-
Jag lärde mig nyligen att kroppen har ett viktspann. En vikt som kroppen VILL ha. Äter man bra och rör sig regelbundet så kommer kroppen hålla det spannet, oavsett om man äter mer eller mindre olika dagar. Detta tillämpar man t ex inom ätstörningsvården. Att man ska tillbaka till sitt viktspann. Den vikten kroppen vill ha. Ligger man över eller under detta spannet så kämpar kroppen för att ta sig tillbaka. Antingen genom att förbränna mer för att man äter mer eller genom hunger för att man äter för lite. Man måste konstant ligga på betydligt för högt intag eller för lågt intag av mat för att påverka vikten. T ex om man har ett viktspann på 60-65kg, men vill väga 55kg så kommer man behöva tänka på vad man äter och hur mycket man rör på sig för att kunna hålla sig på 55 kg. Men om man har samma viktspann men väger 80kg så beror det på att man äter betydligt för mycket hela tiden. Men hur påverkar man detta spannet?Jag t ex är något överviktig och hade velat gå ner i vikt, men min kropp har liksom fastnat på den vikten jag har nu. Den har skapat ett nytt viktspann. I tonåren och upp till 25 årsåldern har jag haft ett viktspann på 50-55 kg. Åt vad som helst och vikten påverkades inte. Sen poff, gick jag upp 25 kg under en period på typ 7 år. Jag hade då hormonspiral. Jag tog ut spiralen och började med p-piller, Yasmine och gick då ner 9 kg på ett par månader. Utan att ändra min livsstil. Nu är jag fast där. Jag har hela livet haft samma rutiner, samma livsstil osv. Men något i dessa p-piller påverkar ju mitt viktspann. Jag kan äta hur mycket jag vill och går inte upp i vikt, för min kropp vill ligga på denna vikt.Jag har testat diverse matscheman och träningsscheman och det är ett heltidsarbete att hålla min vikt lägre. Medan om jag struntar i att räkna kalorier så går jag upp till denna vikt igen och stannar där.Vad kan man göra för att kroppen ska vilja ha ett annat viktspann?
-
Svar på tråden Hur påverkar man kroppens viktspann?
-
Även om det vore sant så finns väl där ingen motsättning till vad jag skrevAnonym (O) skrev 2025-03-16 14:28:05 följande:Fast om du tar ett par enäggstvillingar med precis samma genetik, uppväxt, aktivitetsnivå, kroppsbyggnad och vikt. Av någon anledning (skada, depression, vad som helst) så händer något den ena och han går upp 50 kg i vikt under ett år. Efter att ha återhämtat sig så tar han tag i vikten och går ner 50 kg i vikt igen så att han igen väger lika mycket som sin tvillingbror och håller igen samma aktivitetsnivå. Han kommer dock aldrig* igen att kunna äta lika många kalorier som sin tvillingbror eftersom hans kropp kommer att sträva efter ett högre viktspann.
*Eller aldrig och aldrig. Tråden handlar ju om hur man ska kunna påverka sitt viktspann. -
Precis. Det är ju inte som om kroppen börjar gå upp/ner av sig själv i det här fallet - det handlar om vanor.Anonym (m) skrev 2025-03-16 14:15:22 följande:Handlar nog snarare om vad för matintag man vänjer sig vid psykologiskt
-
Ja, det mesta är psykologiskt.Anonym (m) skrev 2025-03-16 14:15:22 följande:Handlar nog snarare om vad för matintag man vänjer sig vid psykologiskt
Och den psykologiska lösningen är att bygga hälsosamma och långsiktiga rutiner. Om manvant sig att gå en promenad varje dag blir det plötsligt ett jobb att anstränga hjärnan att inte göra det.
Hjärnan vill göra det den är van vid. -
Detta verkar vara en vattendelare utan dess like. Som en artikel säger så kan man ändra sitt viktspann genom sitt hålla sig på en lägre vikt t ex under en längre tid. T ex genom att tänka på vad man äter, hur mycket man rör sig osv. Man behöver konstant ligga på ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt. Sedan räkna kalorier för att hålla sig på den vikten under en längre tid. Därefter när kroppen ställt om sitt viktspann kommer man inte behöva tänka på vad man äter eller hur mycket man rör sig. Kroppen sköter det naturligt genom att reglera hungern.
