• Anonym (TS)

Hur påverkar man kroppens viktspann?

Jag lärde mig nyligen att kroppen har ett viktspann. En vikt som kroppen VILL ha. Äter man bra och rör sig regelbundet så kommer kroppen hålla det spannet, oavsett om man äter mer eller mindre olika dagar. Detta tillämpar man t ex inom ätstörningsvården. Att man ska tillbaka till sitt viktspann. Den vikten kroppen vill ha. Ligger man över eller under detta spannet så kämpar kroppen för att ta sig tillbaka. Antingen genom att förbränna mer för att man äter mer eller genom hunger för att man äter för lite. Man måste konstant ligga på betydligt för högt intag eller för lågt intag av mat för att påverka vikten. T ex om man har ett viktspann på 60-65kg, men vill väga 55kg så kommer man behöva tänka på vad man äter och hur mycket man rör på sig för att kunna hålla sig på 55 kg. Men om man har samma viktspann men väger 80kg så beror det på att man äter betydligt för mycket hela tiden. Men hur påverkar man detta spannet?

Jag t ex är något överviktig och hade velat gå ner i vikt, men min kropp har liksom fastnat på den vikten jag har nu. Den har skapat ett nytt viktspann. I tonåren och upp till 25 årsåldern har jag haft ett viktspann på 50-55 kg. Åt vad som helst och vikten påverkades inte. Sen poff, gick jag upp 25 kg under en period på typ 7 år. Jag hade då hormonspiral. Jag tog ut spiralen och började med p-piller, Yasmine och gick då ner 9 kg på ett par månader. Utan att ändra min livsstil. Nu är jag fast där. Jag har hela livet haft samma rutiner, samma livsstil osv. Men något i dessa p-piller påverkar ju mitt viktspann. Jag kan äta hur mycket jag vill och går inte upp i vikt, för min kropp vill ligga på denna vikt. 
    Jag har testat diverse matscheman och träningsscheman och det är ett heltidsarbete att hålla min vikt lägre. Medan om jag struntar i att räkna kalorier så går jag upp till denna vikt igen och stannar där. 

Vad kan man göra för att kroppen ska vilja ha ett annat viktspann?
  • Svar på tråden Hur påverkar man kroppens viktspann?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Nihka) skrev 2025-03-17 19:32:52 följande:
    Jag skulle gissa på det omvända. 20% gener och resten är olika val man gör i livet.
    Ja det var vad jag gissade också men forskningen visar på annat. Ta och kolla upp den istället för att gissa. Det är  mind blowing 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-18 05:26:12 följande:
    Beror på vilket perspektiv man har.

På individnivå är det 0 procent gener. Alla kan hålla vikten i rätt miljö.
    På gruppnivå lär det vara betydligt högre nivå gener där man ser att framförallt de med genetiskt större aptit tenderar att oftare vara överviktiga.

Problemet här är att vissa använder generna som ett argument för att de inte kan hålla vikten är rent trams. Alla kan som sagt hålla vikten. Generna kan bara göra det svårare att hålla vikten.

Det handlar inte om att man inte kan. Det handlar om insikten att det är olika svårt för olika människor. För en del  tar det över hela livet om de ska vara smala. Det är enligt mig en orimlig kostnad.  

Jag är nyfiken på varför det finns ett sådant förakt för tjocka. Varför är det ett problem för dig att någon använder generna som ursäkt? Varför ska någon ens behöva ursäkta sin vikt? 

• Anonym (TS)
    Anonym (stella) skrev 2025-03-17 09:45:35 följande:
    Men grejen är den att du inte behöver vara hungrig medan du går ner i vikt. Då äter du antingen för lite eller fel saker. Du behöver inte alls vara hungrig för jämnan. Det räcker att äta 2-300 kcal under din förbrukning för att gå ner i vikt långsamt och hållbart. 
    Anonym (Stina) skrev 2025-03-17 08:08:51 följande:

Det finns trovärdig forskning som visar på att den vikt vi har till 80 procent bestäms av generna. Den som är intresserad kan läsa Blueprint av Robert Plomin. Han är känd för tvillingstudier och är professor på Kings college i London.  Den är väldigt läsvärd för alla som är intresserade av psykologi. Det har hänt en hel del inom det fältet sedan Freud och Jung. 

