-
Jag lärde mig nyligen att kroppen har ett viktspann. En vikt som kroppen VILL ha. Äter man bra och rör sig regelbundet så kommer kroppen hålla det spannet, oavsett om man äter mer eller mindre olika dagar. Detta tillämpar man t ex inom ätstörningsvården. Att man ska tillbaka till sitt viktspann. Den vikten kroppen vill ha. Ligger man över eller under detta spannet så kämpar kroppen för att ta sig tillbaka. Antingen genom att förbränna mer för att man äter mer eller genom hunger för att man äter för lite. Man måste konstant ligga på betydligt för högt intag eller för lågt intag av mat för att påverka vikten. T ex om man har ett viktspann på 60-65kg, men vill väga 55kg så kommer man behöva tänka på vad man äter och hur mycket man rör på sig för att kunna hålla sig på 55 kg. Men om man har samma viktspann men väger 80kg så beror det på att man äter betydligt för mycket hela tiden. Men hur påverkar man detta spannet?Jag t ex är något överviktig och hade velat gå ner i vikt, men min kropp har liksom fastnat på den vikten jag har nu. Den har skapat ett nytt viktspann. I tonåren och upp till 25 årsåldern har jag haft ett viktspann på 50-55 kg. Åt vad som helst och vikten påverkades inte. Sen poff, gick jag upp 25 kg under en period på typ 7 år. Jag hade då hormonspiral. Jag tog ut spiralen och började med p-piller, Yasmine och gick då ner 9 kg på ett par månader. Utan att ändra min livsstil. Nu är jag fast där. Jag har hela livet haft samma rutiner, samma livsstil osv. Men något i dessa p-piller påverkar ju mitt viktspann. Jag kan äta hur mycket jag vill och går inte upp i vikt, för min kropp vill ligga på denna vikt.Jag har testat diverse matscheman och träningsscheman och det är ett heltidsarbete att hålla min vikt lägre. Medan om jag struntar i att räkna kalorier så går jag upp till denna vikt igen och stannar där.Vad kan man göra för att kroppen ska vilja ha ett annat viktspann? -
Svar på tråden Hur påverkar man kroppens viktspann?
-
Anonym (Nihka) skrev 2025-03-15 22:00:43 följande:Men om du gick ner i vikt pga vad du inte åt, så fungerar ju inte teorin om ett förprogrammerat viktspann, eller?Viktspann handlar om den vikt som kroppen strävar mot när man äter normalt. Inte när man äter en halv brödbit till frukost, ett äpple till lunch och sen petar i sig några tuggor till middag. Jag svalt och då gick jag självfallet ner i vikt.
Nu svälter jag inte längre och min kropp håller sig numera inom ett viktspann där jag inte behöver göra så mycket. Jag äter mig mätt och rör mig i vardagen och då håller sig vikten där. Vill jag gå ner under det här spannet, måste jag ändra väldigt mycket, och gå hungrig. Men att tappa lite vikt inom spannet är inget större problem.
-
Folk är både okunniga och elaka!Anonym (slow and steady) skrev 2025-03-15 22:00:38 följande:Det är mest folk som vill känna sig duktiga och slå neråt för att de själva aldrig haft problem med vikten åt något hoöl som vägrar se vetenskapens mer komplexa förklaringar. De vill helt enkelt att det ska vara enkelt, så de går fortsätta sprakar neråt. Inte ens när de får läsa svart på vitt vill de ta in det, då läser de bara orden som de kan få att säga samma sak som de redan bestämt sig för ska vara sant och skiter i resten och nyanserna. -
Vad är att äta normalt? Vi anser att vi äter normalt nu och vi ansåg att vi åt normalt på 70-talet. Men medelvikten var betydligt lägre på 70-talet i Sverige.Anonym (Xyz) skrev 2025-03-15 22:06:52 följande:Viktspann handlar om den vikt som kroppen strävar mot när man äter normalt. Inte när man äter en halv brödbit till frukost, ett äpple till lunch och sen petar i sig några tuggor till middag. Jag svalt och då gick jag självfallet ner i vikt.
Nu svälter jag inte längre och min kropp håller sig numera inom ett viktspann där jag inte behöver göra så mycket. Jag äter mig mätt och rör mig i vardagen och då håller sig vikten där. Vill jag gå ner under det här spannet, måste jag ändra väldigt mycket, och gå hungrig. Men att tappa lite vikt inom spannet är inget större problem.
