följande:
    Tack!! Bra tips! Jag gör nog så.
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-26 04:56:42 följande:
    Håller tummarna! Vi har samma äl dag 🙃

Som du redan fått tips om kan du köpa ett test och göra som du könner för då. Det är ju tidigt fortfarande så kanske kan det kännas mer ok om det inte skulle visa något då än om det varit äl+14 tex. Håller tummarna att du får världens bästa födelsedagspresent även om du skulle ta det någon dag efter själva födelsedagen 🙏
    Sant!! Har du nån plan på när du tänker börja testa eller inväntar du bim? 😇
    Jag börjar testa 9-10 dpo och sen åtminstone 12 dpo. Ska testa progesteron för första gången nu, förhoppningsvis håller den borta mensen. Sen om det är negativt får jag ju sluta ta den någon gång för att få en ny mens 🙃
  • mothertotwo
    Idag är jag på dag 55 i min menscykel. Vad tusan är det som händer. 😩 Har bokat tid till gyn i nästa vecka. På onsdag ska jag dit. Tog ett digitalt test för lite mer än en vecka sen, men det gav inte mig något då. Senast jag hade mens var den 1 februari. 
  • Anonym (Ardna)
    mothertotwo skrev 2025-03-26 16:42:09 följande:
    Idag är jag på dag 55 i min menscykel. Vad tusan är det som händer. 😩 Har bokat tid till gyn i nästa vecka. På onsdag ska jag dit. Tog ett digitalt test för lite mer än en vecka sen, men det gav inte mig något då. Senast jag hade mens var den 1 februari. 

Åh kan inte föreställa mig hur drygt det är för dig! Skönt att du har gyn inbokat, hoppas det är något lätt åtgärdat som provera och ev ägglossnings stimulering kan hjälpa. 

Har du haft såhär innan? 

• Annpor
    mothertotwo skrev 2025-03-26 16:42:09 följande:

Förstår frustrationen! Sist hade jag en cykel på 50 dagar innan nästa cykel började. Så frustrerande när det enda man vill är att bli gravid så så ska cykeln strula! 

Hur har din cykel varit tidigare? För mig har den alltid varit mellan 32-34 dagar, men sen efter graviditet ifjol så är den lite mer oregelbunden. 

Jag har fått Provera utskrivet och även Primolut, men har inte använt mig fullt ut av dessa än pga att jag fått biverkningar, extrem acne och nedstämdhet?.
    Hoppas nu att min cykel ska ?rätta till sig? snart på egen hand, annars kommer jag kanske behöva prova dom ändå i denna cykel, trots biverkningar? Så kluven! Hoppas du får hjälp du också, och att du inte behöver få biverkningar ❤️

• mothertotwo
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-26 17:22:56 följande:

Åh kan inte föreställa mig hur drygt det är för dig! Skönt att du har gyn inbokat, hoppas det är något lätt åtgärdat som provera och ev ägglossnings stimulering kan hjälpa. 

Har du haft såhär innan? 

Annpor skrev 2025-03-26 17:36:00 följande:

Förstår frustrationen! Sist hade jag en cykel på 50 dagar innan nästa cykel började. Så frustrerande när det enda man vill är att bli gravid så så ska cykeln strula! 

Hur har din cykel varit tidigare? För mig har den alltid varit mellan 32-34 dagar, men sen efter graviditet ifjol så är den lite mer oregelbunden. 

Jag har fått Provera utskrivet och även Primolut, men har inte använt mig fullt ut av dessa än pga att jag fått biverkningar, extrem acne och nedstämdhet?.
    Hoppas nu att min cykel ska ?rätta till sig? snart på egen hand, annars kommer jag kanske behöva prova dom ändå i denna cykel, trots biverkningar? Så kluven! Hoppas du får hjälp du också, och att du inte behöver få biverkningar ❤️

Svarar på er båda samtidigt :) 

Har haft lång cykel förr, men det är inget som händer speciellt ofta och inte över 40 dagar. Får väl i alla fall räkna på 4 dagar till. Men tycker det är jätte märkligt att den inte kommer. Jag har t.o.m. slutat röka. Jag är inte rökare längre och inga hjälpmedel har behövts. Varit fri i två månader. Kanske detta som gör att man inte fått sin mens. 