Orkar man inte läsa boken så är han också med i ett par avsnitt av Din personlighet på SVT där han blir intervjuad av Anders Hansen. 

Det låter inte sannolikt eftersom folk går UPP i vikt ganska mycket med åren. I så fall ändras generna med åren eller?

Det är arv och miljö, precis som med så mycket annat. Arv = generna och miljön = vad du faktiskt stoppar i dig och hur din kropp mår mm 

Äter man fler kalorier än man gör av med går man upp i vikt, det är ett vetenskapligt faktum. 
    Det där är en sanning med modifikation. Absolut, i teorin skulle man kunna hålla dig 200-300 kcal under ens förbrukning för att gå ner i vikt. Men det skulle ju också vara ett heltidsarbete. Det är svårt att veta exakt på kalorin vad ens grundmetabolism är till att börja med och den är förändering, så redan där kommer det vara svårt att veta exakt hur mycket du förbrukar varje dag. På det ska du dessutom räkna ut hur mycket du rört dig i vardagen, tränat och exakt på kalorin vad du ätit. Det är inte möjligt. 
    Dessutom kompenserar kroppens setpoint/viktspann med att förbruka mindre energi, äka hunger osv för att förbruka mindre för att behålla sin vikt.

Det är därför man ofta måste ligga rejält under sin nuvarande förbrukning under en längre tid för att ens se någon skillnad. Dvs ha kroppen i konstant svält där du förbrukar mer än du äter och göra det till sådan grad att kroppens biologiska funktioner inte kan kämpa emot och kompensera längre. 

Att man går ner i vikt om man äter mindre än man förbrukar och upp i vikt om man äter mer än man förbrukar är en väldigt förenklad version av sanningen. I långa loppet ja, men kortsiktigt nej. Jag skulle kunna äta 3000 kcal idag och det skulle inte hända något med min kropp för kroppen skulle kompensera genom att dämpa hungern imorgon.

Det är ju därför ätstörningsvård också tar LÅNG tid. De får äta enligt schema, sex mål per dag och uträknat antal kalorier och noll fysisk aktivitet. Ofta ligger man 1000-2000 kcal över sin grundmetabolism och det tar ändå månader att ta igen förlorad vikt, trots att man arbetar med kroppen i det avseendet som vill tillbaka till sitt viktspann. 

Det som det pratas om i denna tråd är inte att äta enligt schema, räkna kalorier osv utan att behålla en vikt utan att tänka på vad man äter. Majoriteten i denna tråd pratar om päron och de andra om äpplen. Alla skriker "Banta", "Ät mindre, förbruka mer". Det är INTE det tråden handlar om. Alla de tipsen kräver att man som person behöver planera sina måltider, röra sig enligt schema osv. Här pratar jag om den vikten alla har som INTE tänker på vad de äter utan som låter hungern styra och rör sig måttligt i vardagen. Inte de med sjuklig fetma som äter för att hantera känslor, som stressäter, hetsäter eller de med anorexia som svälter sig själv eller liknande. Utan om personer som är friska, äter hälsosamt och rör på sig normalt i vardagen. Alla de personer kommer ha ett viktspann de håller sig inom oavsett om de är på kalas och äter fika och tårta tre gånger ena veckan eller äter en hel chipspåse till fredagsmyset ena veckan eller åker på semester en vecka och äter utemat, glass och dricker drinkar varje dag. 
    Där kompenserar kroppen själv genom att sänka hungern kommande vecka så man inte äter lika mycket t ex. 
  • Lynx123
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 08:26:50 följande:
    Det där är en sanning med modifikation. Absolut, i teorin skulle man kunna hålla dig 200-300 kcal under ens förbrukning för att gå ner i vikt. Men det skulle ju också vara ett heltidsarbete. Det är svårt att veta exakt på kalorin vad ens grundmetabolism är till att börja med och den är förändering, så redan där kommer det vara svårt att veta exakt hur mycket du förbrukar varje dag. På det ska du dessutom räkna ut hur mycket du rört dig i vardagen, tränat och exakt på kalorin vad du ätit. Det är inte möjligt. 
    Dessutom kompenserar kroppens setpoint/viktspann med att förbruka mindre energi, äka hunger osv för att förbruka mindre för att behålla sin vikt.

