Olivia891234 skrev 2025-04-02 13:40:12 följande:
Ja man undrar ju vad det beror på, har det varit flera ?dåliga ägg?/kromosomfel, kanske för att jag är 34? Eller är det något som sker just så tidigt som inte funkar, och att man behöver en progesteronskjuts eller liknande?
Jag tycker verkligen inte att jag får någon hjälp av vården heller, försökte initiera en missfallsutredning men blev bara runtskickad så liksom frågade chatgpt och bad en doktor via telefon skriva ut progesteron och trombyl. Men men förhoppningsvis funkar det denna gång!
Jag tror eventuellt att det är min livmoder som är problemet, den är nog inte så trevlig.. har symptom som tyder på endometrios men när jag opererades för mitt X såg dem inget. Men samtidigt var det inte de dem letade efter och helst ska man göra det runt mens för att se de sade läkaren om jag inte minns fel.
Annars tänker jag att man kanske va lite svaga ägg som inte heller producerar tillräckligt med progesteron🤔 Jag har börjat bomba på med q10 nu efter att ha sett videos på youtube där dem rekommenderar upp till 600mg per dag, så jag ligger på 300-500mg nu. 😊
Jag ska på någon form av utredning om två veckor som först har bokats som missfallutredning, men nu tänker jag typ bara be om äggledarspolning och en allmän check. För har läst så många inlägg av kvinnor som gjort missfallsutredning och dem har ändå inte hittat något. Lär blir samma för mig.. men har fått tips i en endometriosgrupp att progesteron och trombyl gjorde att dem förblev gravida. Så tänker lika bra att testa!
Under sjukskrivningen i höstas nördade jag ner mig kring varför vissa behöver trombyl och har tyvärr glömt hälften men det jag typ minns är det är något med blodkoaguleringen hos vissa kvinnor som inte funkar helt rätt vilket stör blodtillförseln till livmodern. Men ta mig inte på orden, kan minnas fel.