Om jag t ex skulle banta nu. Skulle jag vara konstant hungrig för att min kropp vill tillbaka till sitt viktspann. Skulle jag efter 6 månader avsluta min bantning och äta efter hungerkänslor skulle jag ganska snart vara tillbaka på startvikt eftersom kroppen skulle skicka ut signaler om hunger och vilja tillbaka till ursprungsvikten. 90% går tillbaka till startvikt och 65% går upp till ÖVER startvikt för att kroppen vill ha ett lager inför framtida "svält". Skulle jag däremot gå ner i vikt under 6 månader och sen fortsatt räkna kalorier för att hålla mig på den vikten under två år. Och sen upphöra med räknandet skulle inte kroppen skicka ut signaler om hungerskänslor utan kroppen skulle vilja ligga på den vikten, man har ställt om sitt viktspann. Detta är biologiskt. Lika starkt biologiskt som att kroppen vill hålla och reglera kroppstemperaturen genom gåshud, svettningar osv.
Det handlar inte bara om att skapa sunda vanor utan om att ändra kroppens biologiska mat och sov klocka.
-
Fast om det bara är hungerskänslor man har problem med kan man lätt gå ner i vikt och hålla vikten genom att äta massor av grönsaker. Man kan t ex fylla upp magen med vitkål tills man inte är hungrig längre, för få kalorier, och sedan äta en liten portion annan nyttig mat. Hunger i sig är knappast en stor del av problemet.
-
Fast nu bortser du från psykologin.Tow2Mater skrev 2025-03-16 22:14:27 följande:
Fast om det bara är hungerskänslor man har problem med kan man lätt gå ner i vikt och hålla vikten genom att äta massor av grönsaker. Man kan t ex fylla upp magen med vitkål tills man inte är hungrig längre, för få kalorier, och sedan äta en liten portion annan nyttig mat. Hunger i sig är knappast en stor del av problemet.
Det är svårt rent psykologiskt att bara leva på bara grönsaker. Det finns en anledning till att Ronaldo är de enda som i hela världen äter 100 procent hälsossamt. Så ser det ut även om alla skulle få bättre hälsa om de åt som Ronaldo. -
Det blir en vattendelare för att vissa bara läser delar av forskningen. Vikten påverkas av fysiologi och psykologi.Anonym (TS) skrev 2025-03-16 22:07:33 följande:
Detta verkar vara en vattendelare utan dess like.
-
Tvärtom, jag håller med - det är psykologiskt. Det är ju problemet. Hunger kan man lätt ta hand om. Men har man sug efter en chokladbit hjälper det inte att först äta en portion nyttig mat och tro chokladsuget lägger sig efter man är mätt, man vill fortfarander ha den där chokladbiten. Ibland är det bättre att bara äta chokladen direkt.Anonym (Drive) skrev 2025-03-16 22:21:50 följande:Fast nu bortser du från psykologin.
Det är svårt rent psykologiskt att bara leva på bara grönsaker. Det finns en anledning till att Ronaldo är de enda som i hela världen äter 100 procent hälsossamt. Så ser det ut även om alla skulle få bättre hälsa om de åt som Ronaldo. -
Det ÄR psykologiskt. Rent fysiskt så formar sig kroppen efter det du stoppar i dig, så det fysiska resultatet är varken svårt att räkna ut eller förvånande.Tow2Mater skrev 2025-03-16 22:31:16 följande:Tvärtom, jag håller med - det är psykologiskt. Det är ju problemet. Hunger kan man lätt ta hand om. Men har man sug efter en chokladbit hjälper det inte att först äta en portion nyttig mat och tro chokladsuget lägger sig efter man är mätt, man vill fortfarander ha den där chokladbiten. Ibland är det bättre att bara äta chokladen direkt.
Men psykologiskt kan man ha orsaker ända ner i barndomen som resulterat i tröstätande, stressätande, ätstörningar, svårt med impulsivitet, disciplin etc
Det kan även vara rastlöshet, depressioner, separationer, sorg eller andra psykologiska orsaker till att man har svårt med vikten. Allt psykologiskt. -
Vi får inte heller glömma njutningen och glädjen med sådant som är gott. Allt handlar inte om problem och störniningar - det finns också mycket som är härligt med mat och godsaker. Just därför är det viktigt att även inkludera det goda i livet när man gör en livstilsändring.Anonym (Nihka) skrev 2025-03-17 05:28:24 följande:Det ÄR psykologiskt. Rent fysiskt så formar sig kroppen efter det du stoppar i dig, så det fysiska resultatet är varken svårt att räkna ut eller förvånande.
Men psykologiskt kan man ha orsaker ända ner i barndomen som resulterat i tröstätande, stressätande, ätstörningar, svårt med impulsivitet, disciplin etc
Det kan även vara rastlöshet, depressioner, separationer, sorg eller andra psykologiska orsaker till att man har svårt med vikten. Allt psykologiskt.