• Anonym (TS)

Hur påverkar man kroppens viktspann?

Jag lärde mig nyligen att kroppen har ett viktspann. En vikt som kroppen VILL ha. Äter man bra och rör sig regelbundet så kommer kroppen hålla det spannet, oavsett om man äter mer eller mindre olika dagar. Detta tillämpar man t ex inom ätstörningsvården. Att man ska tillbaka till sitt viktspann. Den vikten kroppen vill ha. Ligger man över eller under detta spannet så kämpar kroppen för att ta sig tillbaka. Antingen genom att förbränna mer för att man äter mer eller genom hunger för att man äter för lite. Man måste konstant ligga på betydligt för högt intag eller för lågt intag av mat för att påverka vikten. T ex om man har ett viktspann på 60-65kg, men vill väga 55kg så kommer man behöva tänka på vad man äter och hur mycket man rör på sig för att kunna hålla sig på 55 kg. Men om man har samma viktspann men väger 80kg så beror det på att man äter betydligt för mycket hela tiden. Men hur påverkar man detta spannet?

Jag t ex är något överviktig och hade velat gå ner i vikt, men min kropp har liksom fastnat på den vikten jag har nu. Den har skapat ett nytt viktspann. I tonåren och upp till 25 årsåldern har jag haft ett viktspann på 50-55 kg. Åt vad som helst och vikten påverkades inte. Sen poff, gick jag upp 25 kg under en period på typ 7 år. Jag hade då hormonspiral. Jag tog ut spiralen och började med p-piller, Yasmine och gick då ner 9 kg på ett par månader. Utan att ändra min livsstil. Nu är jag fast där. Jag har hela livet haft samma rutiner, samma livsstil osv. Men något i dessa p-piller påverkar ju mitt viktspann. Jag kan äta hur mycket jag vill och går inte upp i vikt, för min kropp vill ligga på denna vikt. 
    Jag har testat diverse matscheman och träningsscheman och det är ett heltidsarbete att hålla min vikt lägre. Medan om jag struntar i att räkna kalorier så går jag upp till denna vikt igen och stannar där. 

Vad kan man göra för att kroppen ska vilja ha ett annat viktspann?
  • Svar på tråden Hur påverkar man kroppens viktspann?
  • Lynx123

Det är ens VANOR och inte någon underlig vilja som kroppen har som avgör en persons vikt. Tyvärr.

• Anonym (Drive)
    Lynx123 skrev 2025-03-15 20:49:38 följande:

Det är ens VANOR och inte någon underlig vilja som kroppen har som avgör en persons vikt. Tyvärr.

Helt sjukt att du fått två tummar ner. 

Sedan sitter dessa överviktiga och tummar ner att deras vanor spelar roll samtidigt  som de är helt lost. Det kan ju en ärthjärna förstå att chansen att hålla vikten med den inställningen är i det närmaste obefintlig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-15 20:17:39 följande:
    De säger i stort sett  det jag säger. Den som vill gå ner i vikt behöver ändra sina levnadsvanor permanent. Dieter och andra kortsiktiga metoder är inte långsiktigt hållbart.
    Om man t ex har gått upp i vikt under 20 år och väljer en diet under ett års tid för att gå ner den extra vikten för att sedan under ytterligare 20 års tid gå upp den igen kan nog anses vara en slags hållbar metod. Det är ju upp till var och en att bestämma.
  • Anonym (Nihka)
    Lynx123 skrev 2025-03-15 20:49:38 följande:

Japp, men det känns jobbigt för vissa eftersom det betyder de val man gör påverkar resultatet. Man har ett ansvar.

Det är betydligt skönare att förlusta sig på godsaker och intala sig att kroppen är förprogrammerad till en viss vikt.
  • Anonym (Drive)
    Tow2Mater skrev 2025-03-15 21:27:33 följande:
    Om man t ex har gått upp i vikt under 20 år och väljer en diet under ett års tid för att gå ner den extra vikten för att sedan under ytterligare 20 års tid gå upp den igen kan nog anses vara en slags hållbar metod. Det är ju upp till var och en att bestämma.
    Du blir sjuk av en sådan metod så definitivt inte hållbart.
  • Tow2Mater
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-15 21:45:08 följande:
    Du blir sjuk av en sådan metod så definitivt inte hållbart.
    Sjuk hur då?
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-15 21:20:35 följande:
    Helt sjukt att du fått två tummar ner. 

Sedan sitter dessa överviktiga och tummar ner att deras vanor spelar roll samtidigt  som de är helt lost. Det kan ju en ärthjärna förstå att chansen att hålla vikten med den inställningen är i det närmaste obefintlig.
    Jag var mager som en skrika och hotades med tvångsvård för mina ätstörningar, när jag lärde mig om viktspann. Vänligen, ta dina fördomar och kör upp dem nånstans!
  • Anonym (slow and steady)
    Anonym (Xyz) skrev 2025-03-15 21:50:23 följande:
    Jag var mager som en skrika och hotades med tvångsvård för mina ätstörningar, när jag lärde mig om viktspann. Vänligen, ta dina fördomar och kör upp dem nånstans!
    Det är mest folk som vill känna sig duktiga och slå neråt för att de själva aldrig haft problem med vikten åt något hoöl som vägrar se vetenskapens mer komplexa förklaringar. De vill helt enkelt att det ska vara enkelt, så de går fortsätta sprakar neråt. Inte ens när de får läsa svart på vitt vill de ta in det, då läser de bara orden som de kan få att säga samma sak som de redan bestämt sig för ska vara sant och skiter i resten och nyanserna. 
  • Anonym (Nihka)
    Anonym (Xyz) skrev 2025-03-15 21:50:23 följande:
    Men om du gick ner i vikt pga vad du inte åt, så fungerar ju inte teorin om ett förprogrammerat viktspann, eller?
  • Anonym (Nihka)
    Anonym (slow and steady) skrev 2025-03-15 22:00:38 följande:
    Det är mest folk som vill känna sig duktiga och slå neråt för att de själva aldrig haft problem med vikten åt något hoöl som vägrar se vetenskapens mer komplexa förklaringar. De vill helt enkelt att det ska vara enkelt, så de går fortsätta sprakar neråt. Inte ens när de får läsa svart på vitt vill de ta in det, då läser de bara orden som de kan få att säga samma sak som de redan bestämt sig för ska vara sant och skiter i resten och nyanserna. 
    Vetenskapen är tydlig med att alla val du gör, bla vilken mat du äter, påverkar resultatet dvs din vikt. Vad är det som är komplext med detta?
Svar på tråden Hur påverkar man kroppens viktspann?