• Annpor

BIM April 2025

Nu är det dags igen, för en ny tråd och en ny månad. Skriv in dig på listan och skriv väldigt gärna en liten notis om vem du är och hur länge du försökt bli gravid. Här peppar vi varandra och stöter och blöter i varandras funderingar och tankar. ❤️

• Svar på tråden BIM April 2025
  • Olivia891234
    Syren93 skrev 2025-04-02 14:24:15 följande:
    Hej! Precis lika dant har det varit för mig. Sen december har jag blivit gravid 3 av 3 cykler men det har slutat i missfall v.5+4 ca. Har också ett barn sen tidigare (2,5). 
    Har du fått Trombyl och progesteron utskrivet? Jag ska ta progesteron blodprov denna cykeln (privat). Men skulle också vilja prova ta tillskott.. 
    Håller tummarna denna gången :) 

Oj vad sjukt att det är samma för båda! Hur gammal är du?

Ja nu vid senaste missfallet var jag på gynakuten för att kolla upp om allt var ute (vilket det var). Frågade då om jag kunde få trombyl och progesteron och hon sa ja, det är ju inte farligt så why not. Hon sa dock att jag skulle börja vid nästa graviditets-plus. Men efter rådgörande med chatGPT så börjar jag nu istället eftersom jag tror att jag skulle kunna ha behov av det innan? Har fått ganska svaga plus på mina tre graviditeter (dock även det som resulterade i barn) så tror att det liksom behövs något innan dess. Alternativt har det bara varit kromosomfel och inget tillskott behövs, men jag tror inte att det skadar isf. 

Men jag är ingen doktor så jag har ingen aning egentligen!

• Anonym (Saltakatten)

Hej allihopa!

Jag hoppar in i tråden efter lite funderande fram och tillbaka, men kul att följa andra som också försöker skaffa bebis :)

Jag har precis haft min första mens efter att jag var tvungen avbryta min graviditet i v 17 pga kromosomavvikelse... Det värsta vi upplevt hittills i livet, hemskt! Tacksam över våra två, friska barn vi redan har men längtan efter en sista liten en är fortfarande stor.

Så nu hoppas jag att kroppen är i balans, att jag lyckas bli gravid snabbt igen och att det lilla livet får vara frisk Hjärta

• Annpor
    mothertotwo skrev 2025-04-02 13:53:36 följande:
    Jag förstod inte jättemycket. Men hade typ 3 äggblåsor på ena sidan och ca 10 äggblåsor på andra sidan. Har tydligen pcos. Konstigt jag inte fått den diagnosen förr. 

Men fick utskrivet provera som jag ska ta i 10 dagar. Mellan dag 3 och 5 när mensen kommit ska jag tillbaka och ta blodprover för att kolla hormonbalansen. Därefter får vi se. Men ett steg i rätt riktning känns det som. 🙂 Jag är i alla fall inte i klimakteriet 😅. Hon var väldigt noggrann på ultraljudet och verkligen kollade överallt. 

Hm, men skönt att ändå få svar och som du säger vara på väg framåt! Jag fick också Provera utskrivet men valde att inte ta dom mer än några dagar, mådde bara dåligt, (väldigt individuellt såklart). Lite ledsen över att det inte fungerade för mig som också haft längre cykler. MEN så nu den här cykeln landade jag på ägglossning dag 20, så den här cykeln verkar vara ok ändå. 

Livet som kvinna ändå va? 😅

• Annpor

Tänkte passa på att tipsa om en app som heter Pregnancy test checker. En app som kan hjälpa till med att tyda svårtydliga tester. Testade för skoj idag men är bara 7dpo så mest bara för att visa er andra. Om man själv har svårt att se/misstänker att man ser en ev linje till men är osäker ska tydligen den här appen vara bra på att upptäcka. Då framträder ett till streck i neonliknande färg fram. 