-
Jag menar inte att det är lätt eller att man ska klanka ner på sig själv och andra pga vikt. Vad jag menar är att fett bildas när man konsumerar fler kalorier än man förbränner. Själva vetenskapen där är ganska enkel.
Viktspannet skapas av åratal av konstant dagsintag/förbrukning. En person som tex konsumerar ungefär 2000 kcal om dagen ligger hela tiden på samma vikt. År ut och år in. Om personen plötsligt börjar konsumera 1700kcal dagligen kommer kroppen gå ner på ett motsvarande sätt.
Problemet är att personen är van vid att konsumera 2000. I de flesta fall börjar hen därför återintroducera de där 300 kalorierna och går därmed upp igen. Det är just därför som dieter inte funkar utan det krävs grundläggande och permanenta förändringar. -
Precis så är det, väldigt tydligt förklarat. Kroppen svarar på olika intag av kalorier över tid.Lynx123 skrev 2025-03-16 06:39:51 följande:Jag menar inte att det är lätt eller att man ska klanka ner på sig själv och andra pga vikt. Vad jag menar är att fett bildas när man konsumerar fler kalorier än man förbränner. Själva vetenskapen där är ganska enkel.
Viktspannet skapas av åratal av konstant dagsintag/förbrukning. En person som tex konsumerar ungefär 2000 kcal om dagen ligger hela tiden på samma vikt. År ut och år in. Om personen plötsligt börjar konsumera 1700kcal dagligen kommer kroppen gå ner på ett motsvarande sätt.
Problemet är att personen är van vid att konsumera 2000. I de flesta fall börjar hen därför återintroducera de där 300 kalorierna och går därmed upp igen. Det är just därför som dieter inte funkar utan det krävs grundläggande och permanenta förändringar.
Sedan kan vi i våra sinnen diskutera vad som är normalt/rimligt/svält/överätande mm. Det är subjektiva åsikter där det finns ett jättespann av olika uppfattningar. -
Jag har under hela mitt vuxna liv haft en vikt mellan 60 till 62 kg. De få gånger jag lyckats banta ner mig under 60 kg har jag varit hungrig konstant. Jag anser mig lyckligt lottad och privilegierad, jag ser inte ner på de som har en kropp som funkar annorlunda. Jag vet hur svårt det är at gå runt hungrig
-
Om man äter bra mat, så behöver man inte gå hungrig. Det är allt onyttigt som man unnar sig som är boven.Anonym (Stina) skrev 2025-03-16 12:56:54 följande:Jag har under hela mitt vuxna liv haft en vikt mellan 60 till 62 kg. De få gånger jag lyckats banta ner mig under 60 kg har jag varit hungrig konstant. Jag anser mig lyckligt lottad och privilegierad, jag ser inte ner på de som har en kropp som funkar annorlunda. Jag vet hur svårt det är at gå runt hungrig
Dock inte för dig då 60-62 kg troligen är en sund och bra vikt beroende på längd. Jag tänker mer på dom som har ett bmi över 25. -
Har du kartlagt ditt kaloriintag samtidigt som vikten?
-
Handlar nog snarare om vad för matintag man vänjer sig vid psykologisktLynx123 skrev 2025-03-16 06:39:51 följande:Jag menar inte att det är lätt eller att man ska klanka ner på sig själv och andra pga vikt. Vad jag menar är att fett bildas när man konsumerar fler kalorier än man förbränner. Själva vetenskapen där är ganska enkel.
Problemet är att personen är van vid att konsumera 2000. I de flesta fall börjar hen därför återintroducera de där 300 kalorierna och går därmed upp igen. Det är just därför som dieter inte funkar utan det krävs grundläggande och permanenta förändringar.
-
Fast om du tar ett par enäggstvillingar med precis samma genetik, uppväxt, aktivitetsnivå, kroppsbyggnad och vikt. Av någon anledning (skada, depression, vad som helst) så händer något den ena och han går upp 50 kg i vikt under ett år. Efter att ha återhämtat sig så tar han tag i vikten och går ner 50 kg i vikt igen så att han igen väger lika mycket som sin tvillingbror och håller igen samma aktivitetsnivå. Han kommer dock aldrig* igen att kunna äta lika många kalorier som sin tvillingbror eftersom hans kropp kommer att sträva efter ett högre viktspann.Anonym (m) skrev 2025-03-16 14:15:22 följande:Handlar nog snarare om vad för matintag man vänjer sig vid psykologiskt
*Eller aldrig och aldrig. Tråden handlar ju om hur man ska kunna påverka sitt viktspann.