Sist jag var hos gyn gjorde dem ingenting. Men då var jag inte så här långt i menscykeln utan mens. Jag ska höra med gyn om dem kan skriva ut något. Är samtidigt lite nojjig i att att jag eventuellt kan befinna mig i klimakteriet hehe. Men nä, nu ska jag inte tänka på det. 

Mina senaste menscyklar har sett ut så här:
    30, 37, 35, 32, 31, 42, 31, 53, 37, 28, 50, 30, 26

• Annpor
    mothertotwo skrev 2025-03-26 19:14:52 följande:
    Annpor skrev 2025-03-26 17:36:00 följande:

Svarar på er båda samtidigt :) 

Har haft lång cykel förr, men det är inget som händer speciellt ofta och inte över 40 dagar. Får väl i alla fall räkna på 4 dagar till. Men tycker det är jätte märkligt att den inte kommer. Jag har t.o.m. slutat röka. Jag är inte rökare längre och inga hjälpmedel har behövts. Varit fri i två månader. Kanske detta som gör att man inte fått sin mens. 

Sist jag var hos gyn gjorde dem ingenting. Men då var jag inte så här långt i menscykeln utan mens. Jag ska höra med gyn om dem kan skriva ut något. Är samtidigt lite nojjig i att att jag eventuellt kan befinna mig i klimakteriet hehe. Men nä, nu ska jag inte tänka på det. 

Mina senaste menscyklar har sett ut så här:
    30, 37, 35, 32, 31, 42, 31, 53, 37, 28, 50, 30, 26

Förstår, är det skillnad med din menscykel före/efter gravidite? För mig har det varit en stor skillnad där! 

Hur gammal är du? 😊

• Annpor

Hur skulle ni tolka kvällens ägglossningstest? Enligt min app säger den ?låg? men själv känner jag att strecken är samma lika i färg, således borde man kunna säga att det snart är positivt? Tydlig ökning från i förmiddags också. 

OCH - när ni har positivt, hur schemalägger ni myset kommande dagar? 

? haha, alltså egentligen är det ju helt sjukt vad man diskutese öppet och oscensurerat här på familjeliv. Samtidigt så himla skönt att bara få pysa ur och fundera med andra i samma situation. Men- galet egentligen 🤣

• Anonym (Ardna)
    Annpor skrev 2025-03-26 19:59:46 följande:

Förstår, är det skillnad med din menscykel före/efter gravidite? För mig har det varit en stor skillnad där! 

Hur gammal är du? 😊

Annpor skrev 2025-03-26 20:04:17 följande:

Hur skulle ni tolka kvällens ägglossningstest? Enligt min app säger den ?låg? men själv känner jag att strecken är samma lika i färg, således borde man kunna säga att det snart är positivt? Tydlig ökning från i förmiddags också. 

? haha, alltså egentligen är det ju helt sjukt vad man diskutese öppet och oscensurerat här på familjeliv. Samtidigt så himla skönt att bara få pysa ur och fundera med andra i samma situation. Men- galet egentligen 🤣

Svårt med testen, kanske blir de starkare ändå imorgon? Jag får såna positiva med rfsu och mycket starkare med e@h, så egentligen så som dina positiva brukar se ut 🥰
    Vi körde varannan dag fram till positivt test när vi försökte med vår son, och sen varje dag efter positivt. Men den månaden vi gav upp och han blev till så var det ungefär varannan dag rakt igenom. 

Nu nör vi inte bara har oss själva att förhålla oss till så ligger vi bara så tätt inpå ägglossning som vi kan och när det finns möjlighet 🙈

Hur ändrades din cykel innan/efter gravidite? Jag har äl cd 25-30 nu istället för 14-21 som innan.

• Elisand
    Annpor skrev 2025-03-26 20:04:17 följande:

Jag tycker det ser ut som att kontrollstrecket fortfarande är lite starkare, men det blir nog väldigt snart helt positivt!!!

Den här månaden körde vi på varje dag från att jag märkte ökning tills att äl hade varit haha... Men förut har vi kört på varannan dag hela fertila perioden bara. 

Visst är det lustigt! Men så otroligt skönt.
  • Elisand

Vilka tidiga test rekommenderar ni?
    Kollat på graviditetskollens hemsida (beställt där förut) och står just nu mellan 2-pack av clearblue digital ultratidigt eller clearblues vanliga ultra-tidiga stavar (fanns ett tre-pack med ett digitalt med veckoindikator). Har ni använt nån av dom? Känns som att man hör ofta om spökstreck på clearblue???

Svar på tråden BIM April 2025