7barnsmamman87 skrev 2025-04-01 12:49:16 följande:
Försöker hålla mig lite härifrån för att kunna koppla bort allt lite, men det är svårt.
Jag behöver era råd! Det här med bebisverkstaden har blivit lite för mycket. Min sambo har panik och svårt att ha sex! Vi har pratat om det och han tycker det känns som en stor press vilket gör honom stressad och svårt att komma. Ibland har han t.o.m. svårt att få stånd alls..
Jag vill gärna koppla ifrån det här ett tag, för att komma tillbaka till bara oss. Det som va innan. Men det är som att det är omöjligt. Han tror att jag inte vill ha sex längre för att jag bara vill, utan får hela tiden tanken att det bara är pga bebis. Och så är det inte. Hur ska jag få honom att slappna av? Jag vill ha sex ändå liksom. Oavsett utgången av det hela. Tips någon?
Fint att du delar med dig! Det finns säkerligen många par som befinner sig i eller har varit en likvärdig situation.
Min partner hade svårt 1 gr och han fick fullständig panik. Han visste att det var sista timmarna för ÄL. Han vart så ledsen och besviken på sin kropp men var så fin och försäkrade mig att det inte berodde på mig, att jag var het, att han älskar mig, vill ha bebis med mig etc. Men det gick inte. Det var för stor press. Efter några dagar berättade jag för honom att det är vanligt att killar känner prestationsångest vid sex. Att det är naturligt när man börjar se det som ett mission.
Nu har vi gjort det klart för varandra att sex är livet haha och resultatet som kommer från sex är också liv. Vi lever här och nu (även om vi hoppas hoppas hoppas på nytt liv). För oss funkar den inställningen bra. Mer vara här och nu.
Jag försöker inte heller stressa honom med ÄL-tester utan blir bara lite extra klängig när tiden väl är inne, med det sagt får man inte glömma bort att mysa övriga veckor också.