Tänkte testa bara för skoj denna månad. Min kompis har bara använt den en månad så oklart hur bra den är/inte. Återkommer! Det är väl en kul grej annars bara, kanske kan den dock bidra till testjävulen kommer fram ännu mer?. Eller så hjälper den någon? Drömmer Kändes ändå kul att dela det här med er i gruppen. Kanske kan någon annan vara nyfiken tänkte jag! 

På: Tryck på invert för att få bilden såsom min bild. 

• Syren93
    Olivia891234 skrev 2025-04-02 15:07:22 följande:

Oj vad sjukt att det är samma för båda! Hur gammal är du?

Ja nu vid senaste missfallet var jag på gynakuten för att kolla upp om allt var ute (vilket det var). Frågade då om jag kunde få trombyl och progesteron och hon sa ja, det är ju inte farligt så why not. Hon sa dock att jag skulle börja vid nästa graviditets-plus. Men efter rådgörande med chatGPT så börjar jag nu istället eftersom jag tror att jag skulle kunna ha behov av det innan? Har fått ganska svaga plus på mina tre graviditeter (dock även det som resulterade i barn) så tror att det liksom behövs något innan dess. Alternativt har det bara varit kromosomfel och inget tillskott behövs, men jag tror inte att det skadar isf. 

Men jag är ingen doktor så jag har ingen aning egentligen!

Ja verkligen! Jag fyller 32 i år.

Okej! Jag ska ju som sagt ta blodprover om ett par veckor. Funderar på att ringa nån privat gynekolog för att få lite råd och se om man kan få nån hjälp. Känns så svårt att veta vart man ska vända sig?
    Mina senaste tre missfall har också varit svaga plus som succesivt blivit svagare och sen försvunnit innan mensen kommit.. 
    Jag hade två missfall innan min lyckades graviditet också. Blev även då gravid snabbt! 
  • Elisand
    Anonym (Ardna) skrev 2025-04-02 10:54:52 följande:
    Så tråkigt 😢 Hoppas du kan få en bra födelsedag ändå ❤️
    Jag tror också jag fick negativt idag på 10 dpo, än kan man inte räkna bort det eftersom dag tio fortfarande är en vanlig implantationsdag. Håller tummmarna att du får ett positivt till helgen 🙏❤️

För min del är jag väldigt kluven till vad jag vill. Vår son var så liten i julas , men till julen förstår han mer och vill gärna fira jul med honom utan ett lillasyskon som tar allt fokus. Men vi försökte denna månaden eftersom vi inte vill kunna ångra oss att tänk om vi bara gett det en chans i efterhand. Vi har aldrig blivit gravida snabbt innan så kändes osannolikt att det skulle ta sig på första försöket. Vi försökte förvisso halvdant förra månaden men då kom mensen på 6 dpo.
    Tack för pepp <3 Har kunnat släppa det under dagen faktiskt! Vi får se. Hade en bra känsla fram tills imorse då, men hoppet kommer inte lämna mig helt förrän tempen dippar eller mensen kommer. 

Förstår dina tankar! Skönt att mensen inte kommit än iaf, över 10 dagar är väl en bra lutealfas om jag förstår det rätt, om man tänker på din förra cykel!! Jag försökte tänka imorse att det gör inget om jag är gravid för vi har båda jobb som är väldigt hektiska i just december och kring julen så på det sättet skulle det vara skönt med bf i januari istället. Men vi vill inte vänta med försöken, precis som du säger att inte behöva ångra sig.
  • Siripiri
    Olivia891234 skrev 2025-04-02 13:40:12 följande:

Ja man undrar ju vad det beror på, har det varit flera ?dåliga ägg?/kromosomfel, kanske för att jag är 34? Eller är det något som sker just så tidigt som inte funkar, och att man behöver en progesteronskjuts eller liknande? 

Jag tycker verkligen inte att jag får någon hjälp av vården heller, försökte initiera en missfallsutredning men blev bara runtskickad så liksom frågade chatgpt och bad en doktor via telefon skriva ut progesteron och trombyl. Men men förhoppningsvis funkar det denna gång!