Det är därför man ofta måste ligga rejält under sin nuvarande förbrukning under en längre tid för att ens se någon skillnad. Dvs ha kroppen i konstant svält där du förbrukar mer än du äter och göra det till sådan grad att kroppens biologiska funktioner inte kan kämpa emot och kompensera längre. 

Att man går ner i vikt om man äter mindre än man förbrukar och upp i vikt om man äter mer än man förbrukar är en väldigt förenklad version av sanningen. I långa loppet ja, men kortsiktigt nej. Jag skulle kunna äta 3000 kcal idag och det skulle inte hända något med min kropp för kroppen skulle kompensera genom att dämpa hungern imorgon.

Det är ju därför ätstörningsvård också tar LÅNG tid. De får äta enligt schema, sex mål per dag och uträknat antal kalorier och noll fysisk aktivitet. Ofta ligger man 1000-2000 kcal över sin grundmetabolism och det tar ändå månader att ta igen förlorad vikt, trots att man arbetar med kroppen i det avseendet som vill tillbaka till sitt viktspann. 

Det som det pratas om i denna tråd är inte att äta enligt schema, räkna kalorier osv utan att behålla en vikt utan att tänka på vad man äter. Majoriteten i denna tråd pratar om päron och de andra om äpplen. Alla skriker "Banta", "Ät mindre, förbruka mer". Det är INTE det tråden handlar om. Alla de tipsen kräver att man som person behöver planera sina måltider, röra sig enligt schema osv. Här pratar jag om den vikten alla har som INTE tänker på vad de äter utan som låter hungern styra och rör sig måttligt i vardagen. Inte de med sjuklig fetma som äter för att hantera känslor, som stressäter, hetsäter eller de med anorexia som svälter sig själv eller liknande. Utan om personer som är friska, äter hälsosamt och rör på sig normalt i vardagen. Alla de personer kommer ha ett viktspann de håller sig inom oavsett om de är på kalas och äter fika och tårta tre gånger ena veckan eller äter en hel chipspåse till fredagsmyset ena veckan eller åker på semester en vecka och äter utemat, glass och dricker drinkar varje dag. 
    Där kompenserar kroppen själv genom att sänka hungern kommande vecka så man inte äter lika mycket t ex. 
    Jag är emot bantning och för att man ska få leva som man vill, men håller inte riktigt med om det där med viktspannet. Vi är alla vanemänniskor så en smal person äter av sin natur färre kalorier medan en tyngre person konsumerar fler. Oavsett om de tänker på kalorierna eller inte så är det ändå kalorier in/ut som gäller. En person som en vecka fikar/äter ute extra mycket kommer gå upp den veckan. Nästa vecka återgår hen till sina vanliga vanor och då går vikten ner igen. Det är inte kroppen som har en egen vilja - det är det jag alltså inte håller med om - utan det är personens vanor.
  • Anonym (m)
    Anonym (Stina) skrev 2025-03-18 07:01:54 följande:

Det handlar inte om att man inte kan. Det handlar om insikten att det är olika svårt för olika människor. För en del  tar det över hela livet om de ska vara smala. Det är enligt mig en orimlig kostnad.  

Jag är nyfiken på varför det finns ett sådant förakt för tjocka. Varför är det ett problem för dig att någon använder generna som ursäkt? Varför ska någon ens behöva ursäkta sin vikt? 

De måste ju inte säga något alls då om du nu anser att de inte måste ursäkta sin vikt. Eller säga sanningen att det känns för svårt och orimligt för dem att göra det som krävs. Problemet är att de sprider lögner.
  • Anonym (m)

