• Anonym (Mamma)

Tvinga ett barn att fasta?

En av mitt barns bästa vänner berättade idag att hon tvingas fasta mot sin vilja. Hon spydde och var nära att svimma av hunger i skolan idag. Lärarna säger tydligen bara "att det inte finns något de kan göra". Flickan får även höra att hon är tjock och behöver banta. Hon vågar inte gå emot sina föräldrar och äta i smyg heller.

Vad kan jag göra? Jag har ingen kontakt med föräldrarna i fråga. Överväger att kontakta soc, men kommer de ta "hörsägen" på allvar? De går i trean.

• Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (s) skrev 2025-03-31 20:10:11 följande:

Väldigt tveksamt att lärarna säger något sånt.

Vad menar du? Att de sa så tvivlar jag inte alls på, de flesta lärare i den skolan är idioter.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 19:51:15 följande:
    Lågstadiet och de fastar för att de är muslimer.
    Låter som någon nämnt konstigt eftersom Ramadan är slut....

Hur kommer det sig att du inte har någon kontakt med föräldrarna om flickan är en av ditt barns bästa vänner?
    Låter märkligt upplägg vid så låg ålder...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 20:52:30 följande:
    Låter som någon nämnt konstigt eftersom Ramadan är slut....

Hur kommer det sig att du inte har någon kontakt med föräldrarna om flickan är en av ditt barns bästa vänner?
    Låter märkligt upplägg vid så låg ålder...
    De umgås bara i skolan.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 21:03:22 följande:
    De umgås bara i skolan.
    Så du känner själv inte barnet eller familjen och har inte pratat med henne eller föräldrarna men funderar direkt på orosanmälan...
    Mycket märkligt
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 21:09:29 följande:
    Så du känner själv inte barnet eller familjen och har inte pratat med henne eller föräldrarna men funderar direkt på orosanmälan...
    Mycket märkligt
    Barnet spydde och svimmade av hunger i skolan, det är inte småsaker! Samt säger ofta att hennes föräldrar kallar henne tjock, att hon måste gå på diet osv. HUR är det märkligt? Jag vet inte vad annat jag kan göra.
  • Gullvivor
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 19:51:15 följande:
    Lågstadiet och de fastar för att de är muslimer.
    Muslimer fastar inte under Eid, det är inte tillåtet. 
    Läs på lite innan du hittar på.
  • Anonym (Mamma)

Om ni ska börja plocka isär historien, som är helt äkta, så lämnar jag tråden. Jag vill bara ha råd, jag är inte insatt i ramadan, jag vet bara att flickan använder det som förklaring till varför hon inte äter.

• Anonym (Mamma)
    Gullvivor skrev 2025-03-31 21:36:26 följande:
    Muslimer fastar inte under Eid, det är inte tillåtet. 
    Läs på lite innan du hittar på.
    Jag hittar INTE på. Då är det flickan som bara använder det som förklaring. Det viktiga är att hon hindras från att äta och fatshamas av sina föräldrar.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 21:23:04 följande:
    Barnet spydde och svimmade av hunger i skolan, det är inte småsaker! Samt säger ofta att hennes föräldrar kallar henne tjock, att hon måste gå på diet osv. HUR är det märkligt? Jag vet inte vad annat jag kan göra.
    Har jag sagt att det är småsaker?
    Jag ifrågasätter att du direkt tänker orosanmälan baserat på din 9-åriga dotters utsaga, kring ett barn som du själv inte umgås med eller känner.

9-åringar kan inte avgöra vad de eller deras vänner svimmar eller spyr av..
  • Anonym (Fatima)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 21:41:01 följande:
    Jag hittar INTE på. Då är det flickan som bara använder det som förklaring. Det viktiga är att hon hindras från att äta och fatshamas av sina föräldrar.
    Fast muslimsk fasta har inget med viktminskning att göra. Vi äter ju när det blir mörkt.
Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?