Jag tror eventuellt att det är min livmoder som är problemet, den är nog inte så trevlig.. har symptom som tyder på endometrios men när jag opererades för mitt X såg dem inget. Men samtidigt var det inte de dem letade efter och helst ska man göra det runt mens för att se de sade läkaren om jag inte minns fel. 

Annars tänker jag att man kanske va lite svaga ägg som inte heller producerar tillräckligt med progesteron🤔 Jag har börjat bomba på med q10 nu efter att ha sett videos på youtube där dem rekommenderar upp till 600mg per dag, så jag ligger på 300-500mg nu. 😊 

Jag ska på någon form av utredning om två veckor som först har bokats som missfallutredning, men nu tänker jag typ bara be om äggledarspolning och en allmän check. För har läst så många inlägg av kvinnor som gjort missfallsutredning och dem har ändå inte hittat något. Lär blir samma för mig.. men har fått tips i en endometriosgrupp att progesteron och trombyl gjorde att dem förblev gravida. Så tänker lika bra att testa! 

Under sjukskrivningen i höstas nördade jag ner mig kring varför vissa behöver trombyl och har tyvärr glömt hälften men det jag typ minns är det är något med blodkoaguleringen hos vissa kvinnor som inte funkar helt rätt vilket stör blodtillförseln till livmodern. Men ta mig inte på orden, kan minnas fel.  

• Siripiri
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-04-02 15:57:10 följande:

Hej allihopa!

Jag hoppar in i tråden efter lite funderande fram och tillbaka, men kul att följa andra som också försöker skaffa bebis :)

Jag har precis haft min första mens efter att jag var tvungen avbryta min graviditet i v 17 pga kromosomavvikelse... Det värsta vi upplevt hittills i livet, hemskt! Tacksam över våra två, friska barn vi redan har men längtan efter en sista liten en är fortfarande stor.

Så nu hoppas jag att kroppen är i balans, att jag lyckas bli gravid snabbt igen och att det lilla livet får vara frisk Hjärta

Åh nej beklagar💔 

Du var väl med i BIM grupperna förra sommaren/höstas? tycker jag känner igen nicket. 

Hoppas det är er tur igen och att det blir en frisk en denna gång! ???? 

• Anonym (Ardna)
    Elisand skrev 2025-04-02 20:14:51 följande:
    Tack för pepp <3 Har kunnat släppa det under dagen faktiskt! Vi får se. Hade en bra känsla fram tills imorse då, men hoppet kommer inte lämna mig helt förrän tempen dippar eller mensen kommer. 

Förstår dina tankar! Skönt att mensen inte kommit än iaf, över 10 dagar är väl en bra lutealfas om jag förstår det rätt, om man tänker på din förra cykel!! Jag försökte tänka imorse att det gör inget om jag är gravid för vi har båda jobb som är väldigt hektiska i just december och kring julen så på det sättet skulle det vara skönt med bf i januari istället. Men vi vill inte vänta med försöken, precis som du säger att inte behöva ångra sig.

Det är ändå ett lugn i att man gjort vad man kan och är det meningen att bli en julklapp så blir det 🙏
    Hoppas 2026 ger er bebis om mensen kommer. 

Jag är superglad att jag har ägglossat och lutealfasen är mer normal, är i och för sig första cykeln med progesteron så hjölper förhoppningsvis till. Är i efterhand inte säker att jag hade ägglossning förra månaden min apple watch visade hög temp men det gjorde den flera omgångar innan ägglossning denna cykeln också. Men var seg att gå upp efter äl denna gången. Men denna cykeln tempar jag manuellt också, vilket var skönt så jag fick bevis på äl innan jag började med progesteron. 

Längtar så till helgen och få ett slutgiltigt svar 🙏

Svar på tråden BIM April 2025