Idag är det väl lättare än någonsin att hålla koll och tex under en tid tracka sitt kaloriintag i någon app. Då blir man ju medveten om vad man ligger på normalt för att kunna bibehålla den vikt man har med den aktivitetsnivå man har.
  • Tow2Mater
    .....
    Här pratar jag om den vikten alla har som INTE tänker på vad de äter utan som låter hungern styra och rör sig måttligt i vardagen. Inte de med sjuklig fetma som äter för att hantera känslor, som stressäter, hetsäter eller de med anorexia som svälter sig själv eller liknande. Utan om personer som är friska, äter hälsosamt och rör på sig normalt i vardagen. Alla de personer kommer ha ett viktspann de håller sig inom oavsett om de är på kalas och äter fika och tårta tre gånger ena veckan eller äter en hel chipspåse till fredagsmyset ena veckan eller åker på semester en vecka och äter utemat, glass och dricker drinkar varje dag. 
    Du missar fortfarande att det inte är hungern som styr de där tårtbitarna, chipsen, glassen och drinkarna; en vanlig frisk person som äter sådant kommer knappast helt plötsligt sluta och låta hungern styra det enbart nyttiga intaget veckan efter. Vanor och val har en stor påverkan. Med dåliga vanor går du upp ena vecka, men det är så pass lite att du inte märker det. Med bra vanor går du ner detsamma igen vecka efter, men det är så lite att du inte märker det heller. Men gör du det ena eller det andra vecka efter vecka kommer du att märka det, oavsett om det är åt uppåthållet eller neråthållet.
  • Anonym (Drive)
    Anonym (Stina) skrev 2025-03-18 07:01:54 följande:

Läste du inte vad jag skrev?
    "Alla kan som sagt hålla vikten. Generna kan bara göra det svårare att hålla vikten."

Jag skulle snarare säga att det är fullständigt obegripligt att inte alla håller vikten med tanke på de hälsomässiga nackdelar som följer med övervikt.

Den synen på överviktiga finns för att de inte tar ansvar. 
  • Anonym (Drive)

Har inte läst någon i tråden som hävdar det. Det vi talar om är att man ska skaffa sig så bra vanor att kroppen hamnar i jämvikt. 

De personerna som bara flyter med strömmen lär bli överviktiga Ja. För att hålla normalvikt i dagens samhälle kräver kunskap och medvetenhet. Om man bara äter och rör sig som man känner för blir de allra flesta överviktiga.

Som Tow2Mater mycket riktigt påpekar här ovan är övervikt i regel en konsekvens av att man har liten obalans och ligger på små kalori överskott i vardagen som man knappt ens märker av då viktökningen går mycket långsamt.

Det r inte som du hävdar att kroppen fixar detta av sig själv genom ett viktspann utan personen som ligger över kommer gå upp och personen som ligger under kommer gå ner.
  • Anonym (TS)
    Lynx123 skrev 2025-03-18 11:11:30 följande:
    Jag är emot bantning och för att man ska få leva som man vill, men håller inte riktigt med om det där med viktspannet. Vi är alla vanemänniskor så en smal person äter av sin natur färre kalorier medan en tyngre person konsumerar fler. Oavsett om de tänker på kalorierna eller inte så är det ändå kalorier in/ut som gäller. En person som en vecka fikar/äter ute extra mycket kommer gå upp den veckan. Nästa vecka återgår hen till sina vanliga vanor och då går vikten ner igen. Det är inte kroppen som har en egen vilja - det är det jag alltså inte håller med om - utan det är personens vanor.
    Det behöver inte vara så. Absolut om man pratar om regelrätt övervikt, det beror ju på överkonsumtion. Men en person kan ju vara 163 cm lång och väga 50 kg och en annan kan vara 163 cm och väga 65 kg och de båda äter ungefär lika mycket. Den på 65 kg äter något mer för att grundmetabolismen är högre med högre vikt. Båda står still på sin vikt och båda är inom spannet för normalvikt. De kan till och med vara syskon. Där kommer genetik in t ex. En väldigt liten och tanig mor som en brås på och den andra brås på pappan som är kraftigare i kroppen, inte tjock. De som väger mer av syskonen kommer behöva banta, tänka på vad den äter, röra sig mer osv för att väga samma som sin syster. 

Enligt din teori skulle inte personer som fikar gå ner nästa vecka om denna återgår till sina vanor eftersom du menar på att det är kalorier in och ut som är lösningen. Den personen skulle alltså behöva äta mindre än normalt veckan efter och det kommer den göra naturligt för att kroppen styr själv. Den kommer minska hungern efter ett större matintag än normalt för att reglera. Det är det som är kroppen setpoint. Men inom setpointen så kan man variera typ +/- 5kg. 

Innan du kommenterar kan du ju läsa den forskning som finns länkad i tråden eller för den skull googla setpoint vikt eller viktspann så kommer du få upp MASSOR med sidor som beskriver just detta. Det handlar inte om vad du tror eller tycker utan om hur kroppen faktiskt fungerar.
Svar på tråden Hur påverkar man kroppens